header2

תפילת מוסף – אגדה ג

פ"ד ה"ו (ה"ז בכ"י ליידן) דף ח ע"ג עמ' 41

מקור תרגום
תמן תנינן תמן תנינן
רבן גמליאל אומר ש"ץ מוציא את הרבים ידי חובתן רבן גמליאל אומר שליח ציבור מוציא את הרבים ידי חובתן
ר' הונא רובא דציפורין בשם רבי יוחנן ר' הונא רובא של ציפורין בשם רבי יוחנן
הלכה כר"ג באילין תקיעתא הלכה כרבן גמליאל בזמן[1] (הברכות על)התקיעות  (של ראש השנה)[2]
ר' זעורא ורב חסדא הוו יתבין תמן רבי זעורא ורב חסדא היו יושבים שם (בבבל)
באילין תקיעתא.  בזמן (הברכות על) התקיעות
מן דצלון אתת צלותא. מתפילתם בא (זמן) תפילה
קם רב חסדא מצליא. קם רב חסדא התפלל
א' ליה ר' זעורא  ולא כבר צלינן אמר לו רבי זעירא והרי כבר התפללנו
אמר ליה מצלי אנא וחזר ומצלי אמר לו התפללתי אני וחוזר ומתפלל
דנחתין מערבאי לתמן שירדו בני מערב(ארץ ישראל) לשם
ואמרין בשם רבי יוחנן הלכה כר"ג באילין תקיעתא ואומרים בשם רבי יוחנן הלכה כרבן גמליאל בזמן (הברכות על)התקיעות
ואנא דלא כוונית הא אילו כוונית הוינא נפיק ידי חובתי ואני שלא שלא כוונתי אבל אילו (הייתי) מכוון הייתי יוצא ידי חובתי

עדי נוסח

כ"י וטיקן 72

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

עניינה של הסוגיה הוא אם חלה חובת תפילת מוסף על היחיד או שתפילת שליח הציבור מוציאה אותו ידי חובתו. על כך קיימת מחלוקת בין תנאים; חכמים סבורים כי אין שליח ציבור מוציא ידי חובת תפילה אלא את אילו שאין  תפילתם סדורה,ואילו רבן גמלאל סבור כי שליח הציבור מוציא בתפילתו את כל הציבור מחובת תפילה זו.[3]

 

רבי הונא הגדול מציפורין מביא בשם רבי יוחנן הלכה בנושא זה. לדעת רבי יוחנן מוציא שליח הציבור בתפילת המוסף הייחודית לראש השנה את כלל המתפללים, כולל הבקיאים ,ידי חובתם. אפשר כי רבי יוחנן סבר שעמדת רבן גמליאל נגזרת מכך שאין הציבור רגיל בתפילה זו, אך ביתר תפילות השנה הלכה כחכמים. בהקשר זה מובא הסיפור שלפנינו.

 

רבי זעירא ורב חסדא, הנחשבים כבקיאים בנוסח התפילה, ישבו  לאחר שהתפללו שניהם את תפילת המוסף של ראש השנה, כתפילת יחיד.[4] הגיע זמן תפילת הציבור, קם רב חסדא והתפלל עם הציבור. לשאלת רבי זעירא לפשר חזרתו על התפילה השיב רב חסדא כי לא עלה בידי לכוון ליבו בעת התפילה,[5] מסיבה זו הצטרף רב חסדא לתפילת הציבור כדי ששליח הציבור יוציאו ידי חובת הכוונה בתפילה.

 

התנהלותו של רב חסדא זהה לדרך בה הסביר רבי יוחנן את הלכת רבן גמליאל. רב חסדא היה בקיא בנוסחה של תפילת המוסף של ראש השנה וביכולתו להתפלל תפילה זו כתפילת יחיד, אך על אף בקיאותו הצטרף לתפילתו של שליח הציבור כדי לצאת באמצעותה ידי חובת תפילה זו.


[1] ראו ערך אייל סוקולוף עמ' 48

[2] ראו הפני משה ד"ה הלכה כר"ג באילין תקיעתא: באילו הברכות של ר"ה יום תקיעתא.

[3] משנה ראש השנה פ"ד מ"ט: '... כשם ששליח צבור חייב כך כל יחיד ויחיד חייב רבן גמליאל אומר שליח צבור מוציא את הרבים ידי חובתן'. וכן תוספתא ר"ה (ליברמן) פ"ב ה"יח (עמ 321)

[4] יש להניח כי הדבר היה לפני עלייתו של רבי זעירא לארץ ישראל.

[5] אפשר כי אף על פי שהיה בקיא לא הייתה תפילת מוסף של ראש השנה סדורה בפיו.