header2

הספד על תלמיד חכם – אגדה א

פ"ב ה"ח (ה"ז בכ"י ליידן) דף ה ע"ב – ע"ג עמ' 21 - 22

מקור תרגום
כד דמך ר' חייא בר אדא בר אחתיה דבר קפרא כשנפטר רבי חייא בר אדא בן אחותו של בר קפרא
קביל ריש-לקיש עילוי דהוה רביה. קיבל עליו ריש לקיש (תנחומים) שהיה רבו
<2>נימא תלמידיה דבר נשא חביב עליה כבריה. נאמר תלמידו של אדם חביב עליו כבנו
<5>עאל ואיפטר עילוי. נכנס והספיד[1] (אותו) עליו
"דודי ירד לגנו [לערוגת הבושם] לרעות בגנים". דודי ירד לגנו לערוגת הבושם לרעות בגנים
לא צורכה לא צריך
אלא "דודי ירד לגנו" "לרעות בגנים". אלא דודי ירד לגנו לרעות בגנים
דודי זה הקב'ה. דודי זה הקדוש ברוך הוא
"ירד לגנו" זה העולם. ירד לגנו זה העולם
"לערוגת הבושם" אילו יש'. לערוגת הבושם אילו ישראל
"לרעותבגנים" אילו אומות העולם. לרעות(דף ה ע"ג) בגנים אילו אומות העולם
"וללקוט בשושנים" אילו הצדיקים שמסלקן מביניהן. וללקוט בשושנים אילו הצדיקים שמסלקן מביניהן
משלו משל למה הדבר דומה. משלו משל למה הדבר דומה
למלך שהיה לו בן והיה חביב עליו יותר מדאי. למלך שהיה לו בן והיה חביב עליו יותר מדיי
מה עשה המלך. מה עשה המלך
נטע לו פרדס. נטע לו פרדס
בשעה שהיה הבן עושה רצונו שלאביו בשעה שהיה הבן עושה רצונו של אביו
היה מחזר בכל העולם כולו היה מחזר בכל העולם כולו
ורואה אי-זו נטיעה יפה בעולם ונוטעה בתוך פרדיסו. ורואה אי זו נטיעה יפה בעולם ונוטעה בתוך פרדיסו
ובשעה שהיה מכעיסו היה מקצץ כל נטיעותיו. ובשעה שהיה מכעיסו היה מקצץ כל נטיעותיו
כך בשעה שיש' עושין רצונו שלמקו'ם כך בשעה שישראל עושים רצונו של מקום
הקב'ה מחזר בכל העולם כולו הקדוש ברוך הוא מחזר בכל העולם כולו
ורואה אי-זה צדיק באומות העולם ומביאו ומדבקו ליש'. ורואה אי זה צדיק באומות העולם ומביאו ומדבקו לישראל
כגון יתרו ורחב. כגון יתרו ורחב
ובשעה שהן מכעיסין אותו היה מסלק הצדיקים שביניהן. ובשעה שהם מכעיסים אותו היה מסלק הצדיקים שביניהם

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 57

 

מקבילות

שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ו א ד"ה דודי (המשל בלבד)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור, מדרש ומשל

 

עיון קצר באגדה

תלמידי רבן גמליאל תמהו על שקיבל תנחומים על מות עבדו טבי, ובעל הסוגיה שואל האם ניתן להבין מתמיהתם שעל 'בני חורים אחרים', היינו בני אדם חופשיים שאינם קרובי משפחה, ניתן לקבל תנחומים. וכתשובה הובאה ברייתא בה אמר רבי אלעזר לתלמידיו: '...על בני חורים אחרים אין מקבלים תנחומין...'.

בחלקה הראשון של האגדה זו מסופר כי ריש לקיש קיבל תנחומין על מות תלמידו רבי חייא בר אדא, כלומר על אדם בן  חורין שאינו קרוב משפחתו. את מעשהו המנוגד לקביעתו של רבי אלעזר נימק בעל הסוגיה בהיות התלמיד שנפטר חביב על ריש לקיש כבנו. משנסגר העניין ההילכתי של קבלת תנחומין על התלמיד מובא ההספד שנשא ריש ליש על תלמידו.

שני חלקים בהספדו של ריש לקיש על רבי חייא בר אדא, מדרש ומשל:

א.      ריש לקיש דרש את הפסוק 'דּוֹדִי יָרַד לְגַנּוֹ לַעֲרוּגוֹת הַבֹּשֶׂם לִרְעוֹת בַּגַּנִּים וְלִלְקֹט שׁוֹשַׁנִּים' (שיה"ש ו' ב').[2] בחלקו הראשון של הפסוק נאמרה המילה 'לְגַנּוֹ' ביחיד, ואילו בחלקו השני, בריבוי 'בַּגַּנִּים'. על פי המדרש ה'גן' הוא ישראל, ו'הגנים' אלו אומות העולם. אולם אפשר לבאר באופן מעט שונה, 'עֲרוּגוֹת הַבֹּשֶׂם' אלו ישראל, ובהן לוקט הקב"ה 'שׁוֹשַׁנִּים', היינו צדיקים, ואילו 'לִרְעוֹת בַּגַּנִּים' אלו אומות העולם, אליהם יורד הקב"ה.[3]

ב.      'משל למלך...' המלך הוא הקב"ה; בימים שעם ישראל עושה רצונו של הקב"ה, הוא מוסיף צדיקים לעם, ובימים שהעם מכעיסו, הוא מסלק את הצדיקים מביניהם. משמע, רבי חייא בר אדא הוא צדיק שהקב"ה לקחו כעונש לעם שמכעיסו בעת הזו.

הנחמה בהספדו של ריש לקיש היא שרבי חייא בר אדא היה צדיק בעיניו של הקב"ה.[4]


[1] סוקולוף, ערך 'פטר', עמ' 429.

[2] המבנה התחבירי של הפסוק קשה, שכן הוא נפתח ב'גנו',  נמשך ב'לרעות בגנים' וביניהם הוכנס הביטוי 'לערוגות הבושם'. נמצא בשיר השירים רבה: 'א"ר יוסי ב"ר חנינא הפסוק הזה לא ראשו סופו ולא סופו ראשו, לא היה צריך קרא למימר אלא דודי ירד לרעות בגנו ואת אמר לרעות בגנים, אלא דודי, זה הקדוש ברוך הוא, לגנו, זה העולם, לערוגת הבושם, אלו ישראל, לרעות בגנים, אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות, וללקוט שושנים, לסלק את הצדיקים שבישראל (פרשה ו' ב'). הפרשן ר"ש סיריליאו גרס כי במקום 'לגנים' יש לכתוב 'לגנו'.

[3] וראו לעיל הערה קודמת מדרשו של רבי יוסי בן רבי חניניא לפסוק.

[4]מובן כי ריש לקיש רצה להאדיר את שמו של רבי חייא בר אדא ואת צדיקותו, אולם ספק אם נתן הדעת על המשמעות הכללית לפיה העם בעת ההיא מכעיס את הקב"ה.