header2

תפילת שמונה עשרה – אגדה ב

פ"ד ה"ג דף ח ע"א עמ' 37

מקור תרגום
אמ' ר' סימון. אמר רבי סימון
כנגד שמונה עשרה חליות שבשזרה. כנגד שמונה עשרה חוליות שב(עמוד) השדרה
שבשעה שאדם עומד ומתפלל צריך לשוח בכולן. שבשעה שאדם עומד ומתפלל צריך לשוח בכולן
מה טעם"כל עצמותי תאמרנה י'י  מי כמוך". מה טעם כל עצמותי תאמרנה י'י מי כמוך
אמ' ר' לוי. אמר רבי לוי
כנגד שמונה עשרה הזכרות שכת' ב"הבו לי'י בני אלים" כנגד שמונה עשרה  הזכרות שכתוב ב-הבו לה' בני אלים

עדי נוסח

כ"י ותיקן עמ' 69

 

מקבילות

בבלי ברכות כח ע"ב (בשינויים)

ויקרא רבה (מהד' מרגליות) פרשת ויקרא פרשה א עמ' 20 – 21 (בשינויים)

מדרש תנחומא (מהד' בובר) פרשת וירא סימן א (בשינויים)

סדר רב עמרם גאון סדר תפילה ד"ה קא תני (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

בעל הסוגיה פותח בשאלה 'ולמה שמונה עשרה', שאלתו מחפשת סיבה בשלה תיקנו חכמים את התפילה כבעלת שמונה עשרה ברכות.

באגדה שתי תשובות:

א.      תשובה בשם רבי סימון התולה את הסיבה בשמונה עשרה החוליות שיש לאדם בעמוד השדרה, חוליות אותן עליו לכופף בעת תפילתו. אסמכתא לכך מוצא הוא בפסוק 'כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה יְהֹוָה מִי כָמוֹךָ' (תהלים ל"ה י'), ממנו משתמע שעל כל עצמות הגוף להיות שותפות ברינה, היא התפילה.

ב.      תשובה בשמו של רבי לוי התולה את שמונה עשר הברכות בשמונה עשר אזכרות שם האל המצויות במזמור זה (תהלים ל"ה). על הקשר שבין ברכות תפילת שמונה עשרה לבין מזמור זה עמדו חכמים בברייתא[1] 'תנו רבנן: מנין שאומרים אבות - שנאמר הבו לה' בני אלים. ומנין שאומרים גבורות - שנאמר הבו לה' כבוד ועז, ומנין שאומרים קדושות - שנאמר הבו לה' כבוד שמו השתחוו לה' בהדרת קדש'.


[1] בבלי ראש השנה לב ע"א.