header2

כל המצוות טעונות ברכה

פ"ו ה"א דף ט ע"א עמ' 49

מקור תרגום
ר' חגיי ור' ירמיה סלקון {לבי חנוותא} <למי חטאתה>. רבי חגיי ורבי ירמיה עלו לבית החנות (לפירות)
קפץ ר' חגיי ובירך עליהן. קפץ רבי חגיי ובירך עליהן
אמ' ליה ר' ירמיה. אמר לו רבי ירמיה
יאות עבדת. נכון עשית
שכל המצות טעונות ברכה. שכל המצות טעונות ברכה
ומניין שכל המצות טעונות ברכה. ומניין שכל המצות טעונות ברכה
ר' תנחומא ר' אבא בר כהנא בשם ר' אלעזר רבי תנחומא רבי אבא בר כהנא בשם רבי אלעזר
"ואתנה לך את לוחות האבן [התורה והמצות"] ואתנה לך את לוחות האבן התורה והמצוה
הקיש תורה למצוה. הקיש תורה למצוה
מה תורה טעונה ברכה. מה תורה טעונה ברכה
אף מצוה טעונה ברכה. אף מצוה טעונה ברכה

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 77

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה, מדרש

 

עיון קצר באגדה

המשנה, עליה מוסבת הסוגיה שבה משולבת אגדה זו, נפתחת בשאלה 'כיצד מברכין על הפירות...', ויש מקום להניח כי האגדה מתייחסת לברכה זו.

 

מסופר כי רבי חגי ורבי ירמיה הגיעו לבי חנוותא, קפץ רבי חגי ובירך עליהן. רבי ירמיה שיבח אותו שעשה את המעשה היאות ונימק 'שכל המצוות טעונות ברכה'. תיאור האירוע המסופר באגדה ניתן להבנה באופנים שונים, כשבכל אחד מהם נותרת שאלה פתוחה.

 

אפשר ששני החכמים הגיעו למקום בו מוכרים פירות,[1] ובהגיעם אכל רבי חגי אחד מהפירות ובירך עליו לפני האכילה, אולי כדי ללמד את באי בחנות שכול המצוות טעונות ברכה.[2] הביטוי 'קפץ' תמוה, לא מובן מדוע קפץ לברך, אך ייתכן כי בירך בלהיטות בשל הסיטואציה אליה נקלע, שמספר האגדה לא פירט אותה.

 

אפשר כי שני תלמידי החכמים הגיעו לחנות בתוקף היותם שליחי בית דין הממונים על ניהול השוק ביושר,[3] ולפני ביצוע הפעולה בירך רבי חגי: 'אשר קדשנו לקדש המידות, המאזנים, ולתקן השערים'.[4] רבי ירמיה הביע תמיכתו באומרו 'שכל המצות טעונות ברכה'. הבנה זו אפשרית, אך אין לה סימוכין בכתוב.

 

אפשרות הבנה נוספת עולה נוכח הנוסח החלופי של המקום אליו הגיעו רבי חגי ורבי ירמיה, ל'מי חטאתה'.[5] ייתכן שבזמנם של רבי חגי ורבי ירמיה[6] מדובר במקווה מים במעון, יישוב סמוך לטבריה שהתגוררו בו כהנים רבים,[7] אשר נהגו להחמיר על עצמם ולהקפיד בדיני טהרה.[8] הבנה זו מציגה את ברכתו של רבי חגי כתמוהה מאוד. לפי הבנה זו ברך רבי חגיי 'אשר קדשנו וציוונו על ההזאה', כיצד ברך על מצווה שלא הוא עשה, ובנוסף לכל הדעות טבילת הכוהנים בעת ההיא לא הייתה מצוה, כיצד יברך 'שקידשנו במצותיו'.

 

כאמור לעיל בכל דרך הבנה ברכתו של רבי חגיי מעלה תמיהות.

 

דברי רבי ירמיה לרבי חגי 'יאות עבדת שכל המצות טעונות ברכה' מעלות שאלה 'מניין שכל המצות טעונות ברכה, היינו ,מהו המקור לכך בתורה. תשובה לשאלה מובאת על ידי דרישת הפסוק 'וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם' (שמות כ"ד י"ב). 

 

בהמשכה של האגדה נשאל 'ומניין שכל המצות טעונות ברכה', והדרשן מקיש מהעוסק בתורה. כשם שהוא חייב לברך, כך גם העוסק במצווה חייב לברך לפני עשייתה.[9] הדרשן אינו מבאר מאין יודע כי העוסק בתורה חייב לברך, לגבי לדידו זה דבר מובן וידוע.[10] 

 

השאלה והתשובה מחזקים את ההשקפה בדבר חשיבות הברכות בעת קיום מצוות, שכן מקורן בתורה.


[1] סוקולוף, ערך 'חנו', 'חנותא', עמ' 208.

[2] ראו הפני משה על הדף.

[3] בשווקים היו בעלי תפקידים הממונים על מסחר ביושר; היו שתפקידם היה למנוע הפקעת מחירים והיו גם מפקחים הממנוים על המידות והמשקלים. בספרי דברים נכתב: 'היה לך, מנה אגרנמוס על כך, מיכן אמרו הסיטון מקנח מדותיו אחת לשלשים יום...' (פרשת כי תצא פיסקא רצד). 

[4] ראו ספר החרדים על הדף.

[5] הסימון <-- > מציין בכ"י ליידן בהוצאת האקדמיה גירסה נוספת. מן הראוי לציין שזהו הנוסח בכ"י וטיקן.ובאשר לשם המקום, מי חטאת אלו מים שהכניסו לתוכם אפר פרה אדומה, והם משמשים לטיהור בני אדם שנטמאו למת.

[6] שהרי בזמנם בית המקדש היה חרב, וטקס טיהור על ידי פרה אדומה לא התקיים.

[7] פנחס נאמן, אנציקלופדיה לגיאוגרפיה תלמודית א', עמ' 264 – 265.

[8] ראו עלי תמר על הדף.

[9] מדרש הרחוק מפשוטו של מקרא.

[10] ראו ספר חרדים שמפורש בו כי הדבר נלמד מהפסוק כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו. הוא מתבסס על דעת הרמב"ן הטוען שזו ובה מדאוריתא.