header2

אפיקורוס אין לו חלק לעולם הבא

פ"י ה"א דף כז ע"ד עמ' 1316

מקור תרגום
1   "האפיקורוס". "האפיקורוס".
2   ר' יוחנן ור' לעזר. רבי יוחנן ורבי לעזר.
3   חד אמ'. אחד אמר.
4   כהן דאמ'. אהן ספרא. כזה שאמר.זה הספר.
5   וחרנה אמ'. והאחר אמר.
6   כהן דאמ'. אילין רבנין. כזה שאמר. אלו חכמים.
7   ר' אלעזר ור' שמואל בר' נחמן. רבי אלעזר ורבי שמואל בן רבי נחמן.
8   חד אמ'. לכיפה שלאבנים. אחד אמר. לכיפה של אבנים.
9   כיון שנתרועעה אחת מהן נתרועעו כולן. כיון שנתרועעה אחת מהן נתרועעו כולן.
10 וחרנה אמ'. לבית שהוא מלא תבן. והאחר אמר. לבית שהוא מלא תבן.
11 אע'ג דאת מעבר ליה מינה אע'ג שאתה מעביר אותו (את התבן) ממנו
12 אהן מוצא דבגויה הוא מרערע כתליא. זה(הנשאר) מוצא שהוא בתוכו הוא גורם רע לכותל.


עדי נוסח

גינזברג, שרידי הירושלמי, עמ' 260

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומשל

עיון קצר באגדה

במשנה נקבע כי אפיקורוס אין לו חלק לעולם הבא,[1] והאגדה מגדירה מיהו אפיקורוס ומבהירה את הסכנה שבמעשיו. בהגדרת אפיקורוס חלוקים רבי יוחנן ורבי אלעזר; האחד סבור כי האפיקורוס הוא הלועג לספרי הקודש, ואילו השני סבור כי הוא לועג לחכמים.[2] להדגמת הסכנה הגלומה במעשה האפיקורוס מובאים שני משלים:

א.      רבי אלעזר משווה את מעשה האפיקורוס לכיפה של אבנים, אם נתרועעה אחת מהן נתרועעו כולן.

ב.      רבי שמואל בן רבי נחמן משווה את מעשי האפיקורוס לבית שאצרו בו תבן. אפילו הוציאו את התבן גורם המוץ לנזק לכתלים.[3]  

משני המשלים ניכר החשש כי חדירת של האפיקורסות לעולם היהודי, אף במעט, עלולה להידרדר לכפירה מלאה.


[1]  משנה, סנהדרין פ"י ה"א.

[2] הגדרתם של שני האמוראים את האפיקורס תמוהה, שכן אינה עוסקת בכפירה באל או בתורה אלא עוסקת בקדושת ספרים ובמעמדם של תלמידי החכמים. אפשר כי התמקדותם בנושאים אילו נובעת מזלזול בספרי הקודש ובחכמים שפשה באוכלוסיית הגליל גם עקב זכויות יתר שהעניקו חכמים לעצמם. על כך ראו ביכלר, מחקרים בתקופת המשנה והתלמוד, עמ' 63 הערה 26; לוין, מעמד החכמים, עמ' 83.  אפשר כי ברקע האגדה מצויים הדים להתמודדות עם הנוצרים. ייתכן כי באותה תקופה החלה כתיבתה של הברית החדשה והנוצרים התייחסו לחכמים כאל עיוורים לבשורתו של משיחם ישו.

[3] על נזק אפשרי זה ראה ליברמן, תוספתא כפשוטה ט', עמ' 278.