header2

ברכת חונן הדעת

פ"ד ה"ד דף ח ע"ב עמ' 39

מקור תרגום
היה עומד ומתפלל בשבת. היה עומד ומתפלל בשבת
ושכח שלשבת והזכיר של חול. ושכח של שבת והזכיר של חול
ר' חונא אמ'. רבי חונא אמר
איתפלגון רב נחמן בר יעקב ורב ששת. איתפלגון רב נחמן בר יעקב ורב ששת
חד אמ'. חותך את הברכה אחד אמר חותך את הברכה
וחרנה אמ'. גומר את הברכה. ואחר אומר גומר את הברכה
הכל מודים בחונן הדעת שהוא גומרה. הכל מודים בחונן הדעת שהוא גומרה
ותא[1] כר'. דר' אמ'. ואתה שמע כרבי שרבי אמר
תמיה אני היאך בטלו חונן הדעת בשבת.  מתפלא אני כיצד בטלו חונן הדעת בשבת
אם אין דיעה מניין תפילה. אם אין דיעה מניין תפילה
אמ' ר' יצחק. אמר רבי יצחק
גדולה היא הדיעה שהיא ממוצעת בין שתי הזכרות. גדולה היא הדיעה שהיא ממוצעת בין שתי הזכרות
שנ' "כי אל דיעות י'י". שנאמר כי אל דיעות י'י
אית דבעי משמעינה מן הדא. יש שרוצה נשמע אותה מזה
"אז תבין יראת י'י ודעת !קדושים! תמצא". אז תבין יראת י'י ודעת !קדושים![2] תמצא

עדי נוסח

כ"י וטיקן, עמ' 70 – 71

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה, מדרש

 

עיון קצר באגדה

בסוגיה ההלכתית דנים בשאלה מה חייב לעשות המתפלל תפילת עמידה בשבת, אם טעה והתחיל להתפלל עמידה של חול. ישנה מחלוקת בין שני אמוראים, אחד אומר כי עליו להפסיק מיד ולעבור להתפלל תפילת עמידה של שבת, ואילו השני סבור כי עליו לסיים את תפילת החול. אין מחלוקת ביניהם כי אם גילה את טעותו לאחר שלוש הברכות הראשונות, הוא אומר את הבקשה הראשונה בקשת חונן הדעת'.

באגדה מובאים שני הסברים בהקשר לקביעה האחרונה:

 

הסבר א'

ההסבר נשען על השקפתו של רבי השואל 'אם אין דיעה מניין תפילה'. לדעתו, רק בעל דעת מגיע להחלטה ולהבנה  שעליו להתפלל, הוא מגיע באמצעותה לאמונה באל ולהכרח לבקשו עזרה. מתוך השקפה זו רבי לא מבין כיצד בתפילת העמידה של שבת בקשת 'חונן הדעת' לא קיימת.[3]

 

הסבר ב'

ההסבר מתבסס על שני מדרשים שאינם דנים בנושא ההלכתי שהוצג בראשית הקטע, אלא מתייחסים לחשיבותה של ברכת 'חונן הדעת'.

רבי יצחק דורש את הפסוק 'אַל־תַּרְבּ֤וּ תְדַבְּרוּ֙ גְּבֹהָ֣ה גְבֹהָ֔ה יֵצֵ֥א עָתָ֖ק מִפִּיכֶ֑ם כִּ֣י אֵ֤ל דֵּעוֹת֙ יְהֹוָ֔ה ולא וְל֥וֹ נִתְכּנו עללות' (שמואל א' ב' ג'). המילה 'דֵּעוֹת' נזכרת בין 'אֵ֤ל' ל'יְהֹוָ֔ה', דבר המלמד על חשיבותה המיוחדת בהשוואה לדיבור של האדם השחצן החסר דעת אל מול האל בעל הדעת.[4]

 

המדרש השני אנונימי, והוא נשען על הפסוק 'אָז תָּבִין יִרְאַת יְהֹוָה וְדַעַת אֱלֹהִים תִּמְצָא' (משלי ב' ה). רק מי שמבין, מי שיש בו דעת, יגיע ליראת האל ולהבנתו.[5]


 


[1] 'שמע' (ערוך השלם ח', ערך 'תא', עמ' 187).  לעומת זאת סוקולוף מתרגם 'ואתה' (ערך 'את' עמ' 79). אפשר כי ראוי לצרף את שני התרגומים ל'ואתה שמע'.

[2] סימני קריאה סביב מילה מציינים כי הנוסח תמוה, ואכן בפסוק המקורי נאמר 'אלוהים'.

[3]רבי מתפלא, אך לא מחדש שהברכה תאמר. אפשר שלא רצה להכניס שינוי כזה כי התפילה במתכונתה נקבעה במסורת עתיקה הרבה לפניו, מסורת שהשתרשה בציבור. על זמנה ראו אלבוגן יצחק משה, התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית, עמ'  21 – 22. 

ייתכן כי הקביעה שאין תחנונים בשבתות וחגים מנעה את השינוי.

[4] המדרש רחוק מפשוטו של מקרא.

[5] המדרש קרוב מאוד לפשוטו של מקרא.