header2

אחיתופל אין לו חלק לעולם הבא – אגדה ב

פ"י ה"ב דף כט ע"א  עמ' 1323

מקור תרגום
1   את מוצא את מוצא
2   בשעה שבא דוד לשאת את ארון ברית י'י בשעה שבא דוד לשאת את ארון ברית י'י
3   לא נשאו כתורה. לא נשאו כתורה.
4   "וירכיבו את ארון ברית האלהים על עגלה חדשה" וגו'. "וירכיבו את ארון ברית האלהים על עגלה חדשה" וגו'.
5   והוה ארונא טעין כהניא לרומא וטריף לון לארעא. והיה הארון  מגביה הכהנים למעלה וזורק[1] אותם לארץ.
6   טעין (בהמה) [כהנייא] לרומא וטריף לון לארעא. מגביה הכוהנים למעלה וזורק אותם לארץ.
7   שלח דוד ואייתי לאחיתופל. שלח דוד והביאו לאחיתופל.
8   אמ' ליה. אמר לו.
9   לית את אמ' לי אין אתה אומר לי
10 מה לדין ארונא דו טעין כהנייא לרומא וטריף לון לארעא. מה נדון[2] (במובן נעשה) לארון אשר מגביה הכוהנים למעלה וזורק אותם לארץ.
11 טעין כהנייא לרומא וטריף לון לארעא. מגביה הכוהנים למעלה וזורק אותם לארץ.
12 אמ' ליה. אמר לו.
13 שלח שאול לאילין חכימיא דמ{ת}נית{'}א. שלח תשאל לאלו החכמים שמנית.
14 אמ' דוד. אמר דוד.
15 מאן דידע למיקמתה ולא מקימה מי שידע להעמידו ולא מעמידו
16 יהא (רעווא) סופיה מתחנקא. יהיה  סופו החנק.
17 אמ' דבר קומוי והוא קאים. אמר הקרב[3]  לפניו (קורבן) והוא עומד.
18 הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
19 "ויהי כי צעדו נושאי ארון י'י ששה צעדים ויזבח שור ומריא" "ויהי כי צעדו נושאי ארון י'י ששה צעדים ויזבח שור ומריא"
20 ר' חנינה ור' מנא. רבי חנינה ורבי מנא.
21 חד אמ'. אחד אמר.
22 על כל צעידה וצעידה שור ומריא על כל צעידה וצעידה שור ומריא
23 ובסוף שבעה פרים ושבעה אלים. ובסוף שבעה פרים ושבעה אלים.
24 וחרנה אמ'. והאחר אמר.
25 על כל צעידה וצעידה שבעה פרים ושבעה אלים על כל צעידה וצעידה שבעה פרים ושבעה אלים
26 ובסוף שור ומריא. ובסוף שור ומריא.
27 אמ' הקב'ה לאחיתופל. אמר הקב'ה לאחיתופל.
28 מילה דמיינקייא אמרין בכנישתא בכל יום לא אמרת ליה. מילים שהתינוקות אומרים בבית הכנסת בכל יום לא אמרת לו.
29 "ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקדש  עליהם בכתף ישאו". "ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקדש עליהם בכתף ישאו".
30 ודא אמרת ליה. וזה אמרת לו.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה

הסיפור מבאר את חטאו של אחיתופל תוך כדי הרחבת הסיפור המקראי על העלאת ארון ברית האלוהים לירושלים.[4] 

פתיחה (שורות 1 – 4)

בפתיחת האגדה מסופר כי לא העלו את ארון הברית לירושלים כפי שיש לנושאו, אלא הניחו אותו בתוך עגלה חדשה.[5]

הסיפור (שורות 4 – 19)

הארון הגביה כל פעם את הכוהנים והשליכם ארצה.[6]  האירוע חזר על עצמו, דבר המעיד על חטאם של הכהנים . מפתיחת הסיפור ניתן להבין כי חטאם קשור לדרך נשיאת הארון. כדי לפתור את הבעיה נקרא אחיתופל. אך הוא לא ענה אלא שלחֹ את דוד לקבל עצה מהחכמים שמינה,[7]תגובה המעידה על עומק הפגיעה על כי דוד לא בחר בו לשמש כאחד מגיבוריו.  דוד איים כי היודע דרך פתרון לאירוע ואינו אומר עונשו מוות בחניקה. אחיתופל חשש ואמר את הפיתרון: 'הקרב לפניו'. [8]

דוד קיבל את העצה, ובעל האגדה אישש זאת בפסוק 'וַיְהִי כִּי צָעֲדוּ נֹשְׂאֵי אֲרוֹן יְהֹוָה שִׁשָּׁה צְעָדִים וַיִּזְבַּח שׁוֹר וּמְרִיא' (שמואל ב' ו' י"ג). יש לתת את הדעת כי אין בפסוק רמז לקשר בין חטא הכוהנים לעונשם, וכמו כן אין רמז שהקורבנות הם לארון.[9]

הסיום (27 – 30)

בסיומה של האגדה פונה האל לאחיתופל כביכול בתמיהה על העצה שנתן, שהרי את הארון יש לשאת 'על הכתף' כפי שמשתמע מהפסוק " וְלִבְנֵ֥י קְהָ֖ת לֹ֣א נָתָ֑ן כִּֽי־עֲבֹדַ֤ת הַקֹּ֙דֶשׁ֙ עֲלֵהֶ֔ם בַּכָּתֵ֖ף יִשָּֽׂאוּ: (במדבר ז' ט'). התערבות האל שמה ללעג את אחיתופל, שכן הפתרון פשוט, ואף תינוקות יודעים אותו משינונו של הפסוק בבית הכנסת.[10] 


סוקולוף, ערך 'טריף(2)', עמ' 232.[1]

 סוקולוף, ערך 'דין', עמ' 147.[2]

סוקולוף, ערך' דבח' הקרב לפניו קורבן עמ' 138..[3]

 ראו שמואל ב' פרק ו'.[4]

[5] וַיַּרְכִּבוּ אֶת־אֲרוֹן הָֽאֱלֹהִים אֶל־עֲגָלָה חֲדָשָׁה וַיִּשָּׂאֻהוּ מִבֵּית אֲבִינָדָב אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה וְעֻזָּא וְאַחְיוֹ בְּנֵי אֲבִינָדָב נֹהֲגִים אֶת־הָעֲגָלָה חֲדָשָֽׁה: שמואל ב פרק ו פס' ג.

[6] פעולת הארון כלפי הכהנים סמלית שכן הם מושפלים מרום מעמדם ארצה.

באגדה הקודמת סופר כי דוד מינה תשעים אלף גיבורים בחוכמה ואחיתופל לא נמנה עימם.[7]

[8] הקרבת עולה לארון מפתיעה שכן היא הולמת את דרך עובדי הכוכבים, כפי שהקריבו הפלישתים לארון. ראו שמואל א' ו' א' – ה'.

[9] במקום זה נקטעת האגדה בדיון הלכתי על דרך הבאת הקורבנות. אפשר כי דיון זה הינו תוספת מאוחרת שאינה מעיקרה של האגדה.

[10] סביר כי הפיתרון הנכון לא נעלם מאחיתופל והצעתו להקריב קורבנות לארון היא מגמתית.  אם כן, מחד גיסא באגדה סמוי מסר שצדק דוד שלא כלל את אחיתופל בין חכמיו. מאידך גיסא, אם תינוקות של בית רבן יודעים את התשובה, כיצד דוד והכוהנים לא ידעו.