header2

קריאת שמע – אגדה ג

ברכות פ"ב ה"א דף ד ע"א – ע"ב עמ' 13

מקור תרגום
אבא בר רב הונא ורב חסדא הוו יתבין אבא בר רב הונא ורב חסדא היו יושבים
אמרין. אף בתקיעות כן. אמרו אף בתקיעות כן
סלקון לבית רב ושמעון רב חונה בשם רב הונא. [1]  עלו לבית המדרש ושמעו  רב חונה (שאמר) בשם רב (הונא)
אפי' שמען עד תשע שעות יצא. אפילו שמען עד תשע שעות יצא
 אמ' ר' זעירא. עד דאנא תמן צריכת לי  אמר רבי זעירא עד שאני שם (בבבל) צריך לו (היה לי ספק)
וכד סלקת להכא וכאשר עליתי לכאן (לארץ ישראל)
שמעית ר' יסא בשם ר' יוחנן. שמעתי (את) רבי יסא בשם רבי יוחנן
אפי' שמען כל היום יצא. אפילו שמען (במשך) כל היום יצא
והוא ששמען על הסדר. והוא (ובלבד) ששמען על הסדר


עדי נוסח

כתב יד וטיקן עמ' 51

 

מקבילות

ירושלמי מגילה פ"ב ה"ב דף עג ע"א  עמ' 759

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ואנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

במשנה מצויה מחלוקת חכמים בקשר לאפשרות של הפסקה בקריאת שמע. בסוגיה הקודמת לאגדה מובאים דברי רבי יוחנן הסבור, שהפסק באמירת ההלל וקריאת מגילה גורם לאומרם שלא יצא ידי חובתו. מקרה נוסף הנבדק בסוגיה הינו תקיעות השופר.

בתחילת האגדה מובאת מסורת בבלית (מ'אמר אבא בר רב הונא' עד 'תשע שעות יצא'). רבה בר רב הונא ורב חסדא, אמוראים בבליים בני הדור השלישי בבבל הגיעו בלימודם המשותף למסקנה כי הפסק של התוקע בתקיעותיו מהווה סיבה בגללה לא יצאו התוקע והשומע ידי חובת המצווה, ועל התוקע לחזור על התקיעות. כאשר עלו לבית המדרש שמעו את רב הונא מוסר בשם רב מסורת שונה, ולפיה אפילו שמע תשע תקיעות בתשע שעות היום,[2] הרי שיצא ידי חובתו.

למחלוקת פן ארצישראלי. רבי זעירא,[3] מספר כי בבבל התלבט במחלוקת זו, ואת הפתרון להתלבטותו מצא עם עלייתו בדברי רבי יסא בשם רבי יוחנן. לפי רבי יוחנן, 'אפילו שמען כל היום יצא' בתנאי שהתקיעות נתקעו לפי הסדר אותו קבעו חכמים. ומימרה זו הולמת את גם דברי רב הונא בבבל 'אפי' שמען עד תשע שעות יצא'.


[1] בכ"י וטיקן, במקבילה שבמגילה ובפני משה על הדף השם 'הונא' איננו.

[2] ראו פני משה על הדף.

[3] אמורא בבלי בן הדור השלישי שעלה לארץ ישראל מבבל.