header2

רבינו הקדוש

פ"י ה"ה (הלכה ג בכ"י ליידן) דף כט ע"ג  עמ' 1326

מקור תרגום
1 ולמה נקרא רבינו הקדוש. ולמה נקרא רבינו הקדוש.
2 שלא הביט במילתו מימיו. שלא הביט במילתו מימיו.
3 ולמה נקרא שמו נחום איש קדוש קדושים. ולמה נקרא שמו נחום איש קדוש קדושים.
4 שלא הביט בצורת מטבע מימיו. שלא הביט בצורת מטבע מימיו.


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, עבודה זרה פ"ג דף מב ע"ג/ה"א עמ' 1394.

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה

עיון קצר באגדה

באגדה הקודמת[1] שיבחו את רבי יהודה הנשיא על צניעותו. באגדה זו שבים ומעלים על נס את התנהגותו וגם את התנהגותו של רבי נחום בר סימאי:

-          רבי נקרא קדוש כי לא הביט מעולם במילתו, התנהגות המעידה על צניעות רבה.

-          רבי נחום בר סימאי נקרא קדוש קדושים,  נמנע מלהביט בצורת מטבע מימיו כיוון שחקוקות בה דמויות אדם ובהמה והוא חשש לעבודה זרה.

לאגדה הקצרה מבנה מגובש:

-          שאלה רטורית למהות כינויו של כל חכם.

-          ניסוח השאלה והתשובה על כל חכם חוזר על עצמו.

ישנה הדרגה מן הרף המוסרי אל הגבוה ממנו.


 אגדה ג' בפרק זה הלכה ה.[1]