header2

אחיתופל אין לו חלק לעולם הבא – אגדה ג

פ"י ה"ב דף כט ע"א  עמ' 1323 – 1324

מקור תרגום
1   וכןאת מוצא וכן את מוצא
2   בשעה שבא דוד לחפור תימליוסים שלבית המקדש בשעה שבא דוד לחפור יסודות[1] של בית המקדש
3   חפר חמש-עשר מאוון דאמין חפר חמש-עשר מאות[2] של אמה
4   ולא אשכח תהומא ובסופא אשכח חד עציץ ולא מצא התהום ובסוף מצא אחד עציץ[3] 
5   ובעא מירמיתיה. ורצה להרימו.
6   אמ' ליה. לית את יכיל. אמר לו. אין אתה יכול.
7   אמ' ליה. למה. אמר לו. למה.
8   אמ' ליה. דנא הכא כביש על תהומא. אמר לו. שאני כאן כבוש על התהום.
9   אמ' ליה. ומן אימת את הכא. אמר לו. וממתי אתה כאן.
10 אמ' ליה. אמר לו.
11 מן שעתא דשמע רחמנא קליה בסיני משעה שנשמע הרחום קולו בסיני
12 "אנכי י'י אלהיך" "אנכי י'י אלהיך"
13 רעדת ארעא ושקועת רעדה הארץ ושקעה
14 ואנא יהיב הכא כביש על תהומא. ואני נתון כאן כבוש על התהום.
15 אע'ג-כן לא שמע ליה. אף על גב כן לא שמע לו.[4]
16 כיון דרימיה סליק תהומא ובעא מטפא עלמא. כיון שהרימו עלה התהום ורצה לכלות[5] (את) העולם.
17 והוה אחיתופל קאים תמן. והיה אחיתופל עומד שם.
18 אמ'. כדון דוד מתחנק ואנא מליך. אמר. כעת דוד נחנק ואני אמלוך.
19 אמ' דוד. אמר דוד.
20 מאן [דחכם] דידע מקימתיה ולא מקים ליה ייא סופיה מתחנקא מי שחכם שיודע להעמידו ולא מעמידו יהיה סופו החנק
21 אמ' מה דאמ' ואוקמיה. אמר מה שאמר והעמידו.
22 התחיל דוד או' שירה "שיר המעלות". התחיל דוד אומר שירה "שיר המעלות".
23 שיר למאה עולות. שיר למאה עולות.
24 על כל מאה אמה היה או' שירה. על כל מאה אמה היה אומר שירה.
25 אע'ג-כן הוה סופה מתחנקה. אף על גב כן היה סופו חנק.
26 אמ' ר' יוסי. אמר רבי יוסי.
27 הדא היא דמתלא אמרה. זה הוא שהמשל אומר.
28 צריך בר נש חשיש על לווטייה דרבה אפי' על מגן. צריך בן אנוש לחשוש על קללת הגדול אפילו על מגן.[6]

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור

עיון קצר באגדה

הסיפור על פגישה בין דוד לאחיתופל מרחיב את הסיפור המקראי ומבאר את סיבת מותו של אחיתופל בחנק.[7]

תחילתה של האגדה בסיפור בעל מאפיינים על טבעיים[8]  המתאר ניסיון של דוד  להעמיד יסודות לבית המקדש. דוד חפר אלף חמש מאות אמה, אך לא הצליח לאתר את ה'תהום,[9]  לבסוף נתקל בעציץ  כשביקש להרימו, התרה בו העציץ לבל יזיז אותו ממקומו, שכן הוא מכסה את פי התהום ומונע ממנו לעלות ולהציף את העולם.[10]  'לדברי העציץ', הוא נמצא במקומו מאז הכריז האל במעמד הר סיני: 'אנכי י'י אלהיך', הכרזה שגרמה לרעידת הארץ ושקיעתה. אף על פי כן ומסיבה שאינה מבוארת התעלם דוד מהאזהרה, הרים את העציץ וגרם לתהום לעלות עד שעמדה לכלות את העולם.

אחיתופל היה עד לשיח שבין דוד והעציץ. המספר יודע כל מתאר את המתרחש בנפשו של אחיתופל; הוא שמח לאידו של דוד, וסבר כי דוד יֵחָנק והוא ימלוך במקומו. מחשבתו לעתיד מעידה כי ידע כיצד להחזיר את מכסה התהום למקומו, אך כוונתו הייתה לעשות זאת רק לאחר מות דוד.

דוד התעשת והכריז כי החכם שיודע להעמיד את מכסה התהום,  ולא יעשה כן יחנק.[11] אחיתופל החושש, מקללת דוד פועל מיידית ועל ידי דבר קסם השיב את העציץ למקומו.

דוד הודה לאל על הצלתו והצלת העולם על ידי אמירת ט"ו שירי המעלות כל שיר כנגד מאה אמות בהם התהום שקוע בארץ.[12]

אף על פי שאחיתופל סייע לדוד והציל את העולם ,סופו היה חנק. הסבר לעובדה שאחיתופל לא זכה לשכר אלא לעונש  מצוי במשל שמביא רבי יוסי  'צריך בן אנוש לחשוש על קללת הגדול אפילו כמגן'.[13] 


סוקולוף ערך 'תימליוסיס', עמ' 580.[1]

 סוקולוף, ערך 'מאה', 'מאוון', עמ' 288.[2]

הכוונה לכלי בו מצוי הצמח. ראו סוקולוף ערך 'עציץ' עמ' 415. [3]

[4] נראה כי מבחינה תחבירית המילה 'כן'היא חלק ממשפט חסר. החלק החסר הוא 'עשה דוד', כלומר דוד עשה את חפשו ולא שמע לדברי העציץ.

[5] סוקולוף, ערך 'טפי', עמ' 229. הערוך מבאר 'נמס כפי נר שנמס' (ערוך השלם ד', ערך 'טף', 'טפא', 'טפי',

עמ' 58). ראו הפירוט באחי"ה אשר מביא את האגדה בפירושו.

[6] סוקולוף, ערך 'מגין', עמ' 290.

16 על מותו  של אחיתופל בחנק ראו שמואל ב' פרקים ט"ז – י"ז. שם קשור מותו של אחיתופל להצטרפותו למרד  אבשלום.

[8] היינמן מציין כי בסיפור מצויים יסודות מאגיים ותיאולוגיים מעולמם של עמי המזרח הקדמון (היינמן, אגדות ותולדותיהן, עמ' 20).

[9] לדרך פירושו של בעל קרבן העדה הצורך לחפור עד התהום הוא 'כדי שיהיו השיתין שבמזבח יורדין עד התהום'. יש לתת את הדעת כי פעילותו של דוד לבניית בית המקדש תמוהה שכן האל מצווה עליו שלא לבנות את בית המקדש (שמואל ב' ז' ג' – י"ז).       

[10] ראו פני משה על הדף.

[11] ההכרזה על עונש החנק דומה לאיום שנמצא באגדה הקודמת העוסקת בהובלת ארון הברית. יש לתת את הדעת לעובדה כי דוד אינו פונה ישירות לאחיתופל המצוי לידו אפילו בעת מצוקה. ניתן להניח כי הסיבה מצויה במתח הקיים ביניהם.

[12] ראו קרבן העדה במקום.

[13] בעל קרבן העדה מבאר שאומר המשל צריך אדם לחוש לקללת רבו אפילו על חנם: וראו הסברים נוספים אצל שיירי קרבן ד"ה "אפילו על מגן"