header2

סדר הברכות בתפילת העמידה – אגדה ד

פ"ב ה"ד (ה"ג בכ"י ליידן) דף ה ע"א עמ' 18

מקור תרגום
אמ' ר' חייא בר אבא. אמר רבי חייא בר אבא
מפני מה התקינו רופא חולים ברכה שמינית. מפני מה התקינו רופא חולים ברכה שמינית
כנגד המילה [שהיא לשמנה]. כנגד המילה שהיא לשמונה
על שם "בריתי היתה אתו החיים". על שם בריתי היתה אתו החיים

 

עדי נוסח

שרידי ירושלמי עמ' 8

כ"י וטיקן עמ' 54 – 55 

 

 

מקבילות

מגילה יז ע"ב (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה, מדרש

 

עיון קצר באגדה

ברכת רופא חולים באה אחרי ברכת הגאולה, והסיבה להיותה שמינית בסדר הברכות הוסבר באגדה הקודמת.

רבי חייא בר אבא ביקש לתת הסבר ערכי להיות 'רופא חולים' הברכה השמינית. לדבריו מקומה נבחר בהתאם ליום השמיני בו מוכנס כל זכר כמצוות התורה בבריתו של אברהם אבינו,[1] ובכך לאפשר לברך ברפואה שלימה את כל הנימולים. לאישוש השקפתו נוסף מדרש מנבואת מלאכי. [2]


[1] ויקרא י"ב ג'.

[2] מלאכי ב' ה: 'בְּרִיתִ֣י הָיְתָ֣ה אִתּ֗וֹ הַֽחַיִּים֙ וְהַ֨שָּׁל֔וֹם וָאֶתְּנֵֽם־ל֥וֹ מוֹרָ֖א וַיִּֽירָאֵ֑נִי וּמִפְּנֵ֥י שְׁמִ֖י נִחַ֥ת הֽוּא'. הפסוק כפשוטו דן ביחס ללווים, אך הדרשן נצמד למילה 'בְּרִיתִ֣י' כמלמדת על ברית המילה, וממשיך לפתח את הקשר בין ברית המילה לחיים ולשלום כנאמר בפסוק בעזרת התפילה.