header2

פנחס בן אלעזר – אגדה ב

פ"י ה"ב דף כט ע"א  עמ' 1322 – 1323

מקור תרגום
1   כשבאו יש' לנקום נקמת מדין כשבאו ישראל לנקום נקמת מדין
2   מצאו שם בלעם בן בעור. מצאו שם בלעם בן בעור.
3   וכי מה בא לעשות. וכי מה בא לעשות.
4   בא ליטול שכר עשרים וארבעה אלף בא ליטול שכר עשרים וארבעה אלף
5   שמתו מיש' על ידו בשיטים. שמתו מישראל על ידו בשיטים.
6   אמ' ליה פינחס. אמר לו פינחס.
7   לא דברייך עבדת ולא דבלק עבדת. לא דבריך עשית ולא של בלק עשית.
8    לא דברייך עבדת.  לא דבריך עשית.
9   דמר לך. לא תיזיל עם שלוחי בלק ואזלת. שאמר לך. לא תלך עם שלוחי בלק והלכת.
10 ולא דבלק עבדת. ולא של בלק עשית.
11 דאמ' לך. איזיל לייט יש' וברכתנון. שאמר לך. תלך לקלל ישראל וברכת אותם.
12 אף אני איני מקפחך שכרך. אף אני איני מקפחך שכרך.
13הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
14 "ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני יש' על חלליהם". "ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בני ישראל על חלליהם".
15 מהו "על חלליהם" מהו "על חלליהם"
16 שהיה שקול כנגד כל חלליהם. שהיה שקול כנגד כל חלליהם.
17 ד'א. "על חלליהם". דבר אחר. "על חלליהם".
18 מה חלליהם אין בהן ממש אף הוא אין בו ממש. מה חלליהם אין בהן ממש אף הוא אין בו ממש.
19 ד'א. "על חלליהם". דבר אחר. "על חלליהם".
20 שהיה צף כנגד כל חלליהם. שהיה צף כנגד כל חלליהם.
21 והיה פינחס מראה לו את הציץ והוא שוקע ויורד. והיה פינחס מראה לו את הציץ והוא שוקע ויורד.
22 ד'א. "על חלליהם". דבר אחר. "על חלליהם".
23 אלא מלמד שנתנו לו יש' שכרו משלם ולא קיפחוהו. אלא מלמד שנתנו לו ישראל שכרו משלם ולא קיפחוהו.


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה

במשנה נכלל בלעם כמי שאין לו חלק לעולם הבא,[1] בעל האגדה מבאר כי הסיבה בשלה נשלל מבלעם חלקו הינה העצה שנתן לבלק בן צפור: 'העמידו בנותיכם בזימה ואתם שולטין בהן' ומרחיב את הסיפור המקראי על דרך מותו.

הסיפור (שורות 1 – 14)

בלק שהה במחנה מדיין בעת סיומה של המגפה בבני ישראל כיוון שהגיע לקבל את שכרו על העצה שנתן.  פנחס המצוי במקום  מוכיח אותו ואומר שלא קיים את דברי האל ולא את בקשת בלק, מלך מואב. הוא מוסיף באירוניה כי לא יקפח את שכרו, שהרי בלעם בא לקבל שכר במובן ממון, וישראל ישלמו לו בהמתתו  כגמול על אשר גרם במעשיו.  לאישוש מביא בעל האגדה את הפסוק 'וְאֶת מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל חַלְלֵיהֶם ... וְאֵת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר הָרְגוּ בֶּחָרֶב' (במדבר ל"א ח'), 

מדרשים על הביטוי 'עַל חַלְלֵיהֶם' (שורות 15 – 23)

אגב ציטוטו של הפסוק 'וְאֶת מַלְכֵי מִדְיָן הָרְגוּ עַל חַלְלֵיהֶם ... וְאֵת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר הָרְגוּ בֶּחָרֶב' (במדבר ל"א ח') מביא בעל האגדה ארבעה מדרשים שעניינם הביטוי 'עַל חַלְלֵיהֶם', ואת ארבעתם הוא מקשר לבלעם.

בין ארבעת המדרשים מצוי קשר רעיוני, שלושת הראשונים מציינים שוויון מבחינות שונות והאחרון סוגר את המעגל ביחס לבלעם.[2]


[1] משנה סנהדרין פ"י מ"ב.

[2] במדרש הראשון מופיעה המילה 'כנגד' המציינת שוויון, ומכאן שהוא שווה ערך לאלו שנהרגו, ולכן ייהרג אף הוא. המדרש השני אף הוא מתייחס לשוויון. כפי שבחלליהם אין ממש אף הוא אין בו ממש. למדרש השלישי יש קשר לחלקה הראשון של האגדה, כיוון שהוא מציג את המשך הקשר בין פנחס ובין בלעם. בלעם ניסה להימלט על ידי ציפה באוויר, אך פנחס בעזרת הציץ מורידו לארץ.[2] המדרש הרביעי סוגר את המעגל וחוזר על דברי פנחס בן אליעזר 'שכרו משלם לא קפחוהו'.