header2

סופה של ליצנות

פ"ב ה"ח (ה"ז בכ"י ליידן) דף ה ע"ג עמ' 23

מקור תרגום
רבי פינחס רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק רבי פינחס רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק
קשה היא הליצנות קשה היא הליצנות
שתחילתה ייסורין וסופן כלייה שתחילתה ייסורין וסופן כלייה
תחילתה ייסורין דכתיב תחילתה ייסורין שכתוב
ועתה אל תתלוצצו פן יחזקו מוסריכם ועתה אל תתלוצצו פן יחזקו מוסריכם
וסופן כלייה וסופן כלייה שכתוב
דכתיב כי כלה ונחרצה שמעתי מאת ה' צבאות על כל הארץ כי כלה ונחרצה שמעתי מאת ה' צבאות על כל הארץ

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 58

 

מקבילות

פסיקתא דרב כהנא א' (מהד' מנדלבוים) פיסקא יג - דברי ירמיהו עמ' 226

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מדרש

 

עיון קצר באגדה

בסיפור הקודם הגיב רבי יסא למראה הליצן המובל למיתה ואמר את חלקו הראשון של הפסוק וְעַתָּה אַל תִּתְלוֹצָצוּ פֶּן יֶחְזְקוּ מוֹסְרֵיכֶם כִּי כָלָה וְנֶחֱרָצָה שָׁמַעְתִּי מֵאֵת אֲדֹנָי יְהֹוִה צְבָאוֹת עַל  כָּל הָאָרֶץ (ישעיהו כ"ח כ"ב), ובעקבות אמירתו הביא בעל הסוגיה מדרש על כל חלקי הפסוק.

רבי שמואל בר רב יצחק דרש את הפסוק כפשוטו; את הביטוי 'יֶחְזְקוּ מוֹסְרֵיכֶם' דרש כי עול והשעבוד כייסורים שיבואו על הלץ, וכי סופו כלייה, שהרי בסיום הפסוק נאמר: 'כָלָה וְנֶחֱרָצָה שָׁמַעְתִּי מֵאֵת אֲדֹנָי יְהֹוִה צְבָאוֹת עַל  כָּל הָאָרֶץ'.

המדרש מבטא עמדה מקובלת בין חכמים בדבר הגורל הרע שיבוא על הלץ.[1]


[1] ראו דברי רבי אלעזר, רבא, רב קטינא וריש לקיש בבבלי עבודה זרה יח ע"ב.