header2

דור המבול אין להן חלק לעולם הבא – אגדה ב

פ"י ה"ג דף כט ע"ב  עמ' 1325

מקור תרגום
1   ר' יהושע בן לוי אמ'. רבי יהושע בן לוי אמר.
2   עיקר זריבתן לחולטנית. עיקר זרימתם ברותחין
3   מה טע'. מה הטעם.
4   "בעת יזורבו נצמתו בחומו נדעכו ממקומם". "בעת יזורבו נצמתו בחומו נדעכו ממקומם".
5   מהו "בחומו". מהו "בחומו".
6   בריתוחן. בריתוחן.
7   אמ' ר' יוחנן. אמר רבי יוחנן.
8   כל טיפה וטיפה שהיה הקב'ה מוריד עליהן כל טיפה וטיפה שהיה הקב'ה מוריד עליהן
9   היה מרתיחה בתוך גיהנם ומורידה עליהן. היה מרתיחה בתוך גיהנם ומורידה עליהן.
10 הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
11 "בחומו נדעכו ממקומם." "בחומו נדעכו ממקומם."


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

בראשית רבה (אלבק), כ"ח ט' עמ' 267

ויקרא רבה (מרגליות), ז' ו' עמ'161

קהלת רבה ט' ד'

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

האגדה עוסקת בעונשו של  דור המבול.

לדברי רבי יהושע בן לוי דור המבול מת במים רותחים, ואת דבריו אישש במדרש על הפסוק 'בְּעֵת יְזֹרְבוּ נִצְמָתוּ בְּחֻמּוֹ נִדְעֲכוּ מִמְּקוֹמָם' (איוב ו' י"ז).[1]  הוא התמקד במילה 'בְּחֻמּוֹ' – משמע ברותחין.

רבי יוחנן התבסס על אותו הפסוק, ודרש את החלק 'בְּחֻמּוֹ נִדְעֲכוּ מִמְּקוֹמָם'  כהרתחתה של כל טיפה בגיהנום. 


[1] הפסוק נאמר על ידי איוב על אלו העוזבים את האל (הוא כולל בדבריו גם את שלושת רעיו). הם יצרבו בחום וידעכו, כלומר יעלמו כמו להבה דועכת. (עמוס חכם, פירוש לאיוב (דעת מקרא), עמ' נ – נא).