header2

הקב"ה אין לפניו שכחה

פ"י ה"א דף כז ע"ג עמ' 1314

מקור תרגום
1 ר' הונא בשם ר' אבהו. רבי הונא בשם רבי אבהו.
הקב'ה אין לפניו שכחה. הקב'ה אין לפניו שכחה.
3 כביכול הא בשביל יש' נעשה שכחן. כביכול אבל בשביל ישראל נעשה שכחן.
מה טע'. מה טעם.
5 "נושא עון" [''נושא'' כתיב1]. "נושא עון"
6 וכן דוד אמ' וכן דוד אמר
7 "נשאת עון עמך כסית כל חטאתם סלה". "נשאת עון עמך כסית כל חטאתם סלה".

 

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, פאה פ"א דף טז ע"ב\ה"א עמ' 85

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

ר' הונא[1] מביא מימרה בשמו של רבי אבהו, בה נטען כי ככלל אין שכחה לפני האל להוציא את ישראל שהאל שוכח להם את עוונותיהם.

את דבריו מבסס רבי אבהו על מדרשם של שני פסוקים בהם נדרש השורש "נשא" כשכחה הפסוק האחד 'מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ..( מיכה ז' י"ח), והשני 'נָשָׂאתָ עֲוֹן עַמֶּךָ כִּסִּיתָ כָל חַטָּאתָם סֶלָה' (תהילים פ"ה ג').[2]


[1] אפשר כי הדובר הוא רבי הונא, אמורא ארץ ישראלי בן הדור השלישי שפעל בדורו של רבי אבהו.

[2] ייתכן שרבי אבהו הציג את השיכחה ולא את הסליחה כהשקפה שונה מהשקפת הנוצרים. הם מדגישים באמונתם את הסליחה, והוא ביקש להדגיש את השיכחה, וכך בא לעודד שלא כדרך הנוצרים את ישראל במצוקתו.