header2

בלעם אין לו חלק לעולם הבא – אגדה א

פ"י ה"ב דף כח ע"ד עמ' 1321

מקור תרגום
1   וכי מה עשה בלעם הרשע. וכי מה עשה בלעם הרשע.
2   על ידי שנתן עצה לבלק בן צפור להפיל את יש' בחרב. על ידי שנתן עצה לבלק בן צפור להפיל את ישראל בחרב.
3   אמ' לו. אמר לו.
4   אלוה שלאומה הזו הוא שונא את זנות. אלוה שלאומה הזו הוא שונא את זנות.
5   אלא העמידו בנותיכם בזימה ואתם שולטין בהן. אלא העמידו בנותיכם בזימה ואתם שולטין בהן.
6   אמ' ליה. ומישמע לי אינון. אמר לו.ישמעו לי הם?
7   אמ' ליה. אמר לו.
8   ?א?קים בנתך קומוי[1] וינון חמיין ושמעין לך. העמד בנותיך לפניהם (ראשונות) והם רואים ושומעים לך
9   הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
10 "ראש אומות בית אב במדין הוא". "ראש אומות בית אב במדין הוא".

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

במשנה[2] נאמר כי אין לבלעם חלק בעולם הבא; כתשובה לשאלה מה חטאו של בלעם מובאת האגדה שמרחיבה את הסיפור המקראי. לשיכוך כעסו של בלק על שבלעם ברך את עם ישראל במקום לקללו אמר בלעם: 'וְעַתָּה הִנְנִי הוֹלֵךְ לְעַמִּי לְכָה אִיעָצְךָ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים' (במדבר כ"ד י"ד).[3] לפי בעל האגדה הציע בלעם דרך אשר באמצעותה ישראל יפלו בחרב. לדבריו, אלוהי ישראל שונא זנות, ואם יעמידו את הפיתוי בפני בני ישראל, הם לא יעמדו בכך, וכך ניתן יהיה לשלוט בהם.  בלק פקפק אם בני עמו יישָמעו לו, ובלעם השיב כי עליו להעמיד את בנותיו ראשונות כדוגמא אישית.

כהוכחה לכך שבלק קיבל את עצת בלעם ציטט בעל האגדה את הפסוק 'וְשֵׁם הָאִשָּׁה הַמֻּכָּה הַמִּדְיָנִית כָּזְבִּי בַת צוּר רֹאשׁ אֻמּוֹת בֵּית אָב בְּמִדְיָן הוּא' (במדבר כ"ה ט"ו). מכאן שראש האומות אינו אלא  בלק.[4] עקב עצה זו נשלל מבלעם חלקו העולם הבא.


סוקולוף, ערך 'קומיי', עמ' 481. [1]

 משנה, סנהדרין פ"י מ"ב.[2]

 8 בפסוק זה אומר בלעם כי מנבא לבלק את אשר יקרה באחרית הימים, ואכן פסוקים ט"ו – כ"ה בהמשך הפרק הם משלי בלעם על אשר יקרה באחרית הימים.

 רחוק מפשוטו של מקרא. האישה היא בת של ראש מדין ולא של ראש מואב בעת ההיא.[4]