header2

תפילת מוסף – אגדה א

פ"ד ה"ו (ה"ז בכ"י ליידן) דף ח ע"ג עמ' 41

מקור תרגום
ר' ביבי בשם ר' חנה. רב ביבי (אמר) בשם רב חנה
הל' כר' יודה שאמר משום ר' אלעזר בן עזריה. הלכה כרבי יהודה שאמר משם רבי אלעזר בן עזריה
מילתיה דשמואל אמ' כן. דבריו שלשמואל אומרים כן
דשמואל אמ'. שאמר שמואל
אנא מן יומיי לא צלית דמוספא אני מימיי לא התפללתי (תפילה) של מוסף
אלא חד זמן דמית בריה דריש גלותא אלא פעם אחת שמת בנו של ראש הגולה
ולא צלו ציבורא וצליית. ולא התפלל הציבור והתפללתי
מיליהון דרבנן פליגן. מילותיהן (דברי) חכמים חולקים
דמר ר' יעקב בר אידי בשם ר' שמעון חסידא. שאמר רבי יעקב בר אידי בשם רבי שמעון חסידא
ברועים ובקייצים הא מתניתא. ברועין ובקייצין (אוספי תאנים) זאת המשנה
לא אמ'<<אלא,>> ברועים ובקייצים. לא אמר (אלא) ברועים ובקייצים
הא שאר כל אדם חייבין. הרי שאר כל אדם חייבין
מילתיה דר' יוחנן אמ' כן דבריו של רבי יוחנן אומרים כן
דמר ר' [יוחנן]. שאמר רבי יוחנן
אני ראיתי את ר' ינאי עומד ומתפלל בש[ו]קי שלציפורין אני ראיתי את רבי ינאי עומד ומתפלל בשוק של ציפורי
ומהלך ד' אמות ומתפלל שלמוסף. ומהלך ארבע אמות ומתפלל של מוסף
ואִין חבר עיר בציפורין. ויש חבר עיר בציפורין

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 72

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרות, אנקדוטות

 

עיון קצר באגדה

המשנה עוסקת בחובה של תפילת מוסף; לעמדתם של רבי אלעזר בן עזריה ורבי יהודה (המוסר את עמדתו) חובת תפילת המוסף הינה בציבור, אך אם מסיבה איזושהי אין הציבור מתפלל מוסף, חייב היחיד בתפילה זו. לעומת זאת לפי עמדת חכמים, דין תפילת המוסף הוא כיתר התפילות, היינו כל יחיד חייב בהן.[1]

 

באגדה מובאות שתי אנקדוטות, שכל אחת מהן תומכת באחת העמדות:

 

אנקדוטה א – תמיכה בעמדת רבי אלעזר בן עזריה

ר' ביבי מוסר בשם ר' חנה כי שמואל העיד על עצמו שמעולם לא התפלל תפילת מוסף כיחיד חוץ ממקרה חריג כאשר מת בנו של ראש הגולה.

האירוע מסופר בקצרה ומאליו עולות שאלות שאין עליהן תשובה: מדוע מות בנו של ראש הגולה גרם לציבור שלא להתפלל מוסף? מה הטריד את הציבור? מדוע שמואל שעמד בראש הישיבה בנהרדעא, ובוודאי היה קרוב לראש הגולה ולו בשל תפקידיו הציבורייים,[2] מדוע הוא אינו שותף לטִרְדת הציבור סביבו, ורק הוא זוכר להתפלל מוסף?

אפשר כי בעל האגדה היה מרוכז אך ורק במסר – יש להתפלל מוסף בציבור, ורק במקרים מיוחדים אם הדבר לא מתאפשר, על האדם להתפלל מוסף ביחידות. הרי אלמלא נטרד הציבור בגין מות בן ראש הגולה והיה מתפלל מוסף, לא היה שמואל מתפלל ביחידות.[3]  שאר פרטי האירוע טפלים בעיני המספר, וייתכן שאף נראים לו מסיחים.

 

אנקדוטה ב – תמיכה בעמדתם של חכמים

רבי יוחנן ראה את רבי ינאי[4] מתפלל בשוק של ציפורי,[5] ולאחר שסיים צעד ארבע אמות כדי להבדיל בין התפילות והתפלל מוסף. האנקדוטה מסתיימת בשאלה רטורית[6] 'ואין חבר עיר בציפורין'.[7]

מתפילתו של רבי ינאי ניתן ללמוד שחובת תפילת המוסף חלה על היחיד כיתר תפילות, כשיטת חכמים. השאלה הרטורית בסיום באה להדגיש זאת, שכן מובן ממנה שיש חבר עיר בציפורי, וכיוון שרבי ינאי התפלל ביחידות, משמע לא סבר כי תפילת מוסף מתקיימת רק בחבר עיר, היינו במניין או במקום מרכזי בו פועל חבר העיר.



[1] לפי דברי רבי יעקב בר אידי בשמו של רבי שמעון חסידא, פטורים רועים וקייצים הנמצאים מחוץ לעיר ואינם יכולים להגיע לבית הכנסת לתפילה במניין. 

[2] על מערכת קשרים בין ראשי ישיבות לבית ראשי הגולה ראו משה בר, ראשות הגולה בבבל בימי המשנה והתלמוד עמ' 57 – 117, 160 – 170. ישעיהו גפני, יהדות בבל ומוסדותיה בתקופת התלמוד, ירושלים תשל"ה (1975). הרמן ג'פרי, ראשות הגולה בבבל בתקופת התלמוד, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור, האוניברסיטה העברית, ישעיהו גפני (מנחה), ירושלים תשס"ה.

[3] יש להניח כי שמואל כמנהיג בתחום הרוחני נותן דוגמא לקיום מצוות כנדרש על אף האירוע הקשה.

[4] אמורא ארץ ישראלי בן הדור הראשון. היה ראש ישיבת עכברא. הוא קבע כי בבית מדרשו כל תלמידי החכמים יעבדו (במיוחד בעבודת אדמה) ויתפרנסו בנוסף ללימודיהם. אפשר כי היה בשוק לרגל עבודתו.

[5] השוק של ציפורי היה שוק קבוע שפעל כל השנה, והיה מרכזי לכל האיזור, לשטח של כ-16 מיל מרובע. שער המחירים שנקבעו בו חייבו את כל יישובי האיזור שהיו בתחום המנהלי של ציפורי (יוסף מנרב, פרקמטיא, עמ' 147 ו-273).

אין עדות ארכיאולוגית שהשוק היה מחוץ לעיר כפי שעשוי להשתמע מפירושו של הפני משה על הדף.

[6] אפשר שרבי יוחנן אמר את המשפט, ואפשר שבעל הסוגיה אמרו.

[7] המילה 'אין' אינה מנוקדת, מכאן שניתן להבינה כמילה שלילה בעברית 'אֵין', אך כיוון שישנן באגדה גם שורות בארמית, אפשר שזו מילה ארמית 'אִין', היינו 'יש', ובכל מקרה משמעות הסיום אינה משתנה.