header2

מנשה אין לו חלק לעולם הבא – אגדה א

פ"י ה"ב  דף כח ע"ב – ע"ד  עמ'  1319 - 1321

מקור תרגום
1     וכי מה עשה מנשה. וכי מה עשה מנשה.
2     כת' "בימים ההם חלה חזקיהו למות" $וגו' עד$ כתוב "בימים ההם חלה חזקיהו למות" וגו' עד
3     "כי <כח,ג> מת אתה ולא תחיה" "כי מת אתה ולא תחיה"
4     "כי מת אתה". בעולם הזה. "כי מת אתה". בעולם הזה.
5     "ולא תחיה" לעתיד לבוא. "ולא תחיה" לעתיד לבוא.
6     אמ' ליה. ולמה. אמר לו. ולמה.
7     אמ' ליה. דלא בעית מיקמה לך בנין. אמר לו. שלא רצית להקים לך בנים.
8     אמ' ליה. למא לא בעית מיקמה לך בנין. אמר לו. למה לא רצית להקים לך בנים.
9     אמ' ליה. חמית דאנא מקים בר רשיע. אמר לו. ראיתי שאני מקים בן רשיע.
10   בגין כן לא בעית מיקמה בנין. בגלל  כן לא רציתי להקים בנים.
11   אמ' ליה. סב ברתי. אמר לו. תתחתן[1] עם בתי.
12   דילמא מיני ומינך הוא מוקים בר נש טב. אולי ממני ומימך הוא מקים אדם טוב.
13   אע'ג לא קם אלא בר נש ביש. אע'ג לא הקים אלא אדם רע.
14   הדא היא דכת"וכלי כליו רעים". הזה הוא שכתוב' "וכלי כליו רעים".
15   אמ' ליה. (לך) לא לך אנא שמע. אמר לו. (לך) לא לך אני שומע.
16   איני קופץ אלא למה שאמ' לי זקיני. איני קופץ אלא למה שאמר לי זקיני.
17   שאמ' לי. שאמר לי.
18   אם ראית חלומות קשים או חזיונות קשים קפוץ לשלשה דברים ואת ניצול. אם ראית חלומות קשים או חזיונות קשים קפוץ לשלשה דברים ואת ניצול.
19   ואילו הן. לתפילה ולצדקה ולתשובה. ואילו הן. לתפילה ולצדקה ולתשובה.
20   ושלשתן בפסוק אחד. ושלשתן בפסוק אחד.
21   "ויכנעו עמי אשר נקרא שמי עליהם ויתפללו" זה תפילה. "ויכנעו עמי אשר נקרא שמי עליהם ויתפללו" זה תפילה.
22   "ויבקשו פני" זו צדקה. "ויבקשו פני" זו צדקה.
23   כמה דד[ת]^מר כמו שנאמר
24   "אני בצדק אחזה פניך אשבעה בהקיץ תמונתך". "אני בצדק אחזה פניך אשבעה בהקיץ תמונתך".
25   "ו( )[?י?ש]ובו מדרכיהם הרעים" זו  תשובה. "ו( )[?י?ש]ובו מדרכיהם הרעים" זו תשובה.
26   אם עשו כן מה כת' תמן. אם עשו כן מה כתוב שם.
27   "ואני אשמע מן השמים ואסלח לחטאתם וארפא את ארצם". "ואני אשמע מן השמים ואסלח לחטאתם וארפא את ארצם".
28   מיד "ויסב". מיד "ויסב".
29   דכת' "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל י'י". שכתוב "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל אל י'י".
30   לאי– זה קיר נשא עיניו. לאי– זה קיר נשא עיניו.
31   ר' יהושע בן לוי אמ'. רבי יהושע בן לוי אמר.
32   לקירה שלרחב נשא עיניו. לקירה שלרחב נשא עיניו.
33   "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת". "כי ביתה בקיר החומה ובחומה היא יושבת".
34   אמ' לפניו. אמר לפניו.
35   רבון כל העולמים. רבון כל העולמים.
36   רחב שתי נפשות הצילה לך. רחב שתי נפשות הצילה לך.
37   ראה כמה נפשות הצלת לה. ראה כמה נפשות הצלת לה.
38   הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
39   "ויבואו (האנשים) [הנערים] המרגלים ויוציאו את רחב ואת בית אביה ואת אמה ואת אחיה ואת כל אשר לה ואת כל שפחותיה הוציא ויניחום מחוץ למחנה יש' ". "ויבואו (האנשים) [הנערים] המרגלים ויוציאו את רחב ואת בית אביה ואת אמה ואת אחיה ואת כל אשר לה ואת כל משפחותיה הוציא ויניחום מחוץ למחנה ישראל ".
40   תני ר' שמעון בן יוחי. שנה(לימד) רבי שמעון בן יוחי.
41   אפי' היה במשפחותיה מאתים אנשים אפילו היה במשפחותיה מאתים אנשים
42   והלכו ונדבקו במאתים משפחות והלכו ונדבקו במאתים משפחות
43   כולהן היו ניצלין בזכותה. כולם היו ניצלין בזכותה.
44   אבותיי שקרבו לך כל הגרים הללו אבותיי שקרבו לך כל הגרים הללו
45   על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי. על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי.
46   ר' שמואל בר נחמן אמ'. רבי שמואל בן נחמן אמר.
47   נשא את עיניו בקירה של שונמית. נשא את עיניו בקירה שלשונמית.
48   "נעשה נא עליית קיר קטנה ונשים לו שם מיטה ושלחן וכסא ומנורה". "נעשה נא עליית קיר קטנה ונשים לו שם מיטה ושלחן וכסא ומנורה".
49   אמ' לפניו. אמר לפניו.
50   רבון כל העולמים. רבון כל העולמים.
51   שונמית קיר אחד עשתה לאלישע והחייתה את בנה. שונמית קיר אחד עשתה לאלישע והחייתה את בנה.
52   אבותיי שעשו לך את השבח הזה אבותיי שעשו לך את השבח הזה
53   על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי. על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי.
54   ר' חיננא בר פפא אמ'. רבי חיננא בן פפא אמר.
55   נתן עיניו בקירות בית המקדש. נתן עיניו בקירות בית המקדש.
56   "בתתם סיפם את סיפי ומזוזתן אצל מזוזתי והקיר ביני וביניהן". "בתתם סיפם את סיפי ומזוזתן אצל מזוזתי והקיר ביני וביניהן".
57   בני אדם גדולים היו בני אדם גדולים היו
58   ולא היו יכולין לעלות ולהתפלל בכל שעה ולא היו יכולין לעלות ולהתפלל בכל שעה
59   והיו מתפללין בתוך בתיהם. והיו מתפללין בתוך בתיהם.
60   והקב'ה מעלה עליהן כאילו נתפללו בבית המקדש. והקב'ה מעלה עליהן כאילו נתפללו בבית המקדש.
61   אבותיי שעשו לך את כל השבח הזה אבותיי שעשו לך את כל השבח הזה
62   על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי. על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי.
63   ורבנין אמרין. וחכמים אומרים
64   נתן עיניו בקירות לבו. שנ' נתן עיניו בקירות לבו. שנאמר
65   "מעי מעי אוחילה קירות ליבי הומה לי לבי לא אחריש". "מעי מעי אוחילה קירות ליבי הומה לי לבי לא אחריש".
66   אמ' לפניו. אמר לפניו.
67   רבון העולמים. רבון העולמים.
68   חיזרתי על מאתים וארבעים ושמונה איברים שנתתה בי חיזרתי על מאתים וארבעים ושמונה איברים שנתת בי
69   ולא מצאתי שהכעסתי אותך באחד מהן. ולא מצאתי שהכעסתי אותך באחד מהן.
70   על אחת כמה וכמה תינתן לי נפשי. על אחת כמה וכמה תינתן לי נפשי.
71   כת' "ויהי דבר י'י אל ישעיהו הנביא לאמר". כתוב "ויהי דבר י'י אל ישעיהו הנביא לאמר".
72   "לך ואמרת אל חזקיה נגיד עמי". "לך ואמרת אל חזקיה נגיד עמי".
73   "כה אמ' י'י אלהי דוד אביך שמעתי את תפילתך ראיתי את דמעתך הנני מוסיף על ימיך חמש עשרה שנה". "כה אמ' י'י אלהי דוד אביך שמעתי את תפילתך ראיתי את דמעתך הנני מוסיף על ימיך חמש עשרה שנה".
74   אמ' ליה. אמר לו.
75   כדון אמרת ליה הכין. עכשיו[2] אמרתי לו ככה.
76   וכדון אנא מימר ליה הכין. ועכשיו אני  אומר לו ככה.
77   אמ' ליה. אמר לו.
78   גברא רבה הוא ולית הוא מהימנתי. אדם גדול הוא ואין הוא מאמין לי.
79   אמ' ליה. אמר לו.
80   עינוון סגין הוא והוא מהימן לך. ענוו גדול הוא והוא מאמין לך.
81   ולא עוד אלא עדיין לא יצאת הברה בעיר. ולא עוד אלא עדיין לא יצאת הברה בעיר.
82   "ויהי ישעיהו לא יצא חצר התיכונה" "ויהי ישעיהו לא יצא חצר התיכונה"
83   "העיר" כת'. "העיר" כתוב.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה

האגדה נפתחת בשאלה לסיבה בגללה לא יהיה למנשה חלק לעולם הבא, היא מרחיבה את הסיפור המקראי על מחלתו של המלך חזקיה, על בואו של הנביא ישעיהו אליו, על תפילתו ועל היענות האל לתפילה.[3]

חלק ראשון –  ישעיהו מול חזקיהו (שורות 2 – 29)

פתיחתו של הסיפור בבשורת הנביא למלך: 'מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה' (מלכים ב' כ' א'). בעל האגדה דרש את הכפילות שבפסוק לשני העולמות, העולם הזה והעולם הבא, וחזקיה לא יזכה לשניהם, על שום שלא קיים את המצווה 'פרו ורבו'. את הימנעותו מהולדה תרץ חזקיהו בעובדה שראה כי ייוולד לו בן רשע.[4]

הנביא הציע לחזקיה לשאת את בתו לאישה ולהוליד ממנה בן שכן להבנתו מזיווג זה יולד צדיק, אולם בניגוד למצופה הבן הנולד היה רשע, ולחיזוק מובא הפסוק 'וְכֵלַי כֵּלָיו רָעִים'.[5]

חלק שני – תפילתו של חזקיהו  (שורות 30 – 70)

תפנית מתרחשת כשהמלך מעמיד כנגד בשורת הנביא על מותו את מסורת האבות הטוענת כי : 'אם ראית חלומות או חזיונות קשים קפוץ לשלשה דברים ואת ניצול. ואילו הן. לתפילה ולצדקה ולתשובה' (שורות 18 – 19),[6] משמע לפי המסורת הוא מאמין שעשוי לשנות את רוע הגזירה.[7] בהמשך מסב המלך פניו ומתפלל לאל 'וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל יְהֹוָה' (מלכים ב' כ' ב', ישעיהו ל"ח ב').

שלושה אמוראים ובעל האגדה התמקדו בדרשתם ב'קיר' אליו הסב חזקיה פניו בתפילתו, כלומר, את מי ראה לנגד עיניו כשהתפלל:

-          רבי יהושע בן לוי דרש כי פנה לקירה של רחב (שורות 31 -45); היא הצילה שני המרגלים, ובזכות המעשה ניצלו רבים. אבותיו של חזקיה קֵרבו גרים רבים,[8] ולכן ראוי כי בזכותם יינצל הוא ולא ימות.

-          רבי שמואל בר נחמן דרש כי פנה לקירה של השונמית (שורות 46 – 53); היא דאגה לאלישע הנביא, ובעבור מעשה זה ניצל בנה. אבותיו של חזקיה 'עשו שבח' לאל, כלומר, בנו את בית המקדש,[9] ולכן ראוי כי יינצל.

-          רבי חיננא בר פפא דרש כי פנה לקירות בית המקדש (שורות 54 -62). האל קיבל תפילתם של רבים כאילו התפללו בבית המקדש, אותו בית מקדש שבנו אבותיו של חזקיה, לכן ראוי שיינצל.

בעל האגדה מסיים בדברי חכמים לפיהם פנה חזקיה ל'קירות ליבו' (שורות 63 – 70), וגישתם קרובה לכתוב 'וַיֹּאמַר אָנָּה יְהֹוָה זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי...' (ישעיהו ל"ח ג'). . בתפילה זו בקשתו של חזקיה באה לו משום עצמו. הוא לא הכעיס את האל בכל רמ"ח אבריו, ולכן ראוי שהאל ייענה לתפילתו ולא ימות. [10]

חלק שלישי – האל נענה לתפילת חזקיה  (שורות 71 – 83)

האל שומע לתפילת חזקיהו ומוסיף למלך חמש עשרה שנות חיים נוספות. על הנביא מוטלת המשימה להודיע למלך את הבשורה. הנביא מסתייג מהשליחות החדשה מחשש לחוסר אמינותו או לחוסר אמינותו של האל בעיני בני האדם.[11] 

אפשר כי בעל האגדה הרחיב בסיפור על חזקיה כדי להבליט את חטאו של מנשה, ואפשר כדי ללמד שאפשרות התשובה פתוחה. חזקיהו ומנשה נשענו על מסורת אבותיהם ראו דברי חזקיה: 'איני  וקפץ אלא למה שאמר לי זקיני' (שורה 16), וראו להלן (אגדה ג) דברי מנשה: 'זכור אני שהיה אבי מקרא אותי את הפסוק הזה בבית הכנסת' (שורה 110)


סוקולוף, ערך 'נסב', עמ' 352[1]

 סוקולוף, ערך 'כדון', 'כדו', עמ' 251.[2]

[3] ראו מלכים ב' פרק כ'.

לפי קורבן העדה הוא ראה זאת ברוח הקודש.[4]

36 ישעיהו ל"ב ז': 'וְכֵלַי כֵּלָיו רָעִים הוּא זִמּוֹת יָעָץ לְחַבֵּל ענוים עֲנִיִּים בְּאִמְרֵי שֶׁקֶר וּבְדַבֵּר אֶבְיוֹן מִשְׁפָּט'. קשה לעמוד על הקשר בין הנאמר בפסוק לבין כוונת בעל האגדה. אפשר כי העשיר שיש לו רק חסרון אחד - קמצנות, כליו רעים. כך שני צדיקים אם להם חסרון אחד הוא שיגרום לתוצאה שלילית (קרבן העדה על המקום). ובאגדה לידת בן הרשע.

37 לקטע זה מספר מקבילות: בראשית רבה (אלבק) מ"ד י"ב עמ' 434; ירושלמי, תענית פ"ב דף סה ע"ב\ה"א עמ' 712; בבלי, ראש השנה טז ע"ב; פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא כ"ח ג' עמ' 425; קהלת רבה ו' ז', י"ד ב'; תנחומא (בובר), פרשת נ"ח ט' י"ג.  הדרשן אף מביא אישוש מקראי למסורת זו: הצדקה נזכרת ב'אֲנִי בְּצֶדֶק אֶחֱזֶה פָנֶיךָ אֶשְׂבְּעָה בְהָקִיץ תְּמוּנָתֶךָ' (תהילים י"ז ט"ו); התפילה והתשובה נזכרים ב'וְיִכָּנְעוּ עַמִּי אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עֲלֵיהֶם וְיִתְפַּלְלוּ וִיבַקְשׁוּ פָנַי וְיָשֻׁבוּ מִדַּרְכֵיהֶם הָרָעִים וַאֲנִי אֶשְׁמַע מִן הַשָּׁמַיִם וְאֶסְלַח לְחַטָּאתָם וְאֶרְפָּא אֶת אַרְצָם' (דברי הימים ב' ז' י"ד).

[7] אישוש למסורת מובא בדרך המדרש על שני מקורות במקרא בהם נזכרים השלושה.

בדבריו משולב מדרש של ר' שמעון בר יוחאי על ריבוי האנשים שניצלו בזכות רחב.  ראו שורות 40 – 43.  [8]

 ראו קורבן העדה על המקום. [9]

[10] בעל האגדה עיצב את תפילותיו של חזקיה בדרשות האמוראים בהדרגה: מהצלה מוחשית של חיי אדם (רחב והשונמית) להצלה רוחנית (קירוב הגרים), מהצלת יחידים (המרגלים ואלישע) להצלת רבים (הגרים מתפללים), מפניות למוחשי (דמויות מקראיות וקירות בית המקדש) ועד למופשט (הלב) ומתלות במעשי אבות ועד לתלות במעשי עצמו.

[11] היפוך הנבואה ומכך שהמלך לא יאמין לו.