header2

עשרת השבטים אין להן חלק לעולם הבא

פ"י ה"ה (הלכה ג בכ"י ליידן)דף כט ע"ג  עמ' 1326

מקור תרגום
1   "עשרת השבטים" כול'. "עשרת השבטים" כול'.
  עשרה השבטים עשרה השבטים
3   אין להן חלק לעולם הבא אין להן חלק לעולם הבא
4   ואינן רואין לעתיד לבוא. ואינן רואין לעתיד לבוא.
5   מה טע'. מה הטעם.
6   "וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה". "וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה".
7   מה היום הולך ואינו חוזר מה היום הולך ואינו חוזר
8   אף הן (אינן חוזרין) [הולכין ואינ]ן חוזרין. אף הן הולכין ואינן חוזרין.
9   דברי ר' ( )[עקיבה]. דברי רבי עקיבה.
10 ר' שמעון בן יהודה איש כפר-אבוס אמ' משום ר' שמעון. רבי שמעון בן יהודה איש כפר-אבוס אמר משום רבי שמעון.
11 אם היו מעשיהן כיום הזה [אינן] חוזרין ואם לאו חוזרין הן. אם היו מעשיהן כיום הזה אינן חוזרין ואם לאו חוזרין הן.


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פי"ג הי"ב עמ' 435 [1]

בבלי, סנהדרין קי ע"ב

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

בבתחילת האגדה מצוטטת המשנה[2]  שמובאת בה מחלוקת בין רבי עקיבא ורבי אליעזר בקשר לעתידם של עשרת השבטים.

רבי עקיבא דרש את הפסוק 'וַיַּשְׁלִכֵם אֶל אֶרֶץ אַחֶרֶת כַּיּוֹם הַזֶּה' (דברים כ"ט כ"ז): 'מה היום הולך ואינו חוזר, אף הם הולכים ואינם חוזרים', מכאן דאין הם עתידים לחזור ממקום גלותם.[3] ולעומתו דרש רבי אליעזר אותו הפסוק: כ'מה היום מאפיל ומאיר אף הן כשהיא אפילה להן עתידה ליאור', כלומר, עתידים הם לחזור.

בעל הסוגיה שינה את דברי המשנה וטען כי עשרת השבטים אין להם חלק לעולם הבא ואף אינן רואין לעתיד לבוא. על אמירה זו מובאת השגתו של רבי שמעון בן יהודה על דעתו של רבי עקיבא.

רבי שמעון בן יהודה דרש את 'כַּיּוֹם הַזֶּה', שבפסוק. הוא קשר את הסברו  למעשיהם של עשרת השבטים. 'אם יהיו מעשיהן כיום הזה אינן חוזרין ואם לאו חוזרין הן'. משמע אם יתמידו בדרכם הרעה[4]  זה יהיה עונשם, אולם אם ישנו דרכם יזכו לעולם הבא ויעמדו בדין.


[1] המקבילה היא לשורות 10 – 11.

משנה, סנהדרין פ"י מ"ג.[2]

[3] ראו מפרשים על הדף.

[4]  בדברים כ"ט מתוארת הדרך הרעה שנקט עם ישראל, וניתן להניח כי הדובר מכוון בדבריו למעשים אלו, אך קושר אותם למעשי עשרת השבטים.