header2

גיחזי אין לו חלק לעולם הבא – אגדה ג

פ"י ה"ב דף כט ע"ב  עמ' 1325

מקור תרגום
1   כת' כתוב
2   "ויבא אלישע דמשק ובן הדד מלך ארם חלה" וגו'. "ויבא אלישע דמשק ובן הדד מלך ארם חלה" וגו'.
3   מה אזל בעי מיעבד תמן. מה הלך רצה לעשות שם.
4   אזל בעא מקרבא לגיחזי ואשכחיה מוחלט. הלך רצה לקרב את גיחזי ומצא אותו מוחלט.[1]
5   מיכן שדוחין בשמאל ומקרבין בימין. מכאן שדוחין בשמאל ומקרבין בימין.
6   אמ' ר' יוחנן. אמר רבי יוחנן.
7   "בחוץ לא ילין גר דלתיי לאורח אפתח". "בחוץ לא ילין גר דלתיי לאורח אפתח".
8   מיכן שדוחין בשמאל ומקרבין בימין. מכאן שדוחין בשמאל ומקרבין בימין.
9   לא כשם שעשה אלישע שדחה את גיחזי בשתי ידיו. לא כשם שעשה אלישע שדחה את גיחזי בשתי ידיו.
10 שני חלאים חלה אלישע. שני חלאים חלה אלישע.
11 אחד כדרך הארץ. ואחד שדחה את גיחזי. אחד כדרך הארץ. ואחד שדחה את גיחזי.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה

אחרי שקילל אלישע את גחזי וריחקו בשתי ידיו יצא גיחזי מן הדת ונדבק בארם. הגעתו של אלישע לדמשק [2] מנוצלת על ידי  הדרשן ללימוד ש'דוחין בשמאל ומקרבין בימין', שכן אלישע הלך לארם על מנת להשיבו ולקרבו.[3]

רבי יוחנן לומד את הכלל 'דוחין בשמאל ומקרבין בימין'  מפסוק באיוב,[4] ובעל האגדה מציין כי איוב לא עשה כאלישע שדחה את גיחזי בשתי ידיו'.[5]

אלישע נענש בשתי מחלות, האחת, על שדחה בשתי ידיו את גיחזי, והשנייה מחלה שהיא רגילה לבן אנוש וממנה נפטר.[6]  


[1] סופי, לא ניתן לשינוי (הערוך השלם ג', ערך 'חלט', עמ' 400; סוקולוף, ערך 'חלט', עמ' 202).

מלכים ב' ח' ז' – ט"ו.[2]

[3] ראה קרבן העדה במקום.

346 'בַּחוּץ לֹא יָלִין גֵּר דְּלָתַי לָאֹרַח אֶפְתָּח' (איוב ל"א ל"ב). בפרק מתאר איוב את דרכו כאיש צדיקו, בין השאר מספר שלא הרחיק מביתו לא את הגר ולא את האורח אלא קירב אותם. מדרשו של רבי יוחנן על הפסוק בעייתי. אין בו תיאור של הרחקה מצד אחד ולא קירוב מצד שני. ואולי הוא לומד מאיוב? על מדרשים אחרים נוספים בעניין  ללימוד הנושא ראו מכילתא דרבי ישמעאל (הורוביץ), מסכתא דעמלק פרשה א' עמ' 193; מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי (אפשטין - מלמד), יתרו י"ח ו' עמ' 130.

347 אין ודאות כי דברי רבי יוחנן הינם חלק מבסיס הסיפור ואפשר שנוספו בעריכה מאוחרת. אם שורה 9 מצטרפת לשורה 5, דברי רבי יוחנן אינם חלק מהסיפור, אך אם מצטרפת לשורה 8, אפשר שדברי רבי יוחנן הם חלק מהסיפור.

 במלכים ב' י"ג י"ד מסופר שאלישע נפטר ממחלה.[6]