header2

סדר הברכות בתפילת העמידה – אגדה ה

פ"ב ה"ד (ה"ג בכ"י ליידן) דף ה ע"א  עמ' 18

מקור תרגום
אמ' ר' אלכסנדרי. אמר רבי אלכסנדרי
מפני מה התקינו מברך השנים ברכה תשיעית. מפני מה התקינו מברך השנים ברכה תשיעית
כנגד "קול י'י שובר ארזים". כנגד קול ה' שובר ארזים
שהוא עתיד לשבר כל בעלי שערים. שהוא עתיד לשבר כל בעלי שערים


עדי נוסח

שרידי ירושלמי עמ' 8

כ"י וטיקן  עמ' 55

 

מקבילות

מגילה יז ע"ב (בשינויים).

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

בברכה התשיעית מבקש המתפלל על ירידת גשמים וגידולי השנה. רבי אלכסנדרי מעגן את מיקומה של הברכה הזו בפסוק 'ק֣וֹל יְ֭הֹוָה שֹׁבֵ֣ר אֲרָזִ֑ים וַיְשַׁבֵּ֥ר יְ֭הֹוָה אֶת־אַרְזֵ֥י הַלְּבָנֽוֹן' (תהילים כ"ט ה),[1] שבו נזכר שם האל בפעם התשיעית במזמור.

לדעת רבי אלכסנדרי ה'ארזים' הם  בעלי השערים, אלו המייקרים את התבואה ומפקיעין את השער.[2] ומטרתה של התפילה על הגשמים והתבואה היא להרבות תבואה בעולם, דבר שיגרום להוזלת מחירה.


[1] מזמור כ"ט בתהילים קושר בידי חכמים לתפילת העמידה. ראו ירושלמי ברכות פ"ד ה"ג שם נמצא כי שמונה עשר ברכות הינן כנגד שמונה עשר אזכורי שם האל במזמור. בבבלי ראש השנה לב ע"א נמצא כי תיקון שלוש הברכות הראשונות הינן על סמך מזמור זה 'תנו רבנן: מנין שאומרים אבות - שנאמר הבו לה' בני אלים. ומנין שאומרים גבורות - שנאמר הבו לה' כבוד ועז, ומנין שאומרים קדושות - שנאמר הבו לה' כבוד שמו השתחוו לה' בהדרת קדש'.

(א) מִזְמ֗וֹר לְדָ֫וִ֥ד הָב֣וּ לַיְהֹוָ֗ה בְּנֵ֣י אֵלִ֑ים הָב֥וּ לַיְהֹוָ֗ה כָּב֥וֹד וָעֹֽז:

(ב) הָב֣וּ לַיְהֹוָ֗ה כְּב֣וֹד שְׁמ֑וֹ הִשְׁתַּחֲו֥וּ לַיְהֹוָ֗ה בְּהַדְרַת־קֹֽדֶשׁ:

(ג) ק֥וֹל יְהֹוָ֗ה עַל־הַ֫מָּ֥יִם אֵֽל־הַכָּב֥וֹד הִרְעִ֑ים יְהֹוָ֗ה עַל־מַ֥יִם רַבִּֽים:

(ד) קוֹל־יַיְהֹוָ֗ה בַּכֹּ֑חַ ק֥וֹל יְהֹוָ֗ה בֶּהָדָֽר:

(ה) ק֣וֹל יְהֹוָ֗ה שֹׁבֵ֣ר אֲרָזִ֑ים וַיְשַׁבֵּ֥ר יְהֹוָ֗ה אֶת־אַרְזֵ֥י הַלְּבָנֽוֹן:

(ו) וַיַּרְקִידֵ֥ם כְּמוֹ־עֵ֑גֶל לְבָנ֥וֹן וְ֝שִׂרְיֹ֗ן כְּמ֣וֹ בֶן־רְאֵמִֽים:

(ז) קוֹל־יַיְהֹוָ֗ה חֹצֵ֗ב לַהֲב֥וֹת אֵֽשׁ: 

(ח) ק֣וֹל ַיְהֹוָ֗ה יָחִ֣יל מִדְבָּ֑ר יָחִ֥יל יְהֹוָ֗ה מִדְבַּ֥ר קָדֵֽשׁ:

(י) יְהֹוָ֗ה לַמַּבּ֣וּל יָשָׁ֑ב וַיֵּ֥שֶׁב יְהֹוָ֗ה מֶ֣לֶךְ לְעוֹלָֽם:

(יא) יְהֹוָ֗ה עֹ֖ז לְעַמּ֣וֹ יִתֵּ֑ן יְהֹוָ֗ה יְבָרֵ֖ךְ אֶת־עַמּ֣וֹ בַשָּׁלֽוֹם:

ספירת שמות ההויה מעלה שבעה עשר אזכורים, אפשר שהאזכור השמונה עשר הינו 'אל הכבוד'.

[2] ראו פירושו של הפני משה