header2

סדר הברכות בתפילת העמידה – אגדה ז

פ"ב ה"ד (ה"ג בכ"י ליידן) דף ה ע"א עמ' 19

מקור תרגום
אמ' ר' תנחומא. אמר רבי תנחומא
מפני מה התקינו שומע תפילה ברכה חמש עשרה. מפני מה התקינו שומע תפילה ברכה חמש עשרה
כנגד "י'י למבול ישב". כנגד ה' למבול ישב
שהוא כולה את הפורענות מלבוא לעולם. שהוא כולה (מונע) את הפורענות מלבוא לעולם
עבודה להודייה. (מדוע הקדימו) עבודה להודייה
"זובח תודה יכבדנני ושם דרך אראנו בישע אלהים". זובח תודה יכבדנני ושם דרך אראנו בישע אלהים
וחותם בשלום. וחותם בשלום
שכל הברכות חותמיהן שלום. שכל הברכות חותמיהן שלום
אמ' ר' שמעון בן חלפותא. אמר רבי שמעון בן חלפותא
אין לך כלי שמחזיק ברכה יותר מן השלום. אין לך כלי שמחזיק ברכה יותר מן השלום
ומה טעם. ומה טעם
"י'י עוז לעמו יתן י'י יברך את עמו בשלום". ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום

 

עדי נוסח

שרידי ירושלמי עמ' 9

כת"י וטיקן עמ' 55

 

מקבילות

משנה, פ"ג, י"ב 

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

עניינה של האגדה הוא בסדר שבו נתקנו הברכות שומע תפילה, עבודה והודיה בתפילת העמידה, וכן בסיבה לחתימה בשלום.

רבי תנחומא מעגן את סדר הברכות במדרשים;

-          'שומע תפילה' היא ברכה בה המתפלל מבקש מהאל כי בקשותיו יתמלאו. רבי תנחומא מבאר את היותה הברכה החמש עשרה לפי הפסוק  'יְ֭הֹוָה לַמַּבּ֣וּל יָשָׁ֑ב וַיֵּ֥שֶׁב יְ֝הֹוָ֗ה מֶ֣לֶךְ לְעוֹלָֽם' (תהלים כ"ט י'ב). בפסוק זה מופיע שם ההוויה בפעם החמש עשרה במזמור, ועניינו של הפסוק הוא בכך שהאל לא יביא עוד מבול, פורענות נוספת, על העולם.[1]

-          'ברכת העבודה' ו'ברכת ההודייה' סמוכות זו לזו, ורבי תנחומא מעגן זאת בפסוק 'זֹבֵ֥חַ תּוֹדָ֗ה יְֽכַ֫בְּדָ֥נְנִי וְשָׂ֥ם דֶּ֑רֶךְ אַ֝רְאֶ֗נּוּ בְּיֵ֣שַׁע אֱלֹהִֽים' (תהילים נ' כ"ג). ברכת העבודה עניינה בעבודת הקורבנות, וכן הוא חלקו הראשון של הפסוק, והודיית הזובח היא בחלקו השני של הפסוק, שכן הזובח משוכנע כי האל יושיעו, ולכן הוא מודה לו.[2]

-            'ברכת שלום' מסיימת את תפילת העמידה כי לדברי רבי תנוחומא כי חתימת הפסוקים בברכת הכהנים 'שלום'.[3]

בסיום דבריו מחזק בעל הסוגיה את מדרשו של רבי תנחומא בדברי רבי שמעון בן חלפתא 'אמר רבי שמעון בן חלפתא לא מצא הקדוש ב"ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום שנאמר ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום'.[4] לדעת החכם אין כלי שמחזיק ברכה יותר מהשלום, ומערכת הברכות בתפילת העמידה נשענות על הכלי שמחזיק ברכה – השלום. אפשר כי כוונתו שהברכות בתפילת העמידה מסתיימות בשלום כי הכינוי לאל הוא שלום.[5]

מן הראוי לציין כי המזמור עליו מתבססים חכמים בהסבר חלק מסדר הברכות מסתיים בפסוק שעניינו שלום 'יְהֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהֹוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם' (תהילים כ"ט י"א).


[1] בבבלי מגילה יח ע"א מוסבר כי לאחר סיום הבקשה על בניית ירושלים באה מלכות דוד, וכיוון שבא דוד התקבלה התפילה, כלומר הבקשות התמלאו.

[2] בבבלי, (שם, שם) מוסבר כי העבודה היא חלק מהתפילה ושילוב השניים הוא עבודת האל המלאה, לפיכך תבוא ברכת ההודיה לאחר שניהם. ראו הפני משה על המקום המבקש להשלים את החסר.

[3] 'יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה וְיִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם' (במדבר ו', כ"ד – כ"ו). 

[4] משנה עוקצין פ"ג מי"ב. זו המשנה האחרונה בששת סדרי המשנה.

[5] ראה ב. שבת י',ב. אנציקלופדיה תלמודית כרך א' אזכרות, טור תכג הערה 25. המקור הוא שופטים ו' 24.  בעלי תמר  על המקום (עמ' 61) פירש אחרת. כול הסיומים של תפילות שונות וברכת כוהנים מסתיימים בשלום. ויתכן כי שני ההסברים אפשריים.