header2

לוט בסדום

פ"י ה"ח (הלכה ו בכ"י ליידן) דף כט ע"ד עמ' 1327 – 1328

מקור תרגום
1 א"ר לעזר. אמר רבי  לעזר.
2 מוכיח בדבר בלוט מוכיח בדבר בלוט
3 שלא ישב בסדום אלא מפני ממונו שלא ישב בסדום אלא מפני ממונו
4 אף הוא יצא וידיו על ראשו. אף הוא יצא וידיו על ראשו.
הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
6 "מהר המלט שמה". "מהר המלט שמה".
7 דייך שאת ממלט את נפשך. דייך שאתה ממלט את נפשך.


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פי"ד ה"ד עמ' 436

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

האגדה התנאית[1] באה לאשש את השקפת עולמו של רבי שמעון  כי רדיפה אחר נכסיי חומר גורמת לאדם לשבת בין רשעים  ו"לאמץ את דרכם.[2] הוא מביא את לוט כדוגמה לאישוש  דעתו.

לוט הגיע לסדום והתיישב בה אף כי אנשיה רשעים[3] בגלל תאוות הממון,[4] וכתוצאה מכך אף הוא הצדיק יצא מסדום 'וידיו על ראשו'. כאשר ציווה עליו המלאך לעזוב את סדום הוא התמהמה,[5]  והמלאך האיץ בו: 'מַהֵר הִמָּלֵט שָׁמָּה כִּי לֹא אוּכַל לַעֲשׂוֹת דָּבָר עַד בֹּאֲךָ שָׁמָּה...'.[6] לדעת רבי אלעזר, התמהמהותו הייתה במטרה להציל את ממונו, ובכך מתבהר כי נכסים חומריים שנעשו בחברה של רשעים נועדו לאבדון.


[1] האגדה מופיעה בתוספתא.

ראו אגדה קודמת.[2]

 'וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַיהֹוָה מְאֹד' (בראשית, י"ג י"ג). [3]

[4] סיוע להשקפה זו ראו: 'וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה לִפְנֵי שַׁחֵת יְהֹוָה אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה כְּגַן יְהֹוָה כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר: וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו' (בראשית י"ג י' – י"א).

 'וַיִּתְמַהְמָהּ' (בראשית י"ט ט"ז)[5]

 בראשית, שם, כ"ב.[6]