header2

מנשה אין לו חלק לעולם הבא – אגדה ב

פ"י ה"ב  דף כח ע"ב – ע"ד  עמ'  1319 – 1321

מקור תרגום
1   כד דקם מנשה הוה פריחורי ישעיה. כאשר קם מנשה היה רץ[1] אחורי ישעיה.
2   בעי מיקטלוניה והוא ערק מן קדמויי. רצה להרוגו והוא ברח  מלפניו.
3   ערק לארזא ובלעיה ארזא. ברח לארז ובלעו הארז.
4   חסר ציציתה דגולתיה למעט  ציצית של גלימתו.[2]
5    אתון ואמרין קדמוי. באו ואמרו לפניו.
6    אמ' לון. אזלון ונסרון ארזא. אמר להם. לכו ונסרו הארז.
7    ונסרו לארזא ואיתחמי דמא נגד. ונסרו לארז ונראה דם יוצא.
8   "ולא אבה י'י לסלוח" "ולא אבה י'י לסלוח"
9    מיכן שאין לו חלק לעתיד לבוא. מכאן שאין לו חלק לעתיד לבוא.
10 והא כת"מלבד חטאות מנשה בן יחזקיהו מלך יהודה". והרי כתוב "מלבד חטאות מנשה בן יחזקיהו מלך יהודה".
11  נימר. עד דלא יחזור ביה. נאמר. עד שלא יחזור בו.
12  "על כל הכעס' אשר הכעיסו מנשה". "על כל הכעס' אשר הכעיסו מנשה".
13  נימר. עד שלא עשה תשובה. נאמר. עד שלא עשה תשובה.
14  והא כת' "כי הוא אמון הרבה אשמה". והרי כתוב "כי הוא אמון הרבה אשמה".
15  לא הוסיף (ו)[א]לא חידש. לא הוסיף (ו)[א]לא חידש.
16  והכת' "וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד עד אשר מלא את ירוש' פה לפה". והרי כתוב "וגם דם נקי שפך מנשה הרבה מאד עד אשר מלא את ירושלים פה לפה".
17  וכי איפשר לבשר ודם למלאות את ירוש' דם נקי פה לפה. וכי איפשר לבשר ודם למלאות את ירושלים דם נקי פה לפה.
18  אלא שהרג את ישעיהו שהיה שקול כמשה. אלא שהרג את ישעיהו שהיה שקול כמשה.
19  דכתביה "פה אל פה אדבר בו". שכתוב בו "פה אל פה אדבר בו".

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה

מנשה אין לו חלק לעולם הבא כיוון שרצח את הנביא ישעיה באופן אכזרי מיד עם עלייתו לכס המלכות.

באגדה עלתה השאלה מדוע על חטא יחיד זה נענש, שהרי חטאיו רבים, ומלבד רצח הנביא הוא גרם למותם של רבים: 'וְגַם דָּם נָקִי שָׁפַךְ מְנַשֶּׁה הַרְבֵּה מְאֹד עַד אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת יְרוּשָׁלִַם פֶּה לָפֶה...' (מלכים ב' כ"א ט"ז). התשובה היא מדרש הפסוק המשווה את ישעיהו למשה, עם שניהם דיבר האל 'פה אל פה'. 


סוקולוף, ערך 'פרי', עמ' 446.[1]

סוקולוף, ערך 'גולה', 'גולתא', עמ' 123.[2]