header2

שלוש מאות פרשיות בפרשת מכשפה

פ"ז הי"ג (הלכה יא בכ"י ליידן) דף כה ע"ד ג  עמ' 1307

מקור תרגום
1   אמ' ר' יהושע בן חנניה. אמר רבי יהושע בן חנניה.

2   שלש מאות פרשיות היה ר' ליעזר דורש בפרשת מכשפה

שלש מאות הלכות[1] היה רבי אליעזר דורש בפרשת מכשפה
3   ומכולם לא שמעתי אלא שני דברים. ומכולם לא שמעתי אלא שני דברים.
4   ''שנים לוקטין קישואין. ''שנים לוקטין קישואין.
5   אחד לוקט פטור ואחד לוקט חייב. אחד לוקט פטור ואחד לוקט חייב.
6   העושה מעשה חייב. העושה מעשה חייב.
7   והאוחז את העינים פטור''. והאוחז את העינים פטור''.
8   אמ' ר' דרוסא. אמר רבי דרוסא.
9   תשע מאות פרשיות היו. תשע מאות הלכות היו.
10 שלש מאות לחיוב שלש מאות לחיוב
11 ושלש מאות לפטור ושלש מאות לפטור
12 ושלש מאות לחיוב שהוא פטור. ושלש מאות לחיוב שהוא פטור.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה

עיון קצר באגדה

האגדה מביאה שתי עדויות על ידיעותיו של רבי אליעזר בן הורקנוס בפרשת מכשפה, האחת בשמו של רבי יהושע בן חנניה, בן דורו של רבי אליעזר, והשנייה של רבי דרוסא, אמורא בן הדור החמישי. שני החכמים נקטו לשון גוזמה.

רבי יהושע בן חנניה ציין כי למד מרבי אליעזר רק שתי הלכות בענייני מכשפה,[2] ובכך הביע דעתו שהוא קטן בנושא לעומת רבי אליעזר.[3]


[1] כאן הכוונה להלכות ראה עלי תמר על המקום והראיות שהביא, עמ'קעב.

[2]  על ההלכות עצמן וההסבר על החיוב, האיסור, והפטור ראה בהרחבה בעלי תמר עמ' קעב.

[3] ראוי לשים לב כי בכול האגדות בהן הם נזכרים רבי אליעזר מבקש הוא את רבי יהושע לפעול בדרך הכישוף. ויש לשאול לסיבה בשלה אמר רבי יהושע את מימרתו. האם מימרת רבי יהושע כאן מלמדת על קבלתו את מרות רבי אליעזר בנושא זה? לא בדקתי אך האם יש לנו עדויות כי רבי עליעזר עסק כלל בכישוף?