header2

הנחת תפילין בלילה

פ"ב ה"ג דף ד ע"ג  עמ' 15

מקור תרגום
ר' אבהו בשם ר' אלעזר רבי אבהו בשם רבי אלעזר
הנותן תפילין בלילה עובר בעשה הנותן (המניח) תפילין בלילה עובר בעשה
ומה טעם ומה טעם
ושמרת את החוקה הזאת למועדה מימים ימימה ושמרת את החוקה הזאת למועדה מימים ימימה
ימים  ולא לילות ימים ולא לילות
ימי(ם) [מ'] פרט לשבתות וימים טובים, ימימה פרט לשבתות וימים טובים
והא ר' אבהו יתיב מתני ברמשא ותפילוי עילוי והא רבי אבהו ישב  ושונה (לומד) בלילה ותפילויו עילויו
{מצדדן} <מצרירן>הוה וכמין פיק!דו!ן היו בידו מצדדין (מונחות על צד) היו וכמין פיקדון היו בידו
אית דבעי מימר יש הרוצים לאמור
לא אמ' אלא הנותן (אלא)[אבל] אם היו עליו מבעוד יום מותר לא אמר אלא הנותן (המניחם בלילה) אבל אם היו עליו מבעוד יום מותר

אית <<דבעי מימר, מצותן כדי שתיסתלק רוב הרגל מן השוק ואית>>

דבעי מימר נשמעיניה מן הדא

יש ...

הרוצים לומר נשמע (נלמד) מזאת

והיה לך לאות והיה לך לאות
את שהוא לך לאות את שהוא לך לאות
פרט לימים טובים ושבתות שכולן אות פרט לימים טובים ושבתות שכולן אות
ולא כן כת' מימים ימימה ולא כן כתוב מימים ימימה
לית לך אלא כיי דמר ר' יוחנן אין לך (לבאר) אלא (כפי שאמר) רבי יוחנן
כל מילא דלא מחוורא מסמכין לה מן אתרין סגי כל מילה (דין) שלא ברורה סומכים לו (מביאים לו אסמכתא) מאתרים רבים.

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 52

 

מקבילות

בבלי מנחות לו ע"ב

ירושלמי עירובין פ"י ה"א עמ' 492

מכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה יז עמ' 68 – 69 (חלקי)

מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק יג עמ' 41 – 42 (חלקי)

פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא כב - י' הדברות פ' תנינותא

 

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

עניינה של האגדה הוא בלימוד הזמנים שבהם אין להניח תפילין. היא בנויה מחלקים הילכתיים קצרים וביניהם אנקדוטה קצרה על רבי אבהו ובסיום מסירת כלל בשם רבי יוחנן.

רבי אבהו הביא בשם רבי אלעזר הלכה כי המניח תפילין בלילה 'עובר בעשה'. הוא סמך את ההלכה על המילים 'מימים ימימה' שבפסוק 'וְשָׁמַרְתָּ֛ אֶת־הַחֻקָּ֥ה הַזֹּ֖את לְמוֹעֲדָ֑הּ מִיָּמִ֖ים יָמִֽימָה' (שמות י"ג ט').[1] מהמילה ימים למד כי מצוות תפילין ב'ימים ולא לילות', ומהמילה ימימה נלמד כי הנחת תפילין הינה בכל הימים, למעט שבתות וימים טובים.

על הלכה זו מקשים ממציאות שהייתה ידועה ליושבי הבית מדרש, כי רבי אבהו היה יושב ולומד עם תפיליו בלילות. מסבירים כי רבי אבהו הניח את התפילין על צד ראשו בלילות ולא כדרך הנחתם לשם קיום המצווה. בדרך זו שמר עליהם כאילו הם פיקדון בידו.

בסוגיה מובא הסבר נוסף המבאר את דרך התנהלותו של רבי אבהו .לפיו אין להניח תפילין בלילה, אך אם היו התפילין מונחים עליו לפני רדת הלילה, אין חובה להסירם.

ולעניין איסור הנחת תפילין בשבתות וימים טובים מתבסס ההסבר על הפסוק  'וְהָיָה֩ לְךָ֨ לְא֜וֹת עַל־יָדְךָ֗ וּלְזִכָּרוֹן֙ בֵּ֣ין עֵינֶ֔יךָ לְמַ֗עַן תִּהְיֶ֛ה תּוֹרַ֥ת יְקֹוָ֖ק בְּפִ֑יךָ ...(שמות י"ג ט'). חובת תפילין שהינם "אות"הינה בימים בהם אנו נזקקים לאות אך ביום שהוא "אות" לעצמו אין צריך להניחם.[2]

בסופו של הקטע מובא כלל המבאר את הסיבה בשלה הובאו שני תירוצים לאי הנחת תפילין בשבת. הכלל מובא בשמו של רבי יוחנן הסבור כי כל דין שאינו ברור דיו מביאים לו אסמכתאות ממקומות שונים, והוא משקף את דרך לימודו של רבי יוחנן.


[1] יש לתת את הדעת כי הפסוק הקודם לפסוק זה עוסק במצוות תפילין 'וְהָיָה֩ לְךָ֨ לְא֜וֹת עַל־יָדְךָ֗ וּלְזִכָּרוֹן֙ בֵּ֣ין עֵינֶ֔יךָ לְמַ֗עַן תִּהְיֶ֛ה תּוֹרַ֥ת יְקֹוָ֖ק בְּפִ֑יךָ כִּ֚י בְּיָ֣ד חֲזָקָ֔ה הוֹצִֽאֲךָ֥ יְהוָ֖ה מִמִּצְרָֽיִם' (שמות י"ג ח').

[2] שבת היא אות לעצמה שנאמר:  וְשָׁמְר֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶת־הַשַּׁבָּ֑ת לַעֲשׂ֧וֹת אֶת־הַשַּׁבָּ֛ת לְדֹרֹתָ֖ם בְּרִ֥ית עוֹלָֽם:

בֵּינִ֗י וּבֵין֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל א֥וֹת הִ֖וא לְעֹלָ֑ם כִּי־שֵׁ֣שֶׁת יָמִ֗ים עָשָׂ֤ה יְקֹוָק֙ אֶת־הַשָּׁמַ֣יִם וְאֶת־הָאָ֔רֶץ וּבַיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י שָׁבַ֖ת וַיִּנָּפַֽשׁ' (שמות ל"א ט"ז – י"ז).