header2

הלכה ב – אחז אין לו חלק לעולם הבא (המשך) – אגדה ב[1]

אגדה ב  דף כח ע"ב עמ' 1319

מקור תרגום
1 וכי מה עשה אחז. וכי מה עשה אחז
2  על ידי שבנה כסא בעזרה.  על ידי שבנה כסא בעזרה
הדא היא דכת' זה הוא שכתוב
4 "ואת אולם הכסא אשר בנו בבית" וגו'. ואת אולם הכסא אשר בנו בבית וגו'


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

בתוספתא נאמר 'ארבעה מלכים ירבעם ואחאב אחז ומנשה אין להם חלק לעולם הבא...'.[2]

לפי בעל האגדה אין לאחז חלק לעולם הבא כיוון שחטא בהכינו לעצמו כיסא בעזרה. כדי לאשש את האמירה שאחז בנה כיסא בעזרה הובא הפסוק 'אֶת מיסך מוּסַךְ הַשַּׁבָּת אֲשֶׁר בָּנוּ בַבַּיִת וְאֶת מְבוֹא הַמֶּלֶךְ...'. (מלכים ב ט"ז י"ח).[3]

אולי בחר בעל האגדה לדבר בכסא כיוון שבמחלוקת[4] על עצם ישיבתם של מלכי בית דוד בעזרה עמדתו היתה עם האוסרים את ישיבתם, אפשר משום שראה במעשה זה התנשאות.


[1] אגדה א מצויה בפרק י הלכה א.

[2] תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פי"ב הי"א עמ' 433. במשנה אין אחז נזכר.

[3] עניינו של הפסוק בשינויים אותם ערך אחז בבית המקדש. הוא הסתיר את 'מוּסַךְ הַשַּׁבָּת' ואת 'מְבוֹא הַמֶּלֶךְ' מפני מלך אשור כדי שלא יחמדם ויקחם. 'מוּסַךְ הַשַּׁבָּת' הוא כנראה מעין סככה שנועדה להצל על המצויים בעזרה. ראוי לציין כי בדפוס וניציאה מצוי פסוק אחר: 'ואת אולם הכסא אשר בנו בבית וגו'.

212 ראו ירושלמי, פסחים פ"ה ה"י דף לב ע"ד עמ' 529, יומא פ"ג ה"ב דף מ ע"ב עמ' 572.