header2

כל מקום שהחציפו המינים תשובתן בצידן – אגדה ב

פ"ט ה"א דף יב ע"ד עמ' 65 – 66

מקור תרגום
וחזרו ושאלו אותו. וחזרו ושאלו אותו.
מה ההן דכת' " אל אלהים י'י אל אלהים י'י הוא יודע". מה הוא שכתוב אל אלהים י'י אל אלהים י'י הוא יודע
אמ' להן. אמר להם
"הם יודעים" אין כת' כאן אלא "הוא יודע" כתיב. הם יודעים אין כתוב כאן אלא הוא יודע כתיב
אמרו לו תלמידיו. אמרו לו תלמידיו
ר'. לאלו דחית בקנה. לנו מה אתה משיב. רבי לאלו דחית בקנה לנו מה אתה משיב
אמ' להן. שלשתן שם אחד. אמר להן שלושתן שם אחד
כאינש דאמ'. (בסל יום) בסילייוס קיסר אגושתוס. כאדם שאומר בסיליוס קיסר אגושתוס[1]
חזרו ושאלו אותו. חזרו ושאלו אותו
מהו דכת' " אל אלהים י'י דיבר ויקרא ארץ". מהו שכתוב אל אלהים י'י דיבר ויקרא ארץ
אמ' להן. אמר להן
וכי "דיברו ויקראו" (אין1) כת' כאן. וכי דיברו ויקראו   כתיב כאן
אין כת' אלא "דבר ויקרא ארץ". אין כתיב אלא דבר ויקרא ארץ
אמרו לו תלמידיו . אמרו לו תלמידיו
ר. לאלו דחית בקנה. ולנו מה אתה משיב. רבי לאלו דחית בקנה ולנו מה אתה משיב
אמ' להן. שלשתן שם אחד. אמר להן שלושתן שם אחד
[כאיניש דאמר]. ואמנון בניין אריביטקטנן. כפי שאומר האדם אומן בנאי   אדריכל

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 90

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה, מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

האגדות שלפנינו הינן המשכן של האגדות הקודמות העוסקות במקרים בהם החציפו המינים לשאול שאלות של כפירה, שלכאורה, מעוגנות בפסוקי המקרא. לפי הכלל אותו טבע רבי שמלאי מצויות התשובות לשאלות המינים בפסוק עצמו או בפסוקים הסמוכים לו.

חזרו המינים ושאלו את רבי שמלאי שאלה נוספת לאפשרות של ריבוי אלוהות וזאת על סמך הפסוק מיהושע המתאר את שבועתם של בני ראובן גד וחצי שבט המנשה כי אין לראות במזבח אותו הקימו על הירדן מרידה באל. שבועתם פותחת בחזרה כפולה על שלוש משמותיו של האל: אל, אלוהים ושם הויה: 'אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה הוּא יֹדֵעַ וְיִשְׂרָאֵל הוּא יֵדָע אִם בְּמֶרֶד וְאִם בְּמַעַל בַּיְהֹוָה אַל תּוֹשִׁיעֵנוּ הַיּוֹם הַזֶּה' (יהושע כ"ב כ"ב). את החזרה על שלושת השמות מנסים המינים לבאר כפנייה לשלושה אלים שונים. רבי שמלאי משיב למינים תוך דקדוק בכתוב בשבועה. בשבועה אין כתוב 'הם יודעים', כטענת המינים, אלא 'הוּא יֹדֵעַ', משמע האל האחד.

תשובת רבי שמלאי למינים אינה מספקת את תלמידיו, והם מקשים: 'לאלו דחית בקנה. לנו מה אתה משיב'? תשובתו לתלמידיו לקוחה מעולם המלכות, שכשם ש'בסילייוס', 'קיסר' ו'אגושתוס' הינם כינויים מקבילים למלך, כך אל, אלוהים ושם הויה הינם כינויים זהים לשם האל.

חוזרים המינים ומקשים לרבי שמלאי מהפסוק מתהילים 'מִזְמוֹר לְאָסָף אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה דִּבֶּר וַיִּקְרָא אָרֶץ מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבֹאוֹ (נ' א'). מהפסוק אפשר ומשתמע כי שלושה כוחות נפרדים קיימים בעולם: 'אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה'. רבי שמלאי השיבכי היה ראוי לדרכם שייכתב בפסוק 'דברו ויקראו', אך מהעובדה שנכתב 'דִּבֶּר וַיִּקְרָא' משתמע כי אל אחד בעולם.

גם תשובה זו אינה מספקת את תלמידיו והם מקשים באותה לשון. הוא משיב רב שמלאי וטוען כי בשמות האל משתקפים כוחות שונים, ומדגים זאת על פי בנאי, בעל מקצוע שניתן לכנותו בנוסף לבנאי גם אומן ואדריכל, שכן שלושה תפקודים אלו משתקפים במעשיו.




[1]. הערוך השלם מבאר את המושג בסלייוס כמלך (כרך א', אגרפוס', עמ' 30); בעל ספר חרדים מבאר אף הוא את 'אוגושטוס' במשמעות של מלך.