תפילה אישית – אגדה ז פ"ד ה"ב דף ז ע"ד עמ' 37 |
|
מקור | תרגום |
ר' יוחנן הוה מצלי. | רבי יוחנן היה מתפלל |
יהי רצון מלפניך י'י אלהיי ואלהי אבותיי | יהי רצון מלפניך י'י אלהיי ואלהי אבותיי |
שתשכן בפוריינו אהבה [ו]אחוה שלום וריעות | שתשכן בגורלנו אהבה [ו]אחוה שלום וריעות |
ותצליח סופינו אחרית ותקוה | ותצליח סופנו אחרית ותקווה |
ותרבה גבולינו בתלמידים | ותרבה גבולנו בתלמידים |
ונשיש בחלקינו בגן עדן. | ונשיש בחלקנו בגן עדן. |
ותקנינו לב טוב וחבר טוב | ותקננו לב טוב וחבר טוב |
ונשכים ונמצא ייחול לבבינו | ונשכים ונמצא ייחול לבבנו |
ותבוא לפניך קורת נפשינו לטובה. | ותבוא לפניך קורת נפשנו לטובה. |
עדי נוסח
כ"י וטיקן 69
מקבילות
בבלי ברכות טז ע"ב[1]
מקצת עדי נוסח עקיפים
לא נמצאו
סוגה
תפילה
עיון קצר באגדה
תפילתו האישית של רבי יוחנן בנויה משבע בקשות המקיפות תחומי חיים רבים:
- סביבה רוחנית נאותה שיש בה אהבה ורעות
- אחרית טובה של החיים[2]
- ריבוי תלמידים
- שמחה בגן עדן
- רצון ללב טוב ולחלק טוב[3]
- התממשות הבקשות עוד טרם התפללו בעבורם
- סיפוק צורכי החיים והנפש
בתפילה נפתח כל משפט ב-ו"ו החיבור ובפועל,[4] ומרבית הפעלים הם בגוף נוכח – כל אלו בונים תחושה של נחיצוּת וצורך. שתי בקשות נפתחות בפועל בזמן עתיד בגוף ראשון רבים, דבר היוצר תחושה כביכול הבקשה התממשה.
[1] בבבלי נאמרה התפילה על ידי רבי אלעזר לאחר תפילת העמידה.
[2] אפשר כי בגלל איזכור התקווה, הכוונה שיראה אדם בהתממשות תקוותיו.
[3] ראו ברכות פ"ד ה"ב אגדה 3.
[4] למעט הבקשה במשפט הראשון.