header2

תפילה – אגדה א

פ"ד ה"א דף ז ע"א עמ' 31 – 32

מקור תרגום
יכול יהא מתפלל שלשתן כאחת. יכול יהא מתפלל שלשתן כאחת
פירש בדניאל "וזמנין תלתא ביומא הוא ברך על ברכוהי" וגו'. פירש בדניאל זמנים שלושה ביום גורע על ברכיו וכו'
יכול יה(ו)[א] מתפלל לכל רוח שירצה. יכול יהא מתפלל לכל רוח שירצה
ת'ל "וכוין פתיחין ליה בעליתה נגד ירוש' ". תלמוד לומר וחלונות פתוחים לו בעלייתו נגד ירושלים
יכול משבאו לגולה כן. יכול משבאו לגולה כן
ת'ל "כל קבל דהוה עביד מן קדמת דנא". תלמוד לומר כל עומת שהיה עושה מזמן קודם לזה עשה
יכול יהא מתפלל שלשתן בכל שעה שירצה. יכול יהא מתפלל שלשתן בכל שעה שירצה
כבר פירש דוד "ערב ובקר וצהרים". כבר פירש דוד ערב ובוקר וצהרים וגו'
יכול יהא מגביה קולו ומתפלל. יכול יהא מגביה קולו ומתפלל
פירש בחנה "וחנה היא מדברת על לבה". פירש בחנה וחנה היא מדברת על לבה
יכול יהא מהרהר בלב. יכול יהא מהרהר בלב
ת'ל "רק שפתיה נעות". תלמוד לומר רק שפתיה נעות
הא כיצד. הא כיצד
מרחיש בשפתותיו. הוגה (לוחש) בשפתותיו

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 65

 

מקבילות

תוספתא (מהד' ליברמן) ברכות פ"ג ה"ו עמ' 12 – 13 (בשינויים)

בבלי ברכות לא ע"א (רק על הנלמד מחנה)

דברים רבה (וילנא) ואתחנן, פרשה ב' סימן א'(בשינויים)

מדרש שמואל (בובר) פרשה ו' סימן י' (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

בעל האגדה מבקש לאשש את מנהגי תפילת העמידה בהסתמך על תפילותיהם של דמויות מקראיות, דניאל, דוד המלך וחנה אמו של שמואל.[1] דרך תפילתן של דמויות אלו משמש לבעל האגדה אסמכתא להציג את מנהגי התפילה ואת סדריה כמעוגנים במסורת קדומה.[2]

סדרי התפילה:

-     לא מתפללים את התפילות כאחת, אלא שלוש פעמים ביום בזמנים קבועים.

-     בתפילתו אין המתפלל פונה אלא לכיוון ירושלים.

-     המתפלל לא יאמר את התפילה בקול רם אלא בלחש, כשהשפתיים נעות.

-     הסדרים תקפים לא רק בגולה אלא גם בארץ ישראל.

 

עיצוב תיאור הדרכים שבהן נלמדו מנהגי התפילה:

-     במשפט אחד לאחר המונח 'יכול' מוצגת דרך תפילה שגויה, ובמשפט העוקב לאחר  המילה  'פירש' או המונח 'תלמוד לומר' מובהר מהי הדרך הנאותה להתפלל.

-     בכל המשפטים המציגים את הדרך הנאותה מובא פסוק מהמקרא.

 

נראה שסדרי התפילה באו ליצור תנאים שיאפשרו ריכוז בה, כוונה מלאה באמירתה שיקשרו את המתפלל לעיר הקודש בל מקום בו יהיה.


[1] הסדר אינו לפי חשיבות האישים; כ נראה שהתחיל בדניאל כי ממנו ניתן ללמוד יותר מכלל אחד, ואלי כי האגדה הקודמת הסתיימה בציטוט ממנו.

[2] המקורות המקראיים מעידים רק על התנהגות בני אדם מסוימים ולא על נוהג קבוע לכלל, אך בעל האגדה טוען כי הם נהגו כך כי זה היה הנוהג הכללי. היינימן סבור שתפילת שמונה עשרה נהגה זמן ניכר לפני החורבן. ( התפילה בתקופת התנאים והאמוראים, עמ' 22).


[1] הסדר אינו לפי חשיבות האישים; כ נראה שהתחיל בדניאל כי ממנו ניתן ללמוד יותר מכלל אחד, ואלי כי האגדה הקודמת הסתיימה בציטוט ממנו.

[2] המקורות המקראיים מעידים רק על התנהגות בני אדם מסוימים ולא על נוהג קבוע לכלל, אך בעל האגדה טוען כי הם נהגו כך כי זה היה הנוהג הכללי. היינימן סבור שתפילת שמונה עשרה נהגה זמן ניכר לפני החורבן. ( התפילה בתקופת התנאים והאמוראים, עמ' 22).