header2

 

אחאב אין לו חלק לעולם הבא – אגדה ב

פ"י ה"ב דף כח ע"ב עמ' 1318

מקור תרגום
1   ר' לוי עבד דרש רבי לוי היה[1] דורש
2   הדין קרייא אשתא ירחין לגנאי. (במשך) שישה[2] חודשים על זה המקרא לגנאי
3   "רק לא היה כאחאב אשר התמכר לעשות הרע בעיני י'י". "רק לא היה כאחאב אשר התמכר לעשות הרע בעיני י'י".
4   אתא לגביה בליליא. בא אליו בלילה.
5   אמ' ליה. אמר לו. 
6   מה חטית לך ומה סרחית קדמך. מה חטאתי לך ומה פשעתי[3] לפניך.
7   אית לך רישיה דפסוקא ולית לך סופיה יש לך ראשו של הפסוק ואין לך סופו
8   "אשר היסתה אותו איזבל אשתו". "אשר היסתה אותו איזבל אשתו".
9   עבד דרש ליה שיתא ירחין לשבח. הקדיש לו שישה חודשי של מדרשים לשבח
10 "רק לא היה כאחאב אשר היסתה אותו איזבל אשתו". "רק לא היה כאחאב אשר היסתה אותו איזבל אשתו".

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור ומדרש

עיון קצר באגדה 

בסיפור מתואר שינוי שחל בדרשותיו של רבי לוי על אחאב. ניתן להבחין במבנה מגובש: מסגרת המתארת את משך הזמן הזהה שדרש לגנותו של אחאב ולזכותו, ובגוף הסיפור מובאת הסיבה לשינוי.

בפתיחה נמסר שרבי לוי דרש במשך זמן ארוך את הפסוק  'יַעַן הִתְמַכֶּרְךָ לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה' (מלכים א' כ"א כ') לגנותו של אחאב.[4]

אחאב התגלה בפני רבי לוי בחלום והתלונן על כך שדרש רק בגנותו. לפי דבריו אין הגינוי הממושך מגיע לו, ולחיזוק טענתו אמר שרבי לוי התעלם מחלקו האחרון של הפסוק 'אֲשֶׁר הֵסַתָּה אֹתוֹ אִיזֶבֶל אִשְׁתּוֹ' (מלכים א', שם), כלומר, הוא פעל בשל השפעתה המסיתה של איזבל אשתו.[5]

רבי לוי קיבל את טענת אחאב ודרש במשך שישה חודשים בשבחו של אחאב, ואף ציין בדבריו כי אחאב עשה מה שעשה תחת השפעתה של איזבל. [6]


אפשרות נוספת 'הקדיש' (זמן דרשה). ראו סוקולוף, ערך 'עבד' (12), עמ' 92.[1]

 סוקולןף, ערך 'שת', 'אישת'ה, 'שתין', 'אישתין', עמ'568.[2]

  סוקןלןף, ערך 'סרח' עמ' 388.[3]

[4] אפשר כי הדבר מעיד על החשיבות הגדולה שייחס רבי לוי ללקח הערכי העולה מן המדרש

ראו פירושו של הרד"ק על הפסוק שם. [5]

[6] ראו פירושו של עלי תמר המבליט גדלותו של רבי לוי שחזר בו בפרהסיה מטענתו הקודמת (עלי תמר, עמ' 188).