header2

ברכה על ריח טוב

פ"ו  ה"ו דף י ע"ד עמ' 54

מקור תרגום
ר' ירמיה בעא מיבדוק לר' זעורא. רבי ירמיה  רצה לבדוק (את ידיעותיו) של רבי זעורא
אמ' ליה. אמר לו
כיצד הוא או' על שמ(ו)[ן] ע(י1)רב. כיצד הוא אומר (מברך) על שמן ערב (אפרסמון[1])
אמ' ליה. אמר לו
אשר נתן ריח טוב בשמן ערב. אשר נתן ריח טוב בשמן ערב.
אמ' ליה. אמר לו
אשר נתן ריח טוב בעצי בשמים. אשר נתן ריח טוב בעצי בשמים.
יצחק בר אבא בר מחסיה ורב חננאל הוון יתבין. יצחק בר אבא בר מחסיה  ורב חננאל היו יושבים.
חד  אמ'. ברוך שנתן ריח טוב בעצי בשמים. אחד אמר (ברך) ברוך שנתן ריח טוב בעצי בשמים.
וחרנה אמ' ברוך שנתן ריח טוב בעשב הארץ. והאחר אמר ברוך שנתן ריח טוב בעשב הארץ.
מתיב מן דמר בעשב הארץ למן דמר בעצי בשמים. הקשה מי שאמר בעשב הארץ למי שאמר בעצי בשמים.
וכי עצים הן. וכי עצים הן.
[אמר ליה. והכתי' "ותטמנם בפשתי העץ". וכי עצים הן]. אמר (השיב) לו והרי כתוב "ותטמנם בפשתי העץ". וכי עצים הן
סלקון לבית רב ושמעון. ! בר ! חונה בשם רב. עלו לבית רב ושמעו את רב חונא אומר בשם רב
אשר נתן ריח טוב בעצי בשמים. אשר נתן ריח טוב בעצי בשמים.

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 81

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

במשנה נאמר: '...ואומר על המוגמר אף על פי שאין מביאין את המוגמר אלא לאחר סעודה' (ברכות פ"ו  מ"ו). המשנה מלמדת כי במצב בו מסבים מספר אנשים לסעודה משותפת, אחד הסועדים מברך לכולם ברכה על הפת. מוסיפה המשנה, כי אם בעיצומה של הסעודה הביאו את ה'מוגמר', בשמים שנהגו להניח על גבי גחלים לשם ריח טוב, מברך נציגם של הסועדים בשם הסועדים גם על המוגמר.

 

לאגדה פתיח הלכתי אותו מביא רבי זעירא בשם רבי ירמיה. לדעת רבי ירמיה יש לברך על המוגמר עם עליית עשן הגחלים וטרם הפצת הריח. בהקשר לעיסוק בברכות על ריח טוב מובאת האנקדוטה הבאה.

 

רבי ירמיה ביקש לבדוק את רבי זירא[2] בהלכות ברכות על ריח טוב ושאל אותו מהי הברכה אותה יש לברך על שמן אפרסמון המכונה שמן ערב. רב זירא השיב: 'אשר נתן ריח טוב בשמן ערב'. אפשר כי משום חשיבותו של עץ האפרסמון וייחודו בכך שגדל בעיקר בארץ ישראל, סבר רבי זירא כי יש לברך עליו ברכה מיוחדת ואף חזר על ברכתו של רבי יוחנן.[3] רב ירמיה חלק על תשובתו והציע את הברכה 'אשר נתן ריח טוב בעצי בשמים'. אפשר כי לדעתו של רבי ירמיה מברכים על החומר המביא את הריח, או שלדעתו יש להעדיף לתת בברכה שבח למגוון של עצי בשמים.[4]

 

עורך הסוגיה צרף אגדה נוספת שעניינה ברכה על הריח. יצחק בר אבא בר מחסיה ורב חננאל חלקו ביניהם מהי הברכה הראויה לצמחי בשמים שהגבעולים שלהם נראים כעצים. לדעת האחד יש לברך 'שנתן ריח טוב בעצי בשמים', והשני סבר 'שנתן ריח טוב בעשב הארץ'. נושא המחלוקת מתבאר בהמשך האגדה מסיפורם של המרגלים אשר הסתתרו אצל רחב, ונאמר  כי רחב החביאה את המרגלים 'בְּפִשְׁתֵּי הָעֵץ' (יהושע ב' ו'), ושאל הטוען כי יש לברך '...בעשב הארץ' אם פשתי העץ עצים הן. כדי להכריע בין הדעות עלו לבית מדרשו של רב ושמעו את רב חונה הפוסק בשם רב כי על סוג בשמים זה יש לברך 'אשר נתן ריח טוב בעצי בשמים'.


 


. ראו פירושם של מהר"א פולדא ור"ש סיריליאו.[1]

[2] האמירה 'בעא מבדוק' משקפת יחס של רב – תלמיד, היינו שרבי ירמיה הוא רבו של רבי זעירא. העניין תמוה, כי מעידים עליו שבבבל 'לא ידע מאי קאמרי רבנן' (בבלי כתובות עה ע"א).  אלבק מציין רי רבי ירמיה את רוב לימודו עשה בארץ ישראל מרבו רב זירא ומפנה לסוגיות שבהן הדבר משתקף. ראו מבוא לתלמודים, עמ' 340.

[3] על אפשרות של ברכה מיוחדת לשמן האפרסמון נמצא בבבלי: אמר ליה רב חסדא לרב יצחק האי משחא דאפרסמון מאי מברכין עלויה אמר ליה הכי אמר רב יהודה בורא שמן ארצנו אמר ליה בר מיניה דר' יהודה דחביבא ליה ארץ ישראל לכולי עלמא מאי אמר ליה הכי אמר רבי יוחנן: בורא שמן ערב (ברכות מ"ג ע"א).

 וראו אצל בעל ספר חרדים.[4]