header2

"ניתנו מרועה אחד"

פ"י ה"א דף כח ע"א עמ' 1318

מקור תרגום
1   "ניתנו מרועה אחד". "ניתנו מרועה אחד".
2   אמ' הק'. אמר הקדוש ברוך הוא.
3   אם שמעתה דבר מפי קטן יש' והנייך. אם שמעת דבר מפי קטן ישראל ונתן לך הנאה.
4   לא יהא בעיניך כשומעו מפי קטן לא יהא בעיניך כשומעו מפי קטן
5   אלא כשומעו מפי גדול. אלא כשומעו מפי גדול.
6   ולא כשומעו מפי גדול ולא כשומעו מפי גדול
7   אלא כשמעו מפי חכם. אלא כשומעו מפי חכם.
8   ולא כשמעו מפי חכם ולא כשומעו מפי חכם
9   אלא כשומעו מפי נביא. אלא כשומעו מפי נביא.
10 ולא כשומעו מפי נביא ולא כשומעו מפי נביא
11 אלא כשומעו מפי רועה. אלא כשומעו מפי רועה.
12 ואין רועה אלא משה. ואין רועה אלא משה.
13 כמה דת[י1]^מר  כמו שאתה אומר
14 "ויזכר ימי עולם משה עמו איה המעלם מים את רועה צאנו איה השם בקרבו את רוח קדשו". "ויזכר ימי עולם משה עמו איה המעלם מים את רועה צאנו איה השם בקרבו את רוח קדשו".
15 לא כשמעו מפי רועה לא כשמעו מפי רועה
16 אלא כשמעו מפי הגבורה. אלא כשמעו מפי הגבורה.
17 "ניתנו מרועה אחד". "ניתנו מרועה אחד".
18 ואין "אחד" אלא הקב'ה. ואין "אחד" אלא הקדוש ברוך הוא..
19 כמה דת מר כמו שאתה אומר
20 "שמע ישראל  י'י אלהינו י'י אחד". "שמע ישראל  י'י אלהינו י'י אחד".

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

בעל המדרש דרש את חלקו האחרון של הפסוק  קהלת י"ב י"א 'בַּעֲלֵי אֲסֻפּוֹת נִתְּנוּ מֵרֹעֶה אֶחָד'. על פי תפיסת עולמו, דברי חוכמה שנאמרים אפילו על ידי קטן בגיל או בחוכמה, והשומע מקבלם ונהנה מהם, כמוהם כדברי חוכמה שניתנו מהאל עצמו.[1]

הדרשן נתן תוקף לדבריו וחיזק את השקפתו בהציגו דירוג עולה של הנהגת העם:

א.      מהקטן לגדול, אפשר כי הכוונה מהצעיר למבוגר;

ב.      מהגדול לחכם, ונראה כי מדובר בחכם בתורה;

ג.       מהחכם אל הנביא, שרוח האל שורה עליו;

ד.      מהנביא אל הרועה, שהוא משה, אדון הנביאים;

ה.     לביסוס דבריו מביא הדרשן את פסוק המציג את משה כרועה העם: 'וַיִּזְכֹּר יְמֵי עוֹלָם מֹשֶׁה עַמּוֹ אַיֵּה הַמַּעֲלֵם מִיָּם אֵת רֹעֵי צֹאנוֹ אַיֵּה הַשָּׂם בְּקִרְבּוֹ אֶת רוּחַ קָדְשׁוֹ' (ישעיהו ס"ג י"א)

ו.        וממשה עד לאל עצמו, שכינויו 'הגבורה' מבטא עוצמה ושליטה מלאה בכל.

לאישוש קביעתו ביחס לאל מביא הדרשן את הפסוק 'שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ יְהֹוָה אֶחָד' (דברים ו' ד'). האל הוא אחד – הוא הגבורה המלאה. כל מה שאומר האדם והוא ראוי הרי הוא מפי האחד ואין בלתו.

השקפתו של בעל המדרש מרחיבה את דברי הפסוק בקהלת כדברים שנאמרו לגבי כל דברי חוכמה בלי להתייחס למעמדו של אומרם. לא מעמד הדובר קובע אלא תוכן דבריו בלבד.


[1] ראו קורבן העדה על המקום שקיבלו כאמת.