header2

אחז אין לו חלק לעולם הבא – אגדה ד

פ"י ה"ב דף כח ע"ב עמ' 1319

מקור תרגום
1   ר' יעקב בר אביי בשם ר' אחא רבי יעקב בן אביי בשם רבי אחא
2   מייתי לה מן הדא מביא אותה מזה (מהפסוק הזה)
3   "וחיכיתי לי'י המסתיר פניו מבית יעקב וקיויתי לו". "וחיכיתי לי'י המסתיר פניו מבית יעקב וקיויתי לו".
4   אין לך שעה קשה בעולם מאותה שעה שאמ' לו הקב'ה למשה אין לך שעה קשה בעולם מאותה שעה שאמר לו הקב'ה למשה
5   "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא". "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא".
6   מאותה השעה "וקויתי לו" מאותה השעה "וקויתי לו"
7   שאמ' לו בסיני "כי לא תשכח מפי זרעו". שאמר לו בסיני "כי לא תשכח מפי זרעו".
8   ומה את מועיל ומה אתה מועיל
9   "הנה אנכי והילדים אשר נתן לי י'י". "הנה אנכי והילדים אשר נתן לי י'י".
10 וכי ילדיו היו והלא תלמידיו היו. וכי ילדיו היו והלא תלמידיו היו.
11 אלא מלמד שהיו חביבין עליו אלא מלמד שהיו חביבין עליו
12 והיה קורא אותם בניי. והיה קורא אותם בניי.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

באגדה מביא רבי יעקב בן אביי בשמו של רבי אחא אסמכתא מדרשית המבארת כי לשווא  פעל  אחז  לניתוקו של העם מעבודת האל באמצעות סגירתם של בתי כנסיות ומדרשות. [1]

המדרש מתבסס על דברי ישעיהו: 'וְחִכִּיתִי לַיהֹוָה הַמַּסְתִּיר פָּנָיו מִבֵּית יַעֲקֹב וְקִוֵּיתִי לוֹ': הִנֵּה אָנֹכִי וְהַיְלָדִים אֲשֶׁר נָתַן לִי יְקֹוָק לְאֹתוֹת וּלְמוֹפְתִים בְּיִשְׂרָאֵל מֵעִם יְקֹוָק צְבָאוֹת הַשֹּׁכֵן בְּהַר צִיּוֹן' (ישעיהו ח' י"ז-י"ח).[2]

פסוקים אילו מקביל בעל האגדה לדברי האל למשה טרם מותו: 'וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים... וְהָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ כִּי יָדַעְתִּי אֶת יִצְרוֹ אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה הַיּוֹם בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבָּעְתִּי' (דברים ל"א  י"ח – כ"א).[3]

ההקבלה מבהירה כי בד בבד עם הסתר הפנים מצויה גם התקווה להופעת האל ולעזרתו, שאין היא אלא קיום הברית, לימוד התורה:

לאחר ההשוואה שיש בה אופטימיות לעתיד ישראל מפנה בעל המדרש שאלה לאחז 'מה את מועיל' מה תועלת במעשיך 'הִנֵּה אָנֹכִי וְהַיְלָדִים אֲשֶׁר נָתַן לִי יְהֹוָה' (ישעיהו ח' י"ח). ובעל האגדה מבאר כי אין ילדים כי אם תלמידים, כלומר, לא נותקה שרשרת לימוד התורה מישראל.


[1] ראו אגדה קודמת.

אין בפסוק והקשרו בפרק כל קשר לסיפור המרחיב את מעשי אחז.[2]

[3] ישעיהו                                               דברי האל למשה

    וְחִכִּיתִי לַהֹוָה הַמַּסְתִּיר פָּנָיו מִבֵּית יַעֲקֹב       וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא

    וְקִוֵּיתִי לוֹ                                            כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ