header2

דוד המלך ובניית המקדש

פ"ב ה"א דף ד ע"ב עמ' 14

מקור תרגום
אין דור שאין בו ליצנין. אין דור שאין בו ליצנים
מה היו פריצי הדור עושין. מה היו רשעי הדור עושין
היו הולכין אצל חלונותיו שלדוד ואומ' לו. היו הולכים אצל חלונותיו של דוד ואומרים לו
דוד, אימת ייבנה בית המקדש. דוד, אימתי יבנה בית המקדש
אימתי בית ה' נלך. אימתי בית ה' נלך
והוא או'. והוא אומר
אע'פ שמתכוונין להכעיסיני אף על פי שמתכונין להכעיסני
יבא עלי שאני שמח בליבי. יבא עלי[1] שאני שמח בלבי
"שמחתי באו' לי בית י'י נלך".   שמחתי באומרים לי בית ה' נלך
"והיה כי ימלאו ימיך". והיה כי ימלאו ימיך
אמ' ר' שמואל בר נחמני. אמר רבי שמואל בר נחמני
אמ' הקב'ה לדוד. אמר הקדוש ברוך הוא לדוד
דוד. ימים מליאים אני מונה לך. דוד ימים מליאים אני מונה לך
איני מונה לך ימים חסירים. איני מונה לך ימים חסירים
כלום שלמה בנך בונה בית המקדש כלום שלמה בנך בונה בית המקדש
לא להקריב בו קרבנות. לא להקריב בו קרבנות
חביב עלי משפט וצדקה שאתה עושה יותר מן הקרבנות. חביב עלי משפט וצדקה שאתה עושה יותר מן הקרבנות
ומה טעם. ומה טעם
"עשה צדקה ומשפט נבחר לי'י מזבח". עשה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח


עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 6

כ"י וטיקן עמ' 51 – 52

 

מקבילות

ירושלמי  מועד קטן פ"ג ה"ז. (כ"י ליידן עמ'   824-825)

ירושלמי  שקלים פ"ב  ה"ה. (כ"י ליידן עמ' 610 )

ירושלמי  מסכת ראש השנה פ"א ה"א (כ"י ליידן עמ'660) לחלקה השני של האגדה.

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

לכאורה, אגדה זו באה בהמשך לסיפור על רבי יוחנן שהקפיד על רבי אלעזר כיוון שאינו מביא את שמועותיו בשמו, אך ההקשר דורש עיון. יש מקום לסברה כי דברי דוד המלך המתייחס ליום מותו קשורים לדבריו שתאמרנה שמועותיו משמו לאחר מותו, אך אין די בהסבר זה, ונראה כי הסוגיה שלפנינו הינה סוגיה מועתקת ומקורה במקבילה שבירושלמי שקלים.[2]

רשעי הדור כלומר אנשים פרועים ומופקרים שאינם מתחשבים בתוצאות מעשיהם היו מקניטים את דוד בשאלה מתי יבנה בית המקדש, ומתי הם ילכו לבית ה' נלך. יש להניח כי הקנטתם נבעה מאי הבנת הפער שבין דברי דוד '...שָׂ֭מַחְתִּי בְּאֹמְרִ֣ים לִ֑י בֵּ֖ית יְהֹוָ֣ה נֵלֵֽךְ' (תהלים קכ"ב א') שהתפרש על ידם כהבטחה לבנות את בית המקדש בימי דוד לבין נבואתו של נתן הנביא המייעדת את בנייתו לשלמה.[3] על אף כוונת מקניטיו נותר דוד באמונתו כי נלך לבית ה' נלך לא בהווה, אלא לעתיד בימי שלמה.

לאור זאת ניתן להבין כי חיי דוד מצויים במתח מתמיד. מחד גיסא הרצון לחיות, מאידך גיסא ההבנה שכל יום נוסף בחייו מעכב את בניית המקדש ואת הקרבת הקורבנות בידי שלמה.

למתח זה ער שמואל בר נחמני הדורש את הרישא של הפסוק בנבואתו של נתן הנביא 'כִּי יִמְלְא֣וּ יָמֶ֗יךָ' במובן שהאל מבטיח לדוד כי לא ייקצר את ימיו לשם הקדמת בניין בית המקדש.  'כִּי יִמְלְא֣וּ' נדרש כימים מלאים שהאל מונה לדוד, הוא אינו מונה לו ימים חסרים. הבטחת האל מיוסדת על העדפתו את המשפט והצדקה שדוד עושה יותר מהקרבנות.


[1] הביטוי מופיע בתלמוד הירושלמי ובמדרשי אגדה, מכאן ניתן להניח שהוא אופייני לארץ ישראל..

[2]. הסוגיה בשקלים בודקת אפשרות לשנות ייעודי של כסף הנאסף למטרה מוגדרת לשם שימוש שונה. בעניינינו האם מותר לעשות שימוש בכסף שנאסף לקבורה לשם קבורת אדם אחר. על דברי רב נתן המתיר לעשות ביתרת הכסף 'נפש על קברו' מובאת הברייתא 'תני רבן שמעון בן גמליאל אומר אין עושין נפשות לצדיקים דבריהם הן הן זכרונן'. ברייתא זו מהווה פתיח לסיפור שמקבילתו בסוגיא בברכות. בסוגיה בשקלים תוספת (שאינה בברכות) בה מובא בשם רב גידל 'האומר שמועה בשם אומרה יראה בעל שמועה כאילו עומד לנגדו'. רבי זעירא יוצא כנגד תביעה זו בטענה כי לא ניתן לקבל שמועות מרב ששת שכן הוא סגי נהור. יתר על כן כל שמועה שמובאת בשם יש לחשוש לאמיתותה, שכן אין דור שאין בו ליצנין כדורו של דוד המלך.

דיון זה החסר בסוגייה בברכות מבאר את הקשרו של הסיפור לסוגיה.

[3]"כי יִמְלְא֣וּ יָמֶ֗יךָ וְשָֽׁכַבְתָּ֙ אֶת־אֲבֹתֶ֔יךָ וַהֲקִימֹתִ֤י אֶֽת־זַרְעֲךָ֙ אַחֲרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֥ר יֵצֵ֖א מִמֵּעֶ֑יךָ וַהֲכִינֹתִ֖י אֶת־מַמְלַכְתּֽוֹ: ה֥וּא יִבְנֶה־בַּ֖יִת לִשְׁמִ֑י וְכֹנַנְתִּ֛י אֶת־כִּסֵּ֥א מַמְלַכְתּ֖וֹ עַד־עוֹלָֽם: (שמואל ב ז' י"ב – י"ג).