header2

ברכה על פרי משבעת המינים

פ"ו ה"א דף ט ע"א עמ' 49

מקור תרגום
ר' יוחנן נסב זייתא ובירך לפניו ולאחריו. רבי יוחנן לקח זיית ובירך לפניו ולאחריו
והוה ר' חייא בר ווא מסתכל ביה. והיה רבי חייא בר ווא (אבא) מסתכל בו
אמ' ליה ר' יוחנן. אמר לו רבי יוחנן
בבליא. למה את מסתכל בי. בבלי למה את מסתכל בי
לית לך כל שהוא ממין שבעה טעון ברכה לפניו ולאחריו. אין לך כל שהוא ממין שבעה טעון ברכה לפניו ולאחריו
אית ליה. יש לו
ומה צריכה ליה. ומה צריך לו (הסבר)
מפני שגלעינתו ממעטתו. מפני שגלעינתו ממעטתו
ולית ליה לר' יוחנן שגלעינתו ממעטתו. ואין לו לרבי יוחנן שגלעינתו ממעטתו
מה עבד ליה ר' יוחנן. משום בירייה. מה עשה לו רבי יוחנן משום בירייה (פרי שלם)
מילתיה דר' יוחנן אמרה. ממילותיו של רבי יוחנן אמרה
שכן אפילו אכל פרידה אחת שלענב או פרידה אחת שלרימון שהוא טעון ברכה לפניה ולאחריה. שכן אפילו אכל פרידה אחת של ענב או פרידה אחת של רימון שהוא טעון ברכה לפניה ולאחריה

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 77 – 78

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

תוספות יומא עט ע"א ד"ה ולא בירך

תוספות סוכה כ ע"ב ד"ה ולא בירך

 

סוגה

אנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

המשנה עליה מוסבת הסוגיה עוסקת בברכה על הפירות, ובהקשר אליה מסופר כי רבי יוחנן בירך על זית לפני אכילתו וברך אחריה. תלמידו רבי חייא בר אבא התבונן בו, ואפשר כי רבי יוחנן שהבחין במבטו ראה בכך ביקורת, לכן הגיב בקריאה 'בבליא. למה את מסתכל בי'. הוא לא פנה אליו ונקב בשמו, אלא כינה אותו על שם ארץ מוצאו 'בבליא', פנייה שיש בה הקנטה או עלבון. רבי יוחנן אומנם שאל מדוע הוא מביט בו, אך לא המתין לתשובה אלא אמר שעל פרי משבעת המינים יש לברך לפני אכילתו ואחריה. אמירתו נפתחה בביטוי 'לית לך' שיוצר שאלה רטורית במשמעות 'וכי אין אתה יודע ש...'. נראה כי גם הסברו של רבי יוחנן למעשהו נעשה בהתרסה כלפי רבי חייא בא אבא כביכול הוא מתכוון לחלוק על הקביעה בנוגע לברכה על פרי משבעת המינים.

 

בהמשך מובא הסבר הילכתי של סתם התלמוד לדעתם של החכמים:

-          רבי חייא בר אבא לא התנגד לקביעה כי פרי ממין שבעה טעון ברכה לפני אכילתו ואחריה, אך לדעתו אין בזית אחד שיעור כמותי המחייב ברכה אחרונה, וזאת כיוון  שהגלעין מפחית מכמותו.

-          רבי יוחנן סבור שאין לברך ברכה אחרונה אם אין לפרי שיעור כמותי, אך אם מדובר בפרי שלם אפילו הוא חסר שיעור, יש לברך עליו ברכה אחרונה.