header2

אחיתופל אין לו חלק לעולם הבא – אגדה ד

פ"י ה"ב דף כט ע"א  עמ' 1324

מקור תרגום
1   ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר יצחק. רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר יצחק.
2   מגילה שמסר שמואל לדוד מגילה שמסר שמואל לדוד
3   אמרה אחיתופל ברוח הקודש. אמרה אחיתופל ברוח הקודש.
4   ומה הוה אחיתופל עביד. ומה היה אחיתופל עושה.
5   כד הוה בר נש אזל ממלך ביה במילה כאשר היה בר נש הלך להימלך בו בדברים
6   הוה אמ' ליה. היה אומר לו.
7   איזיל עביד כן והכן. לך עשה כך וכך.
8   ואין (לא) לית את מהימן לי ואם אין אתה מאמין לי
9   אזל ושאיל באורים ותומים. לך ושאל באורים ותומים.
10 והוה אזל שאל ומשכח ליה כן. והיה הולך שואל ומצא לו ככה.
11 הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
12 "ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל" וגו' "ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל" וגו'
13 "איש" קרי ולא כת'. "איש" קרא ולא כתוב.
14 לא יכלו הכתובים לקרותו איש לא יכלו הכתובים לקרותו איש

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה

האגדה מרחיבה את הסיפור המקראי על גדולתו של אחיתופל ומעמידה שתי פנים לגדולה זו:

-          האחת, שמואל מסר לדוד מגילה  שאחיתופל אמרה ברוח הקודש.[1]

-          השנייה, אחיתופל יעץ לכל אדם שבא להימלך עימו, ואת המתלבטים לקבל דבריו הפנה לאורים ולתומים  שאימתו את עצתו.[2]  דרך זו מתבססת על הפסוק 'וַעֲצַת אֲחִיתֹפֶל אֲשֶׁר יָעַץ בַּיָּמִים הָהֵם כַּאֲשֶׁר יִשְׁאַל {אִישׁ} בִּדְבַר הָאֱלֹהִים...'(שמואל ב' ט"ז כ"ג).[3] ובנוסף בפסוק  'כַּאֲשֶׁר יִשְׁאַל {אִישׁ} בִּדְבַר הָאֱלֹהִים' לא מופיעה המילה איש, אך היא נקראת, והטעם שמפני חכמתו לא יכלו הכתובים לקראו איש.


[1] המגילה הייתה בעניין בנין בית המקדש (פני משה על הדף); כל שכתוב בה 'אמרה איחופל לדוד מעצמו ברוח הקדש...' (קרבן העדה על הדף). אפשר שהפרשנות מתבססת על הנאמר בירושלמי: 'רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק מגילה שמסר שמואל לדוד ניתנה להידרש מה טעמא הכל בכתב זו המסורת מיד יי' זו רוח הקודש עלי השכיל מיכן שניתנה להידרש רבי ירמיה בעי ולמה לי נן אמרין ותבנית כל אשר היה ברוח עמו'  (מגילה פ"א דף ע ע"א/ה"א עמ' 739).

[2] המפרשים תמהים כיצד אדם פרטי נועץ באורים ובתומים שהרי דבר מותר למלך ולכהן גדול בלבד. אפשר כי היוועצות זו באורים ובתומים באה במגמה להאדיר את דמותו וחכמתו.  

[3] עצתו של אחיתופל זהה לתשובת האל באורים ותומים.