header2

חיאל בנה את יריחו

פ"י ה"ב דף כח ע"ב עמ' 1318 – 1319

מקור תרגום
1   כת' כתוב
2   "בימיו בנה חיאל בית-האלי את יריחו באבירם בכורו יסדה ובשגוב צעירו הציבדלתיה". "בימיו בנה חיאל בית-האלי את יריחו באבירם בכורו יסדה ובשגוב צעירו הציב דלתיה".
3   חיאל מן יהושפט. חיאל מן יהושפט.
4   יריחו מבנימן. יריחו מבנימין.
5   אלא שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב. אלא שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב.
6   וכן הוא או' וכן הוא אומר
7   "באבירם בכורו יסדה ובשגוב צעירו הציב דלתיה". "באבירם בכורו יסדה ובשגוב צעירו הציב דלתיה".
8   באבירם בכורו לא היה מאיין ללמד. באבירם בכורו לא היה מאיין ללמד.
9   ובשגוב הרשע היה לו מאיין ללמד. ובשגוב הרשע היה לו מאיין ללמד.
10 לפי שרצו לרבות את ממונן לפי שרצו לרבות את ממונן
11 !ו!שלטה בהן מאירה שלטה בהן מאירה
12 והיו מ(ה)[ת]מוטטין והולכין. והיו מתמוטטין והולכין.
13 לקיים מה שנ' לקיים מה שנאמר
14 "כדבר י'י אלהי ישראל [אשר1] דבר ביד יהושע בן נון". "כדבר י'י אלהי ישראל אשר דבר ביד יהושע בן נון".

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

תוספתא (צוקארמנדל), סנהדרין פי"ד ה"ז, ה"ט עמ' 437

ירושלמי, סנהדרין פ"י ה"ו דף כט ע"ד  עמ' 1328

בבלי, סנהדרין קיג ע"א

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

עם כיבושה של ירחו נשבע יהושע: 'וַיַּשְׁבַּע יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹר אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי יְהֹוָה אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶת יְרִיחוֹ בִּבְכֹרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ' (יהושע ו' כ"ו) על אף שבועה זו נמצא כי בימי אחאב בנה חיאל את יריחו '... וַיּוֹסֶף אַחְאָב לַעֲשׂוֹת לְהַכְעִיס אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מִכֹּל מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנָיו בְּיָמָיו בָּנָה חִיאֵל בֵּית הָאֱלִי אֶת יְרִיחֹה בַּאֲבִירָם בְּכֹרוֹ יִסְּדָהּ ובשגיב וּבִשְׂגוּב צְעִירוֹ הִצִּיב דְּלָתֶיהָ כִּדְבַר יְהֹוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן' (מלכים א' ט"ז ל"ג – ל"ד).

באגדה התנאית[1] נבחנים היבטים שונים הקשורים להפרת איסורו של יהושע.

א.      בונה יריחו הינו חיאל מבית אל המצויה בתחום שבט יהודה ויריחו בתחום בנימין.[2] בעל האגדה תמה לסיבה בשלה נזקף המעשה לחובתו של אחאב. התשובה מובאת על ידי  פתגם שגור מימי התנאים 'מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב'. לפי תפיסה זו יש להניח כי ללא השפעת אחאב לא היה חיאל מפר את הצו ובונה את יריחו.

ב.      המספר תמה על התנהגותו של חיאל. אפשר כי בתחילה לא היה מודע חיאל לחומרת העונש על בונה העיר , אך לאחר מות בכורו אבירם מדוע לא פסק מבניין העיר והניח גם לבנו הצעיר שגוב למות? תשובת המספרים לתמיהה זו היא רדיפתו של חיאל אחר הממון .[3]

ג.       סיומה של האגדה בציון העבודה שחיאל ומשפחתו שלטה בהם מארה והיו מתמוטטין והולכין כל זאת כיוון שפעלו בניגוד לדבר האל אשר דיבר ביד יהושע בן נון.


141 ראו המקבילה שבתוספתא סנהדרין.  

142 ראו פירושו של קורבן העדה על המקום. רש"י (למלכים א' ט"ז ל"ג) מפרש את השאלה באופן שונה. לדעתו בית אל נמצאת במלכות ישראל. וראו נאמן, אנציקלופדיה לגיאוגרפיה תלמודית א', ערך 'בית אל' עמ' 243 וערך 'יריחו' עמ'487 – 488.

[3] אין באגדה הסבר לקשר הממון, אולם העיר ידועה הן כמקום אסטרטגי המצוי בצומת של מסחר והן כמקום חקלאי פורה. ראו נאמן, שם, עמ' 487 – 490.