header2

אנטולינוס – אגדה א

פ"י ה"ה (הלכה ג בכ"י ליידן)דף כט ע"ג  עמ' 1326

מקור תרגום
1   ר' חזקיה ר' אבהו בשם ר' לעזר. רבי חזקיה רבי אבהו בשם רבי לעזר.
2   אם באין הן גירי צדק לעתיד לבוא אם באין הן גירי צדק לעתיד לבוא
3   אנטולינוס בא בראש כולם. אנטולינוס[1] בא בראש כולם.
4   מה את שמע מינה. מה אתה שומע ממנה. [2]
5   שראו אותו יוצא במנעל פחות ביום הכיפורים. שראו אותו יוצא במנעל קרוע[3] ביום הכיפורים.
6   את שמע מינה אתה שומע ממנה
7   שכן אפי' יריאי שמים יוצאין בכך. שכן אפילו יריאי שמים יוצאין בכך.
8   אית מילין אמרין יש (דברים[4]) אומרים
9   דלא (אנטולינוס) איתגייר אנטולינוס. שלא (אנטולינוס) התגייר אנטולינוס.
10 ואית מילין אמרין ויש (דברים) אומרים
11 שנתגייר אנטולינוס. שנתגייר אנטולינוס.


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, מגילה פ"א דף עב ע"ב/ה"י עמ' 754

ירושלמי, מגילה פ"ג דף עד ע"א/ה"א עמ' 764

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה

עיון קצר באגדה

כבר בעל הפני משה מעיר על שיבושים שחלו במסירת אגדה זו. להלן האגדה לדרך הגהתו של  ליברמן[5]

    האגדה  

ר' חזקיה ר' אבהו בשם ר' לעזר.

אם באין הן גירי צדק לעתיד לבוא

אנטולינוס בא בראש כולם.

אית מילין אמרין

דלא (אנטולינוס) איתגייר אנטולינוס.

ואית מילין אמרין

שנתגייר אנטולינוס.

שראו אותו יוצא במנעל פחות ביום הכיפורים.

את שמע מינה

שכן אפי' יריאי שמים יוצאין בכך.

האגדה נפתחת בדברי רבי לעזר הטוען כי כשיבואו גרי הצדק  בעתיד לבוא,[6] יבוא אנטולינוס בראשם. מאמירתו של רבי לעזר מתבאר כי לדעתו אנטולינוס התגייר. בהמשך האגדה עולה עניין התגיירותו בספק. הוא נראה הולך ב'מנעל פחות' ביום הכיפורים[7] שמעיד כי אנטילינוס לא התגייר, ולעומת זאת מובאת טענה כי אין לראות בהליכה במנעל פחות כל הוכחה שכן אפילו 'יריאי שמים יוצאין בכך' כיוון שאינו נחשב למינעל שלם.[8] 


6 הכוונה לאנטונינוס הקיסר הרומי. לדעת אופנהיימר מדובר, כנראה, בקאראקלה (אופנהיימר, הגליל בתקופת המשנה, עמ' 64).

לדעת הפני משה על המקום יש למחוק שורה זו, וכן סבור ליברמן (יוונית ויוונות, עמ' 60).[2]

 סוקולוף ערך 'פחת' (ההסבר השני), עמ' 428; ליברמן, שם, שם.[3]

סוקולוף, ערך 'מילה', 'מילתה', 'מילין' (ההסבר השני), עמ' 305.[4]

[5] יש למחוק את שורה מס' 4, ושורות 8 – 11 צריכות לבוא לפני שורות 5 – 7 (ליברמן, יוונית ויוונות, עמ' 60).

[6] לדעת ליברמן אין לקבל את המילה 'אם' כמילת תנאי. לדבריו רבי אליעזר לא פקפק בחלקם של גרי הצדק בעולם הבא ולעתיד לבוא. ראו הסברו ביוונית ויוונות, עמ' 61 וכן הערה 100 שם.

על האיסור בהליכה במנעל ביום הכיפורים ראו משנה, יומא פ"ח מ"א.[7]

[8] ראו הפני משה על המקום; לדעת ליברמן אין לקבוע לפי המתואר כי אנטונינוס התגייר גיור שלם. לדבריו, הוא נהג כמו 'יראי שמים' שעזבו את העבודה הזרה והאמינו באל אחד, אך לא נתגיירו ליהדות. הם קיבלו על עצמם מצוות שבין אדם לחברו, אך לגבי המצוות שבין אדם למקום היו חלוקים בדעתם. (יוונית ויוונות, עמ' 60 – 62, במיוחד הערות 92, 95 ו-100). ההוכחה לכאורה, שאנטונינוס התגייר מצויה רק בסיפור המתאר שמל את עצמו (ראו האגדה הבאה).