header2

תפילה מעין שמונה עשרה

פ"ד ה"ג דף ח ע"א עמ' 38

מקור תרגום
ר' זעורא שלח לר' נחום גבי ר' יניי ביר' ישמעאל. רבי זעירא שלח לרבי נחום (שהיה) ביחד (עם) רבי ינאי  בן רבי ישמעאל
אמ' ליה. ל אי-זו  היא {מעין} שבע מעין י'ח דשמ[ו]אל. אמר לו מה (נוסח תפילת) מעין י'ח של שמואל
אמ' ליה. אמר לו
הביננו רצה תשובתנו סלח לנו   הביננו רצה תשובתנו סלח לנו  
גואלנו רפא חליינו ברך שנותינו. גואלנו רפא חליינו ברך שנותינו.
אמר ר' חגיי. אמר רבי חגי

אם היו גשמים אומר'. {בטללי}< גשמי,> ברכה.

אם היו טללים אומ'. בטללי ברכה.

אם היו (עונת) גשמים אומרים גשמי  ברכה

אם היו (עונת) טללים אומרים בטללי ברכה

כי מפוזרים אתה מקבץ ותועין עליך לשפוט כי מפוזרים אתה מקבץ ותועין עליך לשפוט
ועל הרשעים תשית ידך וישמחו כל חוסי בך ועל הרשעים תשית ידך וישמחו כל חוסי בך
בבנין עירך ובחידוש בית מקדשך {[ובצמח דוד עבדך2[}.[1] בבנין עירך ובחידוש בית מקדשך 
כי טרם נקרא אתה תענה . כי טרם נקרא אתה תענה
כאמור "והיה טרם יקראו ואני אענה עוד הם מדברים ואני אשמע" <2> כאמור והיה טרם יקראו ואני אענה עוד הם מדברים ואני אשמע
בא"י' שומע תפילה. ברוך אתה ה' שומע תפילה
ואו' שלש ברכות ראשונות ושלש  אחרונות. <1> ואומרים שלש ברכות ראשונות ושלש אחרונות
ואו' "ברוך י'י כי שמע קול תחנוני". ואומרים ברוך  ה' כי שמע קול תחנוני

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 70

 

מקבילות

ירושלמי תענית פ"ב ה"ג דף סה ע"ג עמ' 714

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

כעין סוגיה

 

עיון קצר באגדה

האגדה בה אנו עוסקים עניינה הוא תפילה 'מעין שמונה עשרה'. במשנה[2]נאמר: 'רבן גמליאל אומר בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה רבי יהושע אומר מעין שמונה עשרה ר' עקיבא אומר אם שגורה תפלתו בפיו יתפלל שמונה עשרה ואם לאו מעין י"ח'.

בסוגיה מצויה מחלוקת לנוסח תפילת 'מעין שמונה עשרה';  רב סבור כי תפילה זו כוללת את סופן של כל ברכות העמידה, ואילו שמואל סבור כי בתפילה זו יש לומר ראש כל ברכה ללא חתימתה.[3]  בצד המעשי מותיר רב בתפילת 'מעין שמונה עשרה' שמונה עשרה ברכות, ואילו לפי שמואל  אומרים ברכה אחת הכוללת את תמצית שתים עשר הברכות המרכזיות של תפילת העמידה.

בסיפור שלח רבי זעירא לרבי נחום שהיה עם רבי ינאי ברבי ישמעאל שאלה בנוגע לנוסח תפילת 'מעין שמונה עשרה' לשיטת שמואל.להלן נוסח תפילת שמואל, כפי שענה לו רבי נחום, בהשוואה לנוסח התפילה המקובל בימינו:

  נוסח תפילת שמואל נוסח תפילת העמידה כיום
1. הביננו      ברכת "חונן הדעת"
2. רצה תשובתנו ברכת "השיבו אבינו לתורתך..."
3. סלח לנו ברכת "סלח לנו..."
4. גואלנו          ברכת "ראה בענינו וריבה ריבנו וגאלנו במהרה.."
5. רפא חליינו         ברכת "רפאנו ה' ונרפא..."
6. ברך שנותינו. ברכת "ברך עלינו...את השנה הזאת ..."
7. כי מפוזרים אתה מקבץ      ברכת "תקע בשופר גדול לחרותנו..."
8. ותועין עליך לשפוט ברכת "השיבה שופטינו כבראשונה..."
9. ועל הרשעים תשית ידך      ברכת "ולמלשינים"
10. וישמחו כל חוסי בך ברכת "על הצדיקים ועל החסידים
11. בבנין עירך ובחידוש בית מקדשך  ברכת "ולירושלים עירך ברחמים תשוב..."
12. ברוך אתה ה' שומע תפילה ברכת "שמע קולנו" המסתיימת ב ברוך אתה ה' שומע תפילה.

 

בהשוואה זו מן הראוי לשים לב למספר נקודות:

  1. הברכה 'ברוך אתה ה' שומע תפילה'  הינה הברכה המסכמת את קובץ 'מעין שמונה עשרה' ונמצא כי הוא כולל ברכה אחת בלבד.
  2. בברכה שלפנינו  ישנן הרבה ברכות, יש להוסיף את שלוש הברכות הראשונות והאחרונות הזהות בכל תפילות העמידה .יחד עם ברכות אלו ישנן שבע ברכות.
  3. התוספת של רבי חגי מאוחרת, ואינה חלק מנוסח תפילתו של שמואל, הוא מוסיף תפילה לגשם ולטל בעונתם.
  4. התפילה ל'צמח דוד עבדך' מאוחרת, ואינה חלק מתפילתו של שמואל.[4]



[1] המילים 'ובצמח דוד עבדך' מסומנות בכ"י ליידן שבהוצאת האקדמיה כייתור במסירה, היינו שהובא כתוספת של סופר או של מגיה, לכן לא הובא בתרגום.

[2] משנה ברכות פ"ד מ"ג.

[3] דוגמה למחלוקתם לפי הברכה הראשונה 'חונן הדעת':

-          רב יטען כי יש לומר: 'וחוננו מאתך דעה בינה והשכל ברוך אתה ה' חונן הדעת'.

-          שמואל יטען כי יש לומר את מילות ראש הברכה ללא חתימתה.

[4] ראו לעיל הערה 1. כמו כן תפילה זו אינה מופיעה במקבילה שבתענית ולא בכ"י ותיקן. אלבוגן סבור כי תיקונה של ברכה זו הינו מאוחר ונעשה בבבל, הירושלמי והמדרשים שמוצאם בארץ ישראל אינם יודעים על ברכה זו. לדעתו, ברכה זו היא הברכה התשע עשרה שנוספה לתפילת העמידה (התפילה בישראל, עמ' 29 – 39).