header2

אחיתופל אין לו חלק לעולם הבא – אגדה א

פ"י ה"ב דף כט ע"א  עמ' 1323

מקור תרגום
1   אחיתופל אדם גיבור בתורה היה. אחיתופל אדם גיבור בתורה היה. 
2   כת' כתוב
3   "ויוסף עוד דוד את כל בחור ביש' שלשים אלף". "ויוסף עוד דוד את כל בחור בישראל שלשים אלף".
4   ר' ברכיה בשם ר' אבא בר כהנא. רבי ברכיה בשם רבי אבא בן כהנא.
5   תשעים אלף זקינים מינה דוד ביום אחד תשעים אלף זקנים מינה דוד ביום אחד
6   ולא מינה אחיתופל עמהן. ולא מינה אחיתופל עמהן.
7   הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
8   "ויוסף עוד דוד את כל בחור ביש' שלשים אלף" "ויוסף עוד דוד את כל בחור בישראל שלשים אלף"
9   "ויסף" תלתין. "ויסף" שלושים.
10 "עוד" תלתין. "עוד" שלושים
11 ופשוטיה דקרייה תלתין. ופשוטו של מקרא שלושים.
12 הרי תשעין הרי תשעים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

במשנה נמנה אחתופל עם ארבעת ההדיוטות  להם אין חלק לעולם הבא, במשנה לא מובאת סיבה לקביעה זו.

האגדה נפתחה באמירה כי אחיתופל 'אדם גיבור היה', אך על אף גבורתו לא מינה אותו דוד בין שלושים אלף גיבוריו שהעלו את ארון האלוהים לירושלים.[1] כפשוטו עוסק הפסוק באנשי חיל שצרף דוד לצבאו, אך רבי ברכיה בשם רבי אבא בן כהנא דורש את טיבם של גיבורים אילו כמובחרים בתורה. [2] 

בעל המדרש מוסיף ודורש את המילים 'וַיֹּסֶף' ו'עוֹד'. כל אחת מהמילים מרבה עוד שלושים אלף גיבורים בנוסף למינוי הראשוני המובא בפסוק. יחד מינה דוד תשעים אלף גיבורים. המדרש אינו מבאר את הסיבה בשלה מינה דוד תשעים אלף גיבורים בתורה ולא מינה את אחיתופל ביניהם.


[1] וַיֹּסֶף עוֹד דָּוִד אֶת־כָּל־בָּחוּר בְּיִשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אָֽלֶף: וַיָּקָם׀ וַיֵּלֶךְ דָּוִד וְכָל־הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ מִֽבַּעֲלֵי יְהוּדָה לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר־ נִקְרָא שֵׁם שֵׁם יְקֹוָק צְבָאוֹת יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים עָלָֽיו: שמואל ב' פ"ו פס' א-ב.

[2] ליברמן מפרש בעקבות רש"י 'בעל עומק סברא.יודע לסמוך טעמי תושבע"פ על המדרשי המקראות'. (תוספתא כפשוטה ח', עמ' 761).