header2

 

מסתלקין לצדדין מפני יתידות דרכים

פ"ב ה"ט  (ה"ח בכ"י ליידן) דף ה ע"ד עמ' 23

מקור תרגום
תני. שנויה ברייתא
מסתלקין לצדדין מפני יתידות דרכים. מסתלקין לצדדין מפני יתידות דרכים
ובשעה שהוא משתקע אפי' בשדה שהיא מליאה כורכמין. ובשעה שהוא משתקע אפילו בשדה שהיא מליאה כורכמין
אמ' ר' אבהו. אמר רבי  אבהו
מעשה ברבן גמליאל ור' יהושע שהיו בדרך. מעשה ברבן גמליאל ורבי יהושע שהיו בדרך
והיו מסתלקין לצדדין מפני יתידות דרכים. והיו מסתלקים לצדדים מפני יתידות דרכים
וראו את ר' יהודה בן פפוס שהיה משתקע ובא כנגדן. וראו את רבי יהודה בן פפוס שהיה משתקע ובא כנגדן
אמ' רבן גמליאל לר' יהושע. אמר רבן גמליאל לרבי יהושע
מי הוא זה שמראה עצמו באצבע. מי הוא זה שמראה עצמו באצבע
אמ' לו. אמר לו
יהודה בן פפוס הוא שכל מעשיו לשום שמים. יהודה בן פפוס הוא שכל מעשיו לשם שמים
אמ' ליה. אמר לו
ולא כן תני ולא כן שנינו
כל דבר שהוא שלשבח לא כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה. כל דבר שהוא של שבח לא כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה
תלמ' חכם. עושה. תלמיד חכם עושה
אלא אם כן מינו אותו פרנס על הציבור אלא אם כן מינו אותו פרנס על הציבור
אמ' ליה. והא תני. אמר לו והרי למדנו
כל דבר שלצער כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה. כל דבר של צער כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה
תלמ' חכם. עושה ותבוא עליו ברכה. תלמיד חכם עושה ותבוא עליו ברכה
אמ' ר' זעירא. אמר רבי זעירא
ובלחוד דלא יבזה חורנין. ובלבד שלא יבזה אחרים

 


עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 58 – 59

 

מקבילות

ירושלמי בבא בתרא פ"ה ה"א דף ט"ו ע"א עמ' 1249

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

הסוגיה מוסבת על דברי רשב"ג במשנה 'לא כל הרוצה ליטול לו את השם יטול', כלומר כל מי שאינו חסיד וזהיר במצוות אינו רשאי להחמיר על עצמו, משום שיש בהתנהגותו משום יהירות.[1] בהקשר לכך מובאת ברייתא:[2] 'כל דבר שהוא של צער  כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה. תלמיד חכם עושה ותבוא לו ברכה. וכל דבר שהוא של שבח לא כל הרוצה לעשות עצמו יחיד עושה תלמיד חכם עושה אלא אם כן מינו אותו פרנס על הציבור'. הברייתא מרחיבה ומבהירה את המשנה בהסבר מי רשאי 'ליטול את השם'. בנוסף לשני מקורות תנאיים אלו מובאת לפני האגדה ברייתא המצטטת אחת מעשר תקנותיו של יהושע[3] 'מסלקין לצידי הדרכים מפני יתידות הדרכים'.[4]

באגדה מתוארים שניים מגדולי יבנה, רבן גמליאל ורבי יהושע, אשר בחרו לצעוד לפי תקנת יהושע ולא להתבלט כיחידים מיוחדים כנאמר בברייתא, לכן סטו מדרך המלך המשובשת והלכו בשדהו של אחר. בהליכתם ראו את רבי יהודה בן פפוס הולך מולם ו'משתקע', כלומר, נראה כשוקע מדי פעם בשל ה'יתדות' שבדרך,[5] משמע בניגוד להם הוא לא בחר לעצמו דרך קלה יותר ולא צעד בשדה הוא רשות הפרט, דבר שעלול לגרום לו נזק. 

התנהגותו של רבי יהודה בן פפוס מעוררת ברבן גמליאל ביקורת, והוא אומר: 'מי הוא זה שמראה עצמו באצבע', שמשמעו כי ההולך כך מצביע על עצמו באצבע וטוען שהוא ייחודי. גם העובדה שהוא שואל את רבי יהושע לזהותו של האדם מצביעה על כך שאין הוא מוכר לו,  והוא מפרש אותה כיהירות. לעומתו טוען רבי יהושע כי רבי יהודה בן פפוס ידוע 'שכל מעשיו לשום שמים'. מדברי הזכות שאומר עליו רבי יהושע מובן כי ראה במעשה מעשה של צער אשר נועד לטובה ולא לגאווה.

את מחלוקתם הם מעגנים[6] בהסתמכות על חלקים שונים של הברייתא. רבן גמליאל נסמך על הרישא 'כל דבר שהוא שבח...', והיה סבור שרבי יהודה בן פפוס מראה חשיבות בדקדקו במעשיו ובכך שהחמיר על עצמו לעשות לפנים משורת הדין. ואילו רבי יהושע נסמך על הסיפא של אותה ברייתא בה נטען כי 'דבר של צער כל הרוצה לעשות לעצמו יחיד עושה, תלמיד חכם עושה ותבוא לו ברכה', היינו יהודה בן פפוס דבר של צער עשה.

בדור שלישי של אמוראים מסייג רבי זעירא[7] את דברי רבי יהושע ואומר: 'ובלחוד דלא יבזה חורגין', כלומר, זכותו של אדם להחמיר על עצמו ובלבד שלא יבזה אחרים. לפי נקודת ראות זאת התנהגותו יהודה בן פפוס ממעיטה מערכם של רבן גמליאל ורבי יהושע שבחרו לסטות לרשות הפרט כדי להקל על הליכתם, ואילו הוא בחר לצעוד בדרך הקשה.[8]


[1] במשנה מכוונים הדברים לחתן הפטור מקריאת שמע בלילה ראשון לנישואיו.

[2] וראו תוספתא (ליברמן) תענית פרק א ה"ז.

[3] ראה בבלי בבא קמא דף פא ע"ב.

[4] וראה הסבר לברייתא זו הרשב"א מביא את דברי רש"י " יתידות הדרכים. בימות החמה הטיט יבש ונעשה כיתידות מפני פסיעות אדם ובהמה שדרסו שם בימות החורף ונעשה כשחיתות שחיתות. רע"ב בפירושו למשנה מקוואות פ"ט מ"ב: טיט שנתמעך על ידי הלוך בני אדם וכשהוא יבש נקרא יתד הדרכים. שקשה להלך עליהן ונראה כמהלך על גבי יתדות. (ומפני שלא ניתן ללכת על דרך זו התיר יהושע ללכת בתוך שדה על אף שודאי והוא רשות היחיד)

[5] ראו פני משה על הדף.

[6] ראה הסברו של בעל הפני משה.

[7] ואפשר כי מדובר ברבי זעירא בן הדור השלישי – רביעי שפעל בארץ ישראל ובבבל לסירוגין.

[8] ראו הפני משה על המקום.

ראוי לשים לב כי רבי אבהו, אמורא ארץ ישראלי בן הדור השלישי הביא את הסיפור על התנאים. אפשר כי הוא הביא גם את התוספת של בן דורו, ואפשר שבעל הסוגיה הביאם. אם לא הוא שהביא את מימרתו של רבי זעירא מובן כי השאיר את ההכרעה בוויכוח בין רבן גמליאל לרבי יהושע כנתונה לדיון.