header2

המטעה במסירת שמועה

פ"ב ה"ו (ה"ה בכ"י ליידן) דף ה ע"ב  עמ' 20

מקור תרגום
אסי אמ'. אסור. אסי אמר אסור
בנימן גנזכייה[1] נפק ומור משמיה דרב. בנימן גנזכייה יצא ואמר משמו של רב
מותר. מותר
שמע שמואל ואיקפד עילוי ומית. שמע שמואל והיקפד עליו ומת
וקרי עילוי. ברוך שנגפו. וקרא עליו ברוך שנגפו
ועל רב קרא ועל רב קרא
"לא יאונה לצדיק כל און". לא יאונה לצדיק כל און

 

עדי נוסח

שרידי ירושלמי עמ' 11

כ"י וטיקן עמ' 56

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור ומדרש

 

הצעתי לעיון קצר באגדה

הסיפור מובא בהקשר לדיון הלכתי האוסר בעילה ראשונה בשבת 'לא יבעול אדם בעילה לכתחילה בשבת מפני שהוא עושה חבורה. ואחרים מתירין'.[2] ההלכה הייתה במחלוקת בימי התנאים ונמשכה גם בימי האמוראים,[3] שהרי נאמר כי אסי[4] אסר, ואילו בנימן  גנזכייה יצא ואמר בשמו של רב 'מותר'. אמירה בשמו של רב נותנת לקביעה המתירה תוקף גדול.[5]

לפי המסופר שמואל כעס עליו[6] והמית אותו בכעסו. ניתן להניח כי אין הכוונה כפשוטו אלא שהיה בעיניו ראוי למיתה, ומשמיים המיתוהו.כאשר מת עלה שמואל וקרא 'ברוך שנגפו', כלומר ברך את האל על שהמיתו, ובאותו המעמד אמר בהקשר לרב 'לא יאונה לצדיק כול און' (משלי י"ב כ"א), היינו רב הוא צדיק וחלילה אם יצא מדבריו או מעשיו  חטא.

יש מקום לשאול מה גרם לכעסו של שמואל, האם עמדתו של של בנימן גנזכייה  או העובדה כי מסר את הדברים בשמו של רב.


[1] שם מקום. סוקולוף ערך 'גנזכיי' עמ' 133. בן ציון אשל מזכיר בערך 'גנזך' את סיפורנו (ישובי היהודים בבבל בתקופת התלמוד אונומסטיקון תלמודי, עמ' 90). יש המזהים אותה עם העיר "GANZAKA ששכנה דרומית מזרחית לאגם אורמיה.

[2] הברייתא מצויה בתלמוד הירושלמי בלבד.

[3] על נוהגים שונים שהיו ראו בבלי כתובות ו ע"א: 'אלו מקילין לעצמן ואלו מקילין לעצמן'

[4] יש להניח כי מדובר ברבי אסי.

[5] רב אמורא בן הדור הראשון לאמוראים נחשב כתנא, ראו בבלי בבא בתרא מב ע"א. 

[6] תמוה ששמואל אשר פעל הרחק ממקומו של בנימן גנזכייה שמע את אמירתו, שכן ספק אם דבריו התפרסמו היות שלא היה חכם מפורסם גם אין לו תואר של חכם