header2

עדתו של קרח אין להן חלק לעולם הבא

פ"י ה"ה (הלכה ג בכ"י ליידן)דף כט ע"ג  עמ' 1326 – 1327

מקור תרגום
1 ר' יוחנן אמ'. רבי יוחנן אמר.
2 עדתו של יוחנן בן קרח אין להן חלק לעולם הבא. עדתו של יוחנן בן קרח אין להן חלק לעולם הבא.
3  מה טע'. מה הטעם.
4 "בי'י בגדו כי בנים זרים ילדו עתה יאכלם חודש את חלקיהם". "בי'י בגדו כי בנים זרים ילדו עתה יאכלם חודש את חלקיהם".
5 ר' לעזר ור' יהודה. רבי לעזר ורבי יהודה.
6 חד אמ'. אחד אמר.
7 לא גלו עד שנעשו ערילים. לא גלו עד שנעשו ערילים.
8 וחרנה אמ'. והאחר אמר.
9 לא גלו עד שנעשו ממזירים. לא גלו עד שנעשו ממזירים.
10 מאן דאמ'. ערילים. מי שאמר. ערילים.
11 למילה ולמצות. למילה ולמצות.
12 ומאן דאמ'. ממזירים. ומי שאמר. ממזירים.
13 מאבותיהם. מאבותיהם.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

האגדה עוסקת ביוחנן בן קרח ובעדתו שהתנגדו לנבואת הנביא ירמיהו, ירדו למצרים, התבוללו , עבדו עבודה זרה ונשאו נשים נוכריות.[1]

רבי יוחנן קבע כי ליוחנן בן קרח ועדתו אין חלק לעולם הבא כיוון שכפר בנבואת ירמיהו והתבוללו במצרים. לאישוש דבריו הביא את הפסוק 'בַּיֹוָה בָּגָדוּ כִּי עַתָּה יֹאכְלֵם חֹדֶשׁ אֶת חֶלְקֵיהֶם' (הושע ה' ז').[2] כיוון ש'בַּיֹוָה בָּגָדוּ' כלומר, לא שמעו לדברי הנביא, ו'בָנִים זָרִים יָלָדוּ', כלומר, התבוללו וילדו בנים לנשים נוכריות, יהיה עונשם כפול, גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.

רבי אלעזר ורב יהודה דנו בעדת יוחנן בן קרח.[3] האחד טען כי לא גלו עד שנעשו ערלים, משמע שלא קיימו מילה ומצוות,[4] והשני טען כי לא גלו עד שנעשו ממזרים, שכן דור ההמשך של עדת יוחנן בן קרח נולד מנשים נוכריות.[5]


על מעשי יוחנן בן קרח ראו ספר ירמיהו פרקים מ' – מ"ג.[1]

29 רבי יוחנן מציג את יוחנן בן קרח ועדתו כמתואר בפסוק מהושע. ראו המלבי"ם על הפסוק.

[3] לדעת בעל קרבן העדה אפשר כי הם דורשים, כל אחד לשיטתו, את 'בָנִים זָרִים' בפסוק שהביא רבי יוחנן לאישוש עמדתו

[4] בעל קרבן העדה  מוסיף 'מצוות' כדי לכלול גם את הנשים. אפשר גם שלא נימולו כנדרש עד שהפכו ערלי לב לשאר המצוות.

7 בעל שירי קרבן מבאר כי האבות באו על נשים האסורות להם וכתוצאה נולדו ממזרים. שכן  הטיעון כי בנים מנשים נוכריות הם ממזרים אינו תואם את ההלכה