header2

ברכה על קינוח – אגדה ג

פ"ו ה"ה דף י ע"ג עמ' 53

מקור תרגום
ר' יונה ור' יוסי סלקון למישתיתיה דר' חנינא ענתנייה. רבי יונה ורבי יוסי עלו לסעודת חתונתו[1] של רבי חנינא ענתנייה
אפיק קומיהון פת הבאה [ב]כיסנין (ו)[ל]אחר המזון. הוציא לפניהם פת הבאה בכיסנין לאחר המזון
אמרין. אמרו
נישבוק אולפנה וניתי לן למתניתה. נעזוב הלימוד[2] (שלנו) ונשנה  (נלמד) לנו לברייתא
דתני. ששנינו (למדנו)
ר' מנא אמ' משום ר' יודה שאמ' משום ר' יוסי הגלילי. רבי מנא אמר משום רבי יודה שאמר משום רבי יוסי הגלילי
פת הבאה כיסנין לאחר המזון טעונה ברכה לפניה ולאחריה. פת הבאה כיסנין לאחר המזון טעונה ברכה לפניה ולאחריה
אמרי. אמרו
מכיון דהן יחידיי ורבנן פליגין עלוי נעביד כרבנן. מכיון שלהם של יחיד וחכמים חולקים עליו נעשה כחכמים

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 80 – 81

 

מקבילות

תוספתא (מהד' ליברמן) ברכות פ"ה הי"ב עמ' 27 (לברייתא המצורפת)

 

עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

רבי יונה ורבי יוסי, שני תלמידי חכמים הנזכרים רבות יחדיו,[3] עלו למשתה שערך רבי חנינא ענתנייה. הוא הוציא לפניהם פת הבאה בכיסנין לאחר המזון לאחר גמר הסעודה, אבל לפני ברכת המזון.[4]

 

דברי החכמים 'נישבוק אולפנה וניתי לן למתניתה' נאמרו לעצמם, או כתשובה לשאלה שנשאלה על ידי המארח או אורחיו, ושלא נמסרה על ידי בעל האגדה. מכל מקום הם החליטו שלא למסור את ההלכה לפי דעתם,[5] אלא לצטט ברייתא ממנה ניתן ללמוד את ההלכה.[6] מהברייתא נלמד כי האוכל את הכיסנין במצב שהוזכר חייב בברכה לפני האכילה ואחריה.

 

הנוכחים בסעודה לא קיבלו את דעתם, ונימוקם היה שהדעה בברייתא היא דעת רבי יהודה בלבד, היינו דעת יחיד, ואילו שאר החכמים חולקים עליו, ובמקרה של יחיד ורבים ההלכה כרבים.

 

המתנגדים לא הביאו ראייה לדעת הרבים,[7] ואין לדעת מה הייתה כוונתם. סתם המספר ולא פירש מה נקבע, ומה קרה בהמשך הסעודה.

.



[1] סוקולוף, ערך 'משתותה' עמ' 335.

[2] הלימוד (האמוראי שלנו) ראה סוקולוף ערך אולפן עמ' 39

[3] ראו אלבק, מבוא לתלמודים, עמ' 333 – 335.

[4] עמ'79 – 80/ ראה הסברו הרחב של ליברמן בתוספתא כפשוטה

[5] כיוון שהדבר היה בפומבי בעת המשתה ייתכן כי החליטו לצטטי מתוך ענווה, או כדי ללמד על חשיבות הבאת המקורות התנאיים כביסוס לדעה.

[6] ספר החרדים מבאר כי עשו זאת לאור המחלוקת בין רבי חייא הגדול ותלמידיו לבין רבי יוחנן ותומכיו

[7] הפני משה מפרש כי הכוונה לרבי יוחנן ותומכיו.