header2

גיחזי אין לו חלק לעולם הבא – אגדה א

פ"י ה"ב דף כט ע"ב  עמ' 1324

מקור תרגום
1   גיחזי אדם גיבור בתורה היה. גיחזי אדם גיבור בתורה[1] היה.
2   אלא שהיו בו שלשה דברים. אלא שהיו בו שלשה דברים.
3   עין צרה ופרוץ בערוה ולא היה מודה בתחיית המתים. עין צרה ופרוץ בערוה ולא היה מודה בתחיית המתים.
4   עין צרה. עין צרה.
5   בשעה שהיה אלישע יתיב בתינוייה בשעה שהיה אלישע יושב במשנתו
6   הוה גיחזי יתיב ליה על תרעא היה גיחזי יושב לו בכניסה[2]
7   ותלמידייא חמיין ליה ואמרין. ותלמידיו רואים לו ואומרים.
8   גיחזי לא עאל ואנן עלון. גיחזי לא עלה ואנחנו עולים.
9   והוה תנייו מתאמר ובר נש לא מיתהני כלום. והיה שונה ואומר ובן אנוש לא נהנה כלום.
10 כיון שנתרחק מה כת' תמן. כיון שנתרחק מה כתוב שם.
11 "ויאמרו בני הנביאים אל אלישע הנה נא" וגו'. "ויאמרו בני הנביאים אל אלישע הנה נא" וגו'.
12 "המקום אשר אנחנו יושבים שם לפניך צר ממנו". "המקום אשר אנחנו יושבים שם לפניך צר ממנו".
13 לא אסחין (תלמידיא) אוכלוסייא דתלמידייא דהוון תמן. לא תמך[3] באוכלוסייה של תלמידים שהיו שם.
14 ופרוץ בערוה. ופרוץ בערוה.
15 שכן השו(מ)[נמ]ית אומרת לאישה שכן השונמית אומרת לאישה
16 "הנה נא ידעתי כי איש אלהים [קדוש] הוא עובר עלינו תמיד". "הנה נא ידעתי כי איש אלהים קדוש הוא עובר עלינו תמיד".
17 אמ' ר' יונה. אמר רבי יונה.
18 הוא קדוש ואין תלמידו קדוש. הוא קדוש ואין תלמידו קדוש.
19 אמ' ר' אבון. אמר רבי אבון.
20 שלא הביט בה מימיו. שלא הביט בה מימיו.
21 ורבנין דקיסרין אמרין. וחכמים של קיסריה אומרים.
22 שלא ראת טיפת קרי על בגדיו מימיו. שלא ראתה טיפת קרי על בגדיו מימיו.
23 אמתיה דר' שמואל בר רב יצחק אמ'. אמתו של רבי שמואל בן רב יצחק אמרה.
24 אנא הוינא משזגהמנוי דמרי. אני הייתי כובסת[4] בגדיו (כלי מיטתו) של אדוני.
25 מן יומוי לא חמית מילה בישא במאנוי דמרי. מימי לא ראיתי דבר בושה בבגדיו (כלי מיטתו) של אדוני.
26 כת' "ויגש גיחזי להדפה". כתוב "ויגש גיחזי להדפה".
27 מהו "להדפה". מהו "להדפה".
28 אמ' ר' יוסי בן חנינה. אמר רבי יוסי בן חנינה.
29 שנתן ידו בהוד שביופיה. בין דדיה. שנתן ידו בהוד שביופיה. בין דדיה.
30 ולא היה מודה בתחיית המתים. ולא היה מודה בתחיית המתים.
31 את מוצא את מוצא
32 בשעה שבא אלישע להחיות את בנה שלשונמית אמ' לו בשעה שבא אלישע להחיות את בנה שלשונמית אמר לו
33 "קח משענתי בידך ולך כי תמצ' איש לא תברכ' וכי יברכ' איש לא תעננו". "קח משענתי בידך ולך כי תמצ' איש לא תברכ' וכי יברכ' איש לא תעננו".
34 והוא לא עבד כן והוא לא עשה כך
35 אלא כד פגע בר נש ביה ואמ' ליה. אלא כאשר[5] פגש בן אנוש בו ואמר לו.
36 מאיין ולאיין גיחזי. מאיין ולאיין גיחזי.
37 וו אמ' ליה. וו אמר לו.
38 אנא אזיל מחיה מתים. אני הולך מחיה מתים.
39 וו אמ' ליה. וו אמר לו.
40 לית דמחיה מתים אלא הקב'ה. אין שמחיה מתים אלא הקב'ה.
41 דכת' ביה "י'י ממית ומחיה מוריד שאול ויעל". שכתוב בו "י'י ממית ומחיה מוריד שאול ויעל".
42 אזל ליה ולא עבד כלום. הלך לו ולא עשה כלום.
43 חזר לגביה אמ' ליה. חזר אליו אמר לו.
44 אנא ידע אילו הוה דמיך לא הוה מיתער על ידך. אני יודע אילו היה מת לא היה מתעורר על ידך.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות[6]

ירושלמי, יבמות פ"ב דף ג ע"ד\ה"ד עמ' 838.

בבלי, ברכות י ע"ב

מכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דעמלק פרשה א

ויקרא רבה (מרגליות) פרשה כד ו' עמ' תקנט – תקס

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה

המשנה[7]  קבעה כי לגיחזי אין חלק לעולם הבא. האגדה מרחיבה את הסיפור המקראי  ואפשר כי בהרחבות אילו מצויה סיבת שלילת מקומו בעולם הבא.

בפתיח נאמר כי גיחזי הוא אדם גדול בתורה, היינו, אדם חכם, בעל עומק סברה היודע לסמוך טעמי תורה שבע"פ על מדרשי המקראות.[8] על אף גדולתו בתורה מוצא בו הדרשן   שלושה חסרונות:

א.      עין צרה

בעת שאלישע שקד על לימוד התורה והפצתה, ישב גיחזי על פתח 'בית המדרש' ומישיבתו שם הסיקו התלמידים כי אין מקום פנוי בבית המדרש, ואלישע שנה את משנתו, ולא נהנה ממנה אדם. התנהלותו של גיחזי נראית לבעל האגדה כצרות עין, שכן ציין כי לאחר התרחקות גיחזי מהפתח, התמלא המקום בתלמידים רבים, ולאישוש הובא הפסוק 'וַיֹּאמְרוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֶל אֱלִישָׁע הִנֵּה נָא הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ יֹשְׁבִים שָׁם לְפָנֶיךָ צַר מִמֶּנּוּ' (מלכים ב' ו' א').[9]

ב.      פרוץ בערווה[10]

הלימוד על היות גיחזי  פרוץ בערוה מתבסס על השוואה לרבו אלישע. ר' יונה לומד מדברי האישה השונמית על אלישע ' כי הינו 'איש קדוש',[11] אך תלמידו גיחזי אינו קדוש. רבי אבון סבור כי על אף הקשר שבין אלישע והאשה השונמית, הוא מעולם לא הביט בה, אבל גיחזי עשה כן. חכמי קיסריה אמרו כי לאלישע לא היתה טיפת קרי על בגדיו או על מצעיו,[12]  ומכאן משתמע שלא כן היה אצל גיחזי. רבי יוסי בן חנינה דרש את הפסוק '...וַיִּגַּשׁ גֵּיחֲזִי לְהָדְפָהּ ...' (מלכים ב' ד' כ"ז) כי הוא דחפה כשידו בין דדיה (שורה 29), דרך המשקפת פריצות בערוה.

ג.        לא מודה בתחיית המתים (שורות 30 – 44)

במקרא מסופר כי אלישע אמר לגיחזי: 'חֲגֹר מָתְנֶיךָ וְקַח מִשְׁעַנְתִּי בְיָדְךָ וָלֵךְ כִּי תִמְצָא אִישׁ לֹא תְבָרְכֶנּוּ וְכִי יְבָרֶכְךָ אִישׁ לֹא תַעֲנֶנּוּ וְשַׂמְתָּ מִשְׁעַנְתִּי עַל פְּנֵי הַנָּעַר' (מלכים ב' ד' כ"ט). בעל האגדה מספר כי בניגוד להוראתו של אלישע פתח גיחזי פתח בשיחה עם אדם שפגש וסיפר לו שהוא בדרכו להחיות מתים.[13] האדם השיב לו כי אין הדבר ביכולתו, ורק האל יכול לעשות זאת כפי שכתוב: 'יְהֹוָה מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל'. גיחזי הגיע לבית האישה השונמית, אך כמסופר במקרא הוא לא הצליח להחיות את הנער וחוזר לאלישע.[14] הסיפור מסתיים בדברי אלישע לגיחזי 'אנא ידע אילו הוה דמיך לא הוה מיתער על ידך', המבטאות את דעתו של אלישע כי גיחזי אינו יכול להיות שליחו להחיות מתים משום שאינו מאמין באפשרות זו.

שלושת החסרונות המפורטים, אפשר ומהווים יסוד לשלילת חלקו בעולם הבא.


[1] חכם בעל עומק סברא היודע לסמוך טעמי תורה שבע"פ על מדרשי המקראות. (ליברמן, תוספתא כפשוטה ח', עמ' 761(.

סוקולוף, ערך 'תרע','תרעה', עמ' 592 - 593.[2]

 סוקולוף, ערך 'סחן', עמ' 372. [3]

סוקולוף, ערך 'שזג', עמ' 543.[4]

[5] סוקולוף, ערך 'כד', 'כדי', 'כיד', עמ' 250.

המקבילות הן לשורות 14 – 30. [6]

 משנה, סנהדרין פ"' מ"ב.[7]

[8] ליברמן, תוספתא כפשוטה ח', עמ' 761.

[9] לפסוק אין קשר למסופר באגדה. רש"י ורד"ק מביאים את הפשט וגם את ההקשר באגדה

164 לחלק זה ישנן מקבילות: ירושלמי יבמות פ"ב דף ג' ע"ד ה"ד עמ' 838; בבלי ברכות י ע"ב; ויקרא רבה (מהד' מרגליות) פרשה כד, ו, עמ' תקנט –תקס.

[11] הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא עֹבֵר עָלֵינוּ תָּמִיד' (מלכים ב' ד' ט').

אמתו של רבי שמואל בן רב יצחק מאשרת את דברי חכמי קיסריה על אלישע (שורות 23 – 25).  [12]

[13] לדעת בעל קרבן העדה התכוון גיחזי לאמר שבפעולתו הוא יחיה את המת וצ"ל דסובר שאין תחיית מתים מן השמים. הליכתו בשליחותו של אלישע כיוון שחשב שאלישע יחיה את הנער על ידי תחבולה.  בעל הפני משה סובר כי גיחזי השיב לאדם שפגש בלשון שחוק שהוא הולך להחיות מתים כיוןן שלא האמין לאפשרות זו.

[14] וְגֵחֲזִי עָבַר לִפְנֵיהֶם וַיָּשֶׂם אֶת־הַמִּשְׁעֶנֶת עַל־פְּנֵי הַנַּעַר וְאֵין קוֹל וְאֵין קָשֶׁב וַיָּשָׁב לִקְרָאתוֹ וַיַּגֶּד־לוֹ לֵאמֹ֔ר לֹא הֵקִיץ הַנָּֽעַר: מלכים ב פרק ד פס' לא