header2

שבע מידות בצדיקים – אגדה ב

פי"א ה"ג (הלכה ב בכ"י ליידן)דף ל ע"א עמ' 1329

מקור תרגום
תני. רשב"ג או'. תני. רבן שמעון בן גמליאל אומר.
2 אילו שבע מידות שמנו חכמ' בצדיקים אילו שבע מידות שמנו חכמים בצדיקים
3 כולן נתקיימו בר' ובניו. כולן נתקיימו ברבי ובניו.
4 ר' יוחנן או'. רבי יוחנן אומר.
5 כל שבע מידות שאמרו חכמים בצדיקים כל שבע מידות שאמרו חכמים בצדיקים
6 היו בר'. היו ברבי.
7 {מאן ר'. הוא ר' הוא ר' יהודה הנשיא}. {מי הוא רבי. הוא רבי הוא רבי יהודה הנשיא}.[1]
8 אמ' ר' אבהו. אמר רבי אבהו.
9 הוא ר' הוא ר' יודן הנשיא הוא רבינו. הוא רבי הוא רבי יודן הנשיא הוא רבינו.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות[2]

משנה, אבות פ"ח מ"ו

תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פי"א ה"ח עמ' 432

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה 

עיון קצר באגדה

שלושה אמוראים מתייחסים לקביעתו של רבי שמעון בן מנסיא כי המידות הטובות מתממשות בצדיקים.[3]

-          רבן שמעון בן גמליאל[4]  סבור כי הן התממשו ברבי יהודה הנשיא ובבניו.

-          רבי יוחנן קבע כי המידות התממשו ברבי, אך לא כלל בדבריו את בניו.

-          רבי אבהו מציין כי המידות הן ב'רבי הוא רבי יודן הנשיא הוא רבינו'. אפשר כי התכוון לרבי יהודה הנשיא ואפשר כי לבנו רבי יהודה נשיאה.[5]


[1] הסימון {...} מראה שעל דעת עורכי כ"י ליידן  מקום השורה צריך להיות שונה. אפשר כי בסוף, אחרי דברי רבי אבהו, ואז אלו דברי בעל האגדה המבהיר את קביעתו של רבי אבהו. אפשר כי רבי אבהו הוא ששאל את השאלה, ואז מקומה אחרי שורה 8. הוא שאל והוא ענה.

[2] המקבילות הן לשורות 1 – 3. כמו כן הדובר במקבילות הוא רבי שמעון בן מנסיא.

[3] ראו אגדה קודמת.

[4] רבן שמעון בן גמליאל לא יכול להיות בעל האמירה שכן רבי יהודה הנשיא ובנו פעלו אחריו. יש לשער כי החכם הדובר הוא המוזכר במקבילות, רבי שמעון בן מנסיא, שפעל בדורו של רבי יהודה הנשיא.

[5] יש שנקרא רבי יהודה הנשיא, ראו בבלי, עבודה זרה לה ע"ב, ירושלמי, פאה פ"א דף טז ע"ג\ה"ה, פ"ב דף יז ע"ב\ה"ה, בבא מציעא פ"ד ה"ג. בכינוי 'רבי' נקרא רק במשנה, עבודה זרה פ"ב מ"ו. דיון מרחיב בנושא ראו עלי תמר על המקום.