header2

בית הבחירה

פי"א ה"ג (הלכה ב בכ"י ליידן) דף ל ע"א  עמ' 1329

מקור תרגום
1 ד'א. דבר אחר.
2 "ועלית" "ועלית"
3 מיכן לבית הבחירה שלא יבנה אלא בגובהו שלעולם. מיכן לבית הבחירה שלא יבנה אלא בגובהו של עולם.
מה טע'. מה הטעם.
5 "כי בהר קדשי" "כי בהר קדשי"
6 "בהר מרום יש' אשתלנו ונשא ענף ועשה פרי" וגו'. "בהר מרום ישראל אשתלנו ונשא ענף ועשה פרי" וגו'.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

במשנה[1]  מובא הפסוק 'כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי

רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ' (דברים י"ז ח'). הפסוק משמש בסיס לדרך קביעת דין זקן ממרא. כפשוטו 'קַמְתָּ וְעָלִיתָ' מובן כהליכה מבית הדין הנמוך בדרגתו אל בית הדין הגדול ממנו, מדרשו של פסוק זה רואה בו זו עליה למעשה.

בעל האגדה דורש "קמת ועלית" כעלייה למקום המצוי גבוה  מבחינה טופוגרפית. לאור תפיסה זו הוא טוען כי 'הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ' ייבנה בגובהו של עולם. לביסוס עמדתו הוא מביא שני פסוקים נוספים:

-          'כִּי בְהַר קָדְשִׁי בְּהַר מְרוֹם יִשְׂרָאֵל נְאֻם אֲדֹנָי יְהֹוִה שָׁם יַעַבְדֻנִי כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל כֻּלֹּה בָּאָרֶץ שָׁם אֶרְצֵם וְשָׁם אֶדְרוֹשׁ אֶת תְּרוּמֹתֵיכֶם וְאֶת רֵאשִׁית מַשְׂאוֹתֵיכֶם בְּכָל קָדְשֵׁיכֶם' (יחזקאל כ' מ').

-          'בְּהַר מְרוֹם יִשְׂרָאֵל אֶשְׁתֳּלֶנּוּ וְנָשָׂא עָנָף וְעָשָׂה פֶרִי וְהָיָה לְאֶרֶז אַדִּיר וְשָׁכְנוּ תַחְתָּיו כֹּל צִפּוֹר כָּל כָּנָף בְּצֵל דָּלִיּוֹתָיו תִּשְׁכֹּנָּה' (שם, י"ז כ"ג).


[1] משנה, סנהדרין פי"א מ"ב.