header2

הפוגע בתלמיד חכם – אגדה ג

פ"ב ה"ח (ה"ז בכ"י ליידן) דף ה ע"ג עמ' 23

מקור תרגום
ר' יסא כד סליק להכא רבי יסא כאשר עלה לכאן (לארץ ישראל)
אזל ספר הלך להסתפר
בעי מסחי באהן דימוסן דטיבריא רצה לרחוץ[1] באחת[2] המרחצאות הציבוריות[3] של טבריה
פגע ביה חד ליצן ויהב ליה פורקדל חד פגש אותו ליצן אחד ונתן לו מכה[4] אחת
א"ל אמר לו (הליצן)
עד כדון עונקתיה דההוא גברא רפיא עכשיו צווארו של אותו האדם (רבי יסא) רפוי
והוה ארכונא קאים דאין אחד ליסטיס והיה המושל דן ליסטים אחד
ואזל קם ליה גחיך כל קבליה והלך (הלץ) עמד לו גיחך עליו (לפני הליסטים)
א"ל ארכונ' אמר לו המושל (לליסטים)
מאן הו' עמך מי היה עימך (במעשה הפשע)
תלה עינוי וחמא דהוא גחיך תלה (הליסטים) עיניו וראה שהוא (הליצן) גיחך
אמר ליה  אמר (הליסטים) לו (למושל)
אהן דגחיך הוא עמי זה שמגחך היה עימי
נסביה ודניה לקח אותו (המושל) ודן אותו
ואודי ליה על חד קטיל והודה (הליצן) על אחד שהרג
מי נפקין תרויהון טעינין תרתי שרין כשיצאו (למיתה) שניהם (הליסטים והליצן) טעונים שתי שלשלאות
ד!עבד![5] רבי יסא מסחי משעבר רבי יסא מהמרחץ
א"ל אמר לו (הליצן)
ההוא עונקתא דהות רפיא כבר שנצת אותו הצוואר שהיה רפה כבר נתהדק[6]
אמר ליה אמר ליה (רבי יסא)
ביש גדא דההוא גברא ולא כתיב ביש גדא שאותו האדם ולא (ידע) (ה)כתוב
"ועתה אל תתלוצצו פן יחזקו מוסריכם". ועתה אל תתלוצצו פן יחזקו מוסריכם

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 58

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור ומדרש

 

עיון קצר באגדה

סיפור זה מאיר מזווית נוספת את היחס כלפי תלמידי חכמים שעלו מבבל לארץ ישראל ואת העונש המוטל על הפוגע בהם.

הסיפור בנוי מסיפור מסגרת שבו פועלות שתי דמויות: רבי יסא וליצן, שמקובל לראות בו אדם לא מוסרי, שסופו שפטים וגיהנם.[7]

בפתיחת סיפור המסגרת נמסר שליצן פגש ברבי יסא ההולך לבית המרחץ בטבריה, נתן לו מהלומה בצווארו ואמר כי עתה צווארו רפוי. מאמירתו מובן שהתכוון כי עכשיו לאחר המהלומה יש צורך שרבי יסא יטבול במרחצאות החמים של טבריה. ובסיום נמסר כי לאחר שיצא רבי יסא מהמרחץ ראה את הלץ מובל למיתה כשרשרת על צווארו, והלז אמר לו כי צווארו שלו התהדק. בתגובה אמר רבי יסא כי הלץ לא הכיר את הפסוק 'וְעַתָּה אַל תִּתְלוֹצָצוּ פֶּן יֶחְזְקוּ מוֹסְרֵיכֶם כִּי כָלָה וְנֶחֱרָצָה שָׁמַעְתִּי וגו'' (ישעיהו כ"ח כ"ב).  

בסיפור הפנימי פועלות שלוש דמויות, מושל העיר, ליסטים והליצן. הליצן צפה בליסטים העומד למשפט בפני מושל העיר, הוא גיחך, היינו לעג לו, ולכן משנשאל הנאשם מי השתתף עימו בפשע, הצביע על הליצן שבחקירתו הודה כי הרג אדם. השופט דן אותו ואת והליסטים למיתה והם הובלו כשעל צווארם מונחות שרשראות.

המספר עיצב את הקשר בין הסיפור הפנימי לסיפור המסגרת על דמיון והיפוך; בשני הסיפורים מופיע הלץ, בשניהם הוא לועג לאחרים, בשניהם מוזכר הצוואר. ההיפוך הוא בתפקידים, בעוד שבסיפור המסגרת קיבל רבי יסא מהליצן מהלומה שנועדה לפגוע בצווארו, הרי שבסיפור המסגרת הליצן הוא שצווארו נושא בעול שרשרת הברזל.

בסיפור זה, בדומה לקודמו, דינו של הפוגע בתלמיד חכם הוא מיתה, אך בעוד שהקצב אשר פגע ברבי זירא נענש משמיים, בסיפורנו נענש הלץ על ידי הרשות. יש בכך משום ריאליזם, שהרי הוא פשע, והעונש לא הוטל עליו משום שפגע ברבי יסא, אך המקריות בתכיפות שקיבל עונשו ואופן ההליכה לעונש משמשים רמז ברור שאין לפגוע בתלמידי חכמים.[8]


[1] סוקולוף, ערך 'סחי', עמ' 372.

[2] שם, ערך 'אהן'. עמ' 37.

[3] שם, ערך 'דימוסין', עמ' 147.

[4] סוקולוף תרגם את המילה פורקדל ל'מכה' על פי הקשרה בטקסט.

[5] הסימון בכ"י ליידן בהוצאת האקדמיה מציין כי המילה תמוהה. ייתכן שהכוונה היא ל'עָבַר'.

[6] סוקולוף, ערך 'שנץ', עמ' 560 – 561.

[7]ראו הגדרת המושג.

[8]וכך מפרש הפני משה (על אתר): '...שנגמר דינו ליהרג על שנתן לו מכה על צוארו ואמר לו ר' ייסא ארור המזל שלך ולא כתיב ואל תתלוצצו וגו' ואיני מתחייב בנפשך כי אתה בעצמך גרמת לך'.