header2

רובו זכויות, רובו עבירות ומעויין

פ"י ה"א דף כז ע"ג עמ' 1314

מקור תרגום
1   רובו זכיות יורש גן עדן. רובו זכיות יורש גן עדן.
2  רובו עבירות יורש גיהנם רובו עבירות יורש גיהנם
3   היה מעויין. היה שווה.[1]
4  אמ' ר' יוסי בן חנינה. אמר רבי יוסי בן חנינה.
5 ''נושא עוונות'' אין כתוב כאן אלא "נושא עון". ''נושא עוונות'' אין כתוב כאן אלא "נושא עון".
6   הקב'ה חוטף שטר אחד מן העבירות הקב'ה חוטף שטר אחד מן העבירות
7   והזכיות מכריעות. והזכיות מכריעות. 
8   אמ' ר' לעזר. אמר רבי אלעזר.
9 "ולך י'י חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו". "ולך י'י חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו".
10 ''מעשהו'' אין כת' כאן אלא "כמעשהו". ''מעשהו'' אין כתוב כאן אלא "כמעשהו".
11  ואין לית ליה את יהיב ליה מן דידך. ואם אין לו אתה נותן לו משלך.
12  היא דעת' דר' לעזר. היא דעתו של רבי אלעזר.
13  ר' לעזר אמ'. רבי אלעזר אמר.
14 "ורב חסד". מטה כלפי חסד. "ורב חסד". מטה כלפי חסד.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, פאה פ"א דף טז ע"ב\ה"א עמ' 85

מדרש תהילים (בובר), ל' ד'

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש


עיון קצר באגדה

האגדה נפתחת בשני כללים ברורים באשר לאדם שזכויותיו רבות מעבירותיו, או להפך, שעבירותיו רבות מזכויותיו, ועוברת להצגת מצב בו העבירות והזכויות שוות.

לדברי רבי יוסי בן חנינה במצב זה מעלים האל עבירה אחת, ובכך יוצר יתרון לזכויות. את דעתו הוא מבסס על מדרש הפסוק: 'מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא' (מיכה ז' י"ח). בפסוק נאמר 'נושא עוון' ולא נושא עוונות, ומכאן שהאל נושא את אחד העוונות אל מחוץ לחשבון.[2]

על מצב השוויון דרש רבי אלעזר את הפסוק: 'וּלְךָ אֲדֹנָי חָסֶד כִּי אַתָּה תְשַׁלֵּם לְאִישׁ כְּמַעֲשֵׂהוּ' (תהילים ס"ב י"ג). כפשוטו מלמד הפסוק כי האל גומל לאדם כמעשהו, מעשהו של האל, כלומר כדרכו בחסד, ובאגדה המשמעות היא 'ואין לית ליה את יהיב ליה מן דידך',משמע, במצב של שוויון האל לעיתים מזכה את האדם בזכויות נוספות השמורות עימו.

סתם התלמוד מוסיף כי דעתו של רבי אלעזר אינה רק במקרה הנדון, אלא ביחס לדרכו של האל השופט את האדם, האל תמיד נוטה לזכותו של האדם ולא לחובתו. את דבריו מבסס על פניית משה לאלוהים: 'וַיַּעֲבֹר יְהֹוָה עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא יְהֹוָה יְהֹוָה אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת' (שמות ל"ד ו'). דברי משה מלמדים כי זו דרכו של האל, הוא רב חסד בכל ולכל דרך החסד היא האמת שלו.[3] 


[1] סוקולוף, ערך 'מעין', עמ' 322. הכוונה שהעבירות והזכויות היו שוות.

[2] לפי פשוטו של מקרא לשון היחיד אינו על עוון אחד אלא על המקבץ כולו כפי שנאמר גם בהמשך ביחס לפשע. המדרש רחוק מפשוטו של מקרא.

[3] משה פנה בבקשה לאל לאחר חטא העגל וביקש שילך בדרך של 'רב חסד'. לפי פשוטו של מקרא היתה זו בקשה מיוחדת, כביכול, מבקש משה להזכיר לאל כי זו דרכו, ושילך בה גם ביחס לחוטאים בחטא העגל.